Így kaphatod vissza a hibás termék árát: ide fordulj, ha becsaptak az üzletben
Így érvényesítheted a jótállást és a szavatosságot.

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt egy felejthetetlen talkshow-ra az ország Janka nénijével! (x)

Nyerj kényeztető, masszázs-wellness élménycsomagot 2 fő részére, Bükfürdőre! (x)

Nyerj prémium öregedésgátló arcszérumot, és búcsúzz el a ráncoktól! (x)

összesen 7 db játék
Ez is érdekelhet

Ilyen, amikor a klasszikus balett breaktánccal keveredik: ezt neked is látnod kell (x)

Tökéletesen tiszta lesz az otthonod, és alig kell érte tenned: csak 3 dolog kell hozzá (x)

Különleges ereje van az itteni gyógyvíznek: véletlenül fedezték fel helyiek a '60-as években (x)

Pataki Zita és férje különleges masszázzsal csillapítják a stresszt, naponta többször is (x)

Akciósan csaphatsz le a gyerek karácsonyi ajándékára, ha figyelsz néhány apróságra (x)

beauty and style

Csodásan ragyogó bőr ráncok és száraz foltok nélkül: narancsos arcpakolás házilag »

Gwen Stefani arca nemcsak a retustól olyan művi: szörnyű, mit tett magával a 48 éves énekesnő »

Egy nő a fejére műttette az Insta-filtert: mégsem lett sokkal szebb, mint volt »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Hiába próbálod fel az üzletben, mégis elkerüli a figyelmedet a pólón éktelenkedő szakadás, amit csak jóval később, otthon szúrsz ki? Esetleg az első mosás után - annak ellenére, hogy a mosási címke szerint jártál el - tönkremegy az új pulóvered?

Nincs veszve semmi, nem kell beletörődnöd a veszteségbe, csak ismerned kell a vásárlói jogaidat - a hibás terméket ugyanis visszaviheted a boltba!

Jótállás és szavatosság

A fogyasztói panaszok jelentős része a jótállás és a szavatosság tárgykörébe tartozik, ám a kettő között különbséget kell tenni: a jótállás időtartama alatt a kötelezett garantálja, hogy a szerződést hibátlanul teljesíti, vagyis, hogy az érintett termék kifogástalanul fog működni - a gyakorlatban épp ezért ezt sokszor csak garanciaként emlegetik.

Vagyis, ha a garanciális jogodat akarod érvényesíteni, ki kell deríteni, hogy hibás teljesítés történt-e. Ez viszont csakis a minőségi hibákra vonatkozik, tehát például nem tartozik ide, ha a ruha mérete nem megfelelő, az viszont igen, ha egy szobabiciklit rosszul szerelsz össze a hibás útmutató alapján.

Fontos, hogy a jótállás időtartama alatt a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibátlan volt, míg szavatosságnál - fogyasztói szerződés esetén - ez csak a vásárlást követő hat hónapon belül van így, utána megfordul a bizonyítási teher.

A termék meghibásodása esetén - meghatározott feltételek mellett - élhetsz szavatossági jogaiddal, amennyiben a termékre vonatkozóan nincs sem önkéntes, sem kötelező jótállás, vagy a jótállási idő már lejárt. A szavatossági igény benyújtásának határideje két év.

Azt, hogy mely termékekre vonatkozik kötelezően a jótállás, jogszabály határozza meg - az erre vonatkozó részleteket itt találod meg.

Javítás, csere vagy pénzvisszafizetés?

Ha például a megvásárolt cipőd talpa újra és újra leválik, és kiderül, hogy valóban hibás termékről van szó, lehetőséged van választani a javítás és a csere között. Ha előbbi mellett döntesz, tudnod kell, hogy a javítást követően újrakezdődik a szavatosság, legalábbis a cipő talpára vonatkozóan.

A harmadik lehetőség, vagyis a vételár visszafizetése azonban csak abban az esetben illet meg, ha a terméket nem lehet cserélni, és nem lehet javítani. Ha a cserébe kapott cipőnek is ugyanúgy leválik a talpa, akkor típushibáról lehet szó, vagyis visszakérheted a pénzt.

A levásároltatás hivatalosan nem létező fogalom, vagyis az üzletben nem kötelezhetnek arra, hogy válassz más terméket hasonló értékben, ha viszont felajánlják, és neked megtetszik valami, megegyezhettek.

A panasztétel menete

Érdemes szem előtt tartami a három napos szabályt: ha a vásárlástól számított három napon belül - persze a blokk kíséretében - jelzed a hibát, a kereskedő köteles kicserélni az árut a jótállás alá eső termékekre vonatkozóan. Minél korábban jelentkezel a hibás termékkel a kereskedőnél, ahol vásároltad, annál jobb, ugyanis a forgalmazók gyakran védekeznek azzal, hogy túl későn hozták be a hibás terméket, így az indokoltnál nagyobb lett a kár.

Ha van érvényes jótállás, akkor arra hivatkozva teheted meg a bejelentést, ha nincs, vagy már lejárt, akkor is érvényesítheted az igényedet a szavatosság alapján két évig. A bejelentésről a forgalmazó jegyzőkönyvet köteles felvenni, mely az alábbiakat tartalmazza: a fogyasztó nevét és címét, a fogyasztási cikk megnevezését és vételárát, a vásárlás időpontját, a hiba bejelentésének időpontját, a hiba leírását, a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt és a kifogás rendezésének módját.

Ha a kereskedő megtagadja a jegyzőkönyv felvételét, akkor ezt mindenképpen rögzítsd a Vásárlók könyvében, ezt ugyanis kötelessége átadni, ha kéred! A hiba okát feltáró bizonyítási eljárás költségei - ha még érvényes a garancia - mindenképpen a forgalmazót terhelik!

Hová fordulhatsz?

A fogyasztóvédelemmel kapcsolatos hatósági feladatokat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság látja el, a kereskedővel való jogvita esetén tőlük kérhető tájékoztatás, segítségnyújtás.

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülettől fogyasztóvédelmi kérdésekben kaphatsz információkat, a Fogyasztóvédő és Érdekszövetség Alapítvány pedig szintén a jogviták rendezését segíti.

Blog.hu ajánló