Működik a kötelező home office? Ezt gondolják a cégvezetők az otthoni munkavégzésről

Nem mindenki nézi jó szemmel az otthoni munkavégzést egy friss kutatás szerint.

Home office: kutatás
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Azoknál a szolgáltató cégeknél, ahol többnyire irodai munka folyik, a munkáltatók 90%-a távmunkára fogja küldeni munkatársait, amennyiben ezt a vírus megköveteli. Csaknem kétharmaduknál minden munkavállaló rendelkezik már most is otthoni szerverhozzáféréssel, tízből nyolcuknak van videókonferenciára is alkalmas biztonságos programja, minden harmadik pedig projektmenedzsment-szoftvert is használ a mindennapi munkavégzéshez.

A home office-hoz szükséges infrastruktúra tehát legtöbbjüknél már adott, a bizalom azonban részben hiányzik: a megkérdezettek csaknem egyharmada vallott úgy, hogy nem bízik a kollégákban, vagy legalábbis vannak kétségeik afelől, hogy otthonról is biztosan elvégzik a rájuk bízott munkát, derül ki a Dreamjo.bs és Az Év Irodája friss közös kutatásából.

Reális alternatíva a home office

Egyre több vállalat dönt amellett a járványügyi helyzetben, hogy kiüríti irodaházát, kérdés azonban, hogy ehhez mindenki megfelelő infrastruktúrával rendelkezik-e. A több mint 1300 céggel együttműködő Dreamjo.bs újgenerációs állásportál és a tíz éve működő Az Év Irodája verseny csapata múlt pénteken felmérést készített a témában.

A friss kutatásból kiderül, hogy azon szolgáltató szektorba tartozó cégek nagy része, ahol többnyire irodai munka folyik, felkészült arra, hogy home office-ba küldi a kollégákat, és zavartalanul képes működtetni rendszerét, de néhányuknál azért problémát fog okozni, ha nem lesz más választás, és hosszú távon irodán kívüli munkára kényszerülnek.

Az elsősorban irodai munkát végző munkatársakat foglalkoztató vállalatok nagy részénél nem kérdés, hogy a home office megoldás-e: tízből kilenc cég nyilatkozott úgy, hogy az otthoni munkavégzést választja, amennyiben a vírus miatt kollégáit haza kell küldeni. Csupán a cégek 10%-a küldené el táppénzre vagy szabadsága a munkavállalókat.

Erre pedig legtöbbjük fel van készülve: a válaszadók több mint 80%-ánál a teljes cég - vagy legalábbis a munkavállalók nagy része - egyébként is szokott otthonról dolgozni, így nem lenne számukra újdonság a távmunka. Közülük a mikrovállalatok járnak az élen, náluk ez az arány több mint 90%.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Megvan az infrastruktúra az otthoni munkavégzéshez

A felmérés válaszadói közül kevesen, csak 6%-uk válaszolt úgy, hogy egyáltalán nincs a munkavállalóknak otthoni szerverhozzáférése, videókonferenciára alkalmas szoftverrel tízből nyolc cég rendelkezik, projektmenedzsment-szoftverrel pedig minden harmadik vállalat dolgozik.

A kimondottan állásinterjúra fejlesztett program - azaz videóinterjú-platform - azonban hiányzik a cégek palettájáról: 84%-uk még egyáltalán nem találkozott ilyen eszközzel, így előfordulhat, hogy a HR-eseknek kihívás lesz a következő időszak a toborzás szempontjából.

Nem mindenki bízik meg a munkavállalójában

Persze a bizalom már más kérdés, hiszen ahhoz, hogy a cégek huzamosabb ideig engedjék beosztottjaikat otthonról dolgozni, arra is szükség van, hogy ne legyen kétségük afelől, hogy mindenki lelkiismeretesen végzi a feladatát. A megkérdezett cégvezetőknek, HR-vezetőknek csaknem egyharmada vallott úgy, hogy nem bízik a kollégákban, vagy legalábbis vannak kétségeik, hogy a kiadott feladatokat maradéktalanul el fogják-e otthonról végezni. Érdekes, hogy ez a vélekedés leginkább a pénzügyi és a kommunikációs szektorra jellemző a felmérés alapján.

Óvatosak a vállalatok

A vállalatok egyelőre bizakodók, ami abból is látszik, hogy saját bevallásuk szerint tízből nyolc egyáltalán nem vett vissza kommunikációs keretéből sem. Az új munkatársak felvételével kapcsolatban azonban már óvatosabban járnak el: a megkérdezettek harmada részben vagy teljesen leállította álláshirdetéseit az elmúlt napokban.

Ez utóbbi saját bevallásuk szerint elsősorban a szoftverfejlesztés és e-commerce területeken mozgó cégeket érinti. A válaszadók 94%-ánál még egyáltalán nem merült fel az elbocsátások kérdése a cégen belül.  

Változásmenedzsment és a pánik eloszlatása

Arra a kérdésre, hogy HR-szempontból mi a legnagyobb kihívás a járványügyi helyzetben, legtöbben a folyamatos változások kezelését, a változásmenedzsmentet emelték ki, a második legfontosabb kérdés a cégek szerint a dolgozói elégedettség fenntartása és a pánik eloszlatása, harmadik legfontosabb feladatként pedig az otthoni munkavégzés körülményeinek biztosítását, kialakítását nevezték meg.

Fotók: Getty Images

Videó a karanténból: kórházi szobájából közvetít egy magyar diák

Sólyom Levente és családja március 13-án kerültek kórházi karanténba, miután a diák édesanyjánál kimutatták a koronavírust. A gimnazista videókat tesz közzé a YouTube-on, amelyekben beszámol arról, pontosan mi is történik velük.

Videó a karanténból: kórházi szobájából közvetíti egy magyar diák, hogy mi történik vele

A fiú a Kútvölgyibe került családjával együtt, miután édesanyjánál és bátyjánál is kimutatták a koronavírust.

Elolvasom
Ezt is szeretjük