Pszichés zavarokat okozhat az internetes zaklatás: főként a nőkre veszélyes

Még a véleményüket is cenzúrázzák, akik átélik.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Stresszt, félelmet, sőt, pánikrohamot is átélhet a nő, akit a közösségi oldalakon zaklatnak. Ezt állapította meg az Amnesty International nemzetközi emberi jogi szervezet frissen közzétett kutatása.

Az áldozatok több ilyen negatív érzelemről számoltak be, sokuknak csökkent az önbizalma, és romlott az önértékelése. A zaklatás vagy fenyegetés után az áldozatok hajlottak az öncenzúrára, ami közvetlenül fenyegeti a szabad véleménynyilvánítás jogát, olvasható a jelentésben.

Rossz tapasztalatok a közösségi oldalakon

A szervezet megbízásából az Ipsos MORI piac- és közvélemény-kutató kérdezett meg nőket a közösségi oldalakon tapasztaltakról. Dániában, Olaszországban, Új-Zélandon, Lengyelországban, Spanyolországban, Svédországban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban élő, 19-55 éves nőket kérdeztek meg a közösségi médiában átélt zaklatásokról. A résztvevők internethasználata - saját értékelésük szerint - az alkalmitól a rendszeresig terjedt.

Az emberek negyede átélte a netes zaklatást

A válaszadók nagyjából egynegyede, vagyis 23%-a élt át legalább egy alkalommal zaklatást a közösségi médiában. A legmagasabb arányban, 33%-ban az amerikai, a legalacsonyabb arányban, 16%-ban az olasz nők számoltak be zaklatásról. Aggasztó a kutatók szerint, hogy az érintettek 41%-a érezte legalább egyszer, hogy az online zaklatás fizikai fenyegetést jelent.

Az érintettek 61%-a számolt be arról, hogy az internetes fenyegetés után csökkent az önértékelése és az önbizalma. Több mint fele pedig arról nyilatkozott, hogy az online zaklatás vagy visszaélés után stresszt, félelmet vagy pánikrohamot élt át, 63%-uk pedig alvászavarral küzdött.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Megváltozik a viselkedés az átéltektől

Az online zaklatáson átesett nők több mint fele úgy érezte, az esemény után sokáig nem volt képes koncentrálni. Az érintettek több mint háromnegyede számolt be viselkedése megváltozásáról. 32%-uk a továbbiakban nem nyilvánított véleményt bizonyos témákról, 24%-a a válaszadóknak viszont elkezdett aggódni a családja biztonsága miatt. A megkérdezettek jelentősen nagyobb része ítélte az állami szabályozást inkább elégtelennek, mint megfelelőnek minden országban, ahol a kutatás folyt. A résztvevőknek csupán 18%-a értékelte a közösségi oldalak üzemeltetőinek reakcióit teljesen kielégítőnek.

Ezt is szeretjük