Különleges jégkrémek dohosan és olvadtan

Nem mindegyik jégkrém finom, ami annak tűnik! Még a legkülönlegesebbek között is akad, ami egyszerűen pénzkidobás...

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Évről évre korábban köszönt ránk a nyár, nem csoda hát, ha a fagylalt- és jégkrémgyártók egyre rafináltabb ízekkel támadnak. Ezúttal a süteményeket idéző, valamint a különleges finomságokkal gazdagított hűsítő édességek nyomába eredtünk.

Egyre hosszabb lesz a szezon

A jégkrém szezonális termék, májustól augusztusig bonyolódik az évi forgalom több mint 80%-a.

A gyártók ugyan megpróbálnak húsvét és karácsony táján is kedvet csinálni a jégkrémevéshez, de eddig mérsékelt sikert értek el. A hazai fogyasztók ugyanis rajonganak a jeges édességért, de tartanak tőle, hogy a jégkrémtől megfáznak, így elsősorban melegben fogyasztják. Bár még mindig a hagyományos ízekből - csoki, eper, vanília - fogy a legtöbb, egyre inkább a sarkukban járnak az újonnan kifundált típusok. Ilyen újítás például az Algida által piacra dobott Carte d'Or-sorozat, amely a közkedvelt hazai cukrászsüteményekre emlékeztető ízekben készült.

Hogyan készítik a jégkrémet?

A tejtermékeket, a növényi zsiradékot, a gyümölcskészítményeket, aromákat, stabilizátorokat először laboratóriumi vizsgálatnak vetik alá. Ezután a kimérőbe, majd a mixkonyhába kerülnek, ahol fémkondérban keverik, főzik, majd lehűtik őket. A pasztőrözés után pár órát érlelik, hogy a stabilizátor kifejthesse hatását, ettől lesz egynemű és krémes a massza állaga. A 10°C alá hűtött massza ezután a habosítóba kerül, ahol nagy nyomással levegőt kevernek bele. Ha megfelelően fel van habosítva, -18°C-on sem válik kőkeménnyé a jégkrém.

Nem minden, de fontos a csomagolás

A tesztbe válogatott jégkrémek külső vizsgálatakor a tesztelők találtak olyan dobozokat - Cafe Morani -, amelyek tartalma vissza volt fagyasztva, első pillantásra is látszott, hogy a jégkrém kiolvadt legalább már egyszer. Találtak olyan jégkrémeket - Ben&Jerry, Häagen Dazs -, amelyeken egyetlen magyar szó sem volt, a szöveg csak angolul és németül állt a dobozokon.

Csomagolásban egyértelműen a Carte d'Or volt a mezőny legjobbja, a védőzárral ellátott dobozok teteje könnyen nyitható, alatta fólia védi a terméket. A La Cremeria dobozát felnyitva viszont azt látták, hogy a tetőre ragadt a jégkrém egy része, a León pedig nem volt biztonságos nyitó. Úgy tűnik, a gyártók zöme nem tartja fontosnak sem a dobozokat megvédő dézsmazárat, sem a védőfóliát a jégkrémen.
Még mindig a dobozoknál maradva, feltűnt, milyen eltérően kezelik a gyártók azokat az anyagokat, amelyekből termékük áll. A gyártók azokat a fontos információkat, mint például, hogy milyen tartósító, állományjavító, színező vagy ízesítő anyagokat használnak, olykor szemérmesen elhallgatják. Mások felsorolják őket becsületesen, megint mások, a javát E-számmal jelölik, néhányat viszont körbeírnak.

Jégbe fagyott sütik és torták

A gyártó ajánlása szerint a Gerbeaud főcukrásza az eredeti Eszterházy-torta receptje alapján formázta meg a lágy vanília és dió Eszterházy jégkrémet, amelynek ízvilágát karamellizált diódarabok, illetve valódi konyak teszi igazán teljessé. Valóban sütiízű, kellemes jégkrém lett a végeredmény.
A sort a tradicionális Rákóczi-túrós receptje alapján kialakított, fahéjjal bevont cukordarabkákkal és ínycsiklandó sárgabarackszósszal készült jégkrémmel folytatták. Utóbbival nem volt megelégedve a szigorú zsűri, a jégkrém ropogott, és egyáltalán nem volt túróízű. Természetesen a süteménykirálynő zserbószelet sem úszhatta meg a jégkrémesítést, receptje alapján diós-fahéjas tejes jégkrém készült sárgabarack- és csokoládészósszal, diódarabkákkal. Azt ugyan nem értették a tesztelők, hogy hogyan kerül a csizma az asztalra, nevezetesen a fahéj a zserbóba? De nem vitatkoztak, miután megtudták, a receptet a Gerbeaud főcukrásza az eredeti süteményrecept alapján kreálta. Annál nagyobb baj, hogy a benne lévő dió avas ízű volt.

A közkedvelt tiramisuval a Cafe Morani próbálkozott, csekély sikerrel. A kakaó szálas, nyelős volt, ráadásul élesztőíz rontotta tovább az amúgy sem nagy élményt. Nem sikerült jobban az amúgy izgalmas választásnak hitt tojáslikőrös vanília - Cafe Morani - sem, mert a valóságban az elegáns név grízes, erősen aromás terméket takart.

Rafinált megoldások

Az igényes jégkrémek ízét a bennük lévő élelmiszerek határozzák meg. A zsűri megkóstolta a TWIX csokis, karamellás, tejes, kekszes jégrémváltozatát, és nem volt okuk panaszra. Sőt, kiválónak ítélték. Remek volt a Häagen Dazs belga csokoládé jégkrémje is, tényleg a sötét színű belga csokik ízét idézte, csokoládé-tejkaramellával megfejelve. A Ben&Jerry Féleszem néven forgalmazott készítménye első kóstolásra nem árult el mindent magáról, nem csoda, hiszen csokifagylaltból és vaníliából áll, ráadásul, nevéhez híven, karamellás brownie-val - süteménnyel - és csokichipsszel van megbolondítva.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Persze nem minden papsajt. A kóstoláson sem. A La Cremeria diós-juharszirupos jégkrémjében a dió puha és avas volt, a Carte d'Or Milkája pedig grízesnek és szétváló állagúnak bizonyult.

Gyengék, de legalább cukormentesek

Számtalanszor hallani súlygondokkal küzdő emberektől: light jégkrémet veszek, mert abban nincs kalória, úgyhogy a tikkasztó nyárban bátran lehet falni. Nos, ami a Norbi diabetikus erdei gyümölcs jégkrémet illeti, a doboz rossz, széteső ízű, óriási jégdarabokban gazdag terméket rejtett. Szintén Ledo, vagyis Norbi-termék volt a csokivanília, ami semlegesnek és ízetlennek bizonyult. A Carte d'Or Madártej lightja pedig fura mellékíze miatt nem nyerte el a bírálók tetszését. Úgy tűnik, a fogyókúrázók jobban teszik, ha igazi jégrémekre voksolnak, és a mennyiséggel bánnak csínján. A cukorbetegségben szenvedők pedig akkor járnak jól, ha más gyártók portékáit próbálják ki.
2008. július 10-től már kapható az újságárusoknál a
Kosár – a fogyasztók magazinja
reklámmentes fogyasztói magazin legújabb száma!

A Kosár magazin júliusi számának tartalmából:
  • Hol igyunk sört? - Beergiumban is jártunk
  • Egy szál sem maradhat! - Borotvák, krémek, gyanták
  • Parázs vita – kerti grillsütők tesztje
  • Befektetés rövidtávon – kombinált pénzügyi termékek
  • Hogy marad fehér a ruha?
Kosár – a fogyasztók magazinja
Független, megbízható, hasznos és érdekes
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287

OLVASD EL EZT IS!

  • kultúra
  • szórakozás

A 6 legjobb társasjáték

  • budapest
  • vásárlás

3 imádnivaló bolt

Ezt is szeretjük