Navigálnak, de merre?

Leteszteltük a GPS-eket!

Navigáció hanggal, ergonomikus menüsor és káprázatos LED-ek, csupán használati utasítás nincs, alagútban pedig ne is próbálkozz. Persze van köztük jó is...

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek
Hazánkban is egyre népszerűbbek az autós navigációs rendszerek. Nem véletlenül, hiszen olyannyira megkönnyítik az autóvezetést, amennyire csak lehet. A piacon azonban számtalan gyártó termékének számtalan típusával találkozni, ráadásul a hamisítványokból sincs hiány, amelyeknek ára azonban sokszor hasonlóan borsos, mint az eredeti, kitűnő tudású készülékeké. A kínálatban tehát nem könnyű eligazodni, mi azonban igyekszünk segíteni ebben.

Jó, ha tudod!
A közölt teszt Németországban készült, a teszteredmények értékelésekor ezért figyelembe kell venni, hogy az eszközökbe telepített térképek részletessége nem egyezik a német, illetve a magyar területeken. Tehát a térképpel összefüggő értékelés kizárólag német területeken érvényes, a forgalmazók tájékoztatása alapján azonban az utódmodelleket is közzétesszük, ezekben a magyarországi térképek többnyire már megközelítik a teljes lefedettséget.

Egyszerű beépítés és kezelhetőség

A hordozható navigációs készülékek manapság igazi felfutásukat élik, a beépített modelleket már rég maguk mögé utasították. Nyilván, mert olcsóbbak, a hordozható készülékek használata azonban némi hátránnyal is jár. A beépített navigációs rendszerek ugyanis tökéletesen össze vannak hangolva a gépkocsi fedélzeti elektronikájával, ami nemcsak több kényelmet jelent - például a rádió elhalkul a navigációs utasítások ideje alatt -, hanem a navigációt is segíti. A hordozható készülékek nagy előnye mindezek ellenére, hogy laikusok is pár perc alatt képesek beszerelni az autóba, hiszen csak a szélvédőre kell rögzíteni tapadókoronggal a készülék tartóját, belecsúsztatni a készüléket, és már indulhatsz is. Az akkumulátor feltöltéséhez, vagy a hosszabb utakon a szivargyújtóhoz kell csatlakoztatni a készüléket - ez egyébként az olyan modellek esetén, amelyek a TMC-rendszer - Traffic Message Channel, közlekedési információs csatorna - információit is fogadni képesek, amúgy is ajánlatos, mert a tápkábel az adás fogadásához többnyire antennaként is szolgál.
A GPS-műholdak jeleit a készülékek beépített antennával veszik, mivel azonban a sötétített szélvédők erősen árnyékolhatják ezeket a jeleket, ilyen esetekben érdemes külső antennát használni - a Blaupunkt kivételével egyébként minden készüléknek van csatlakozási lehetősége külső GPS-antenna számára.

Az úticélt az érintőképernyő virtuális nyomógombjaival kell beírni, ami a legtöbb esetben kényelmesen megtehető a mutatóujjal, csupán a Fujitsu Siemensnél mutatkozik meg ekkor a praktikus zsebméret hátránya: a képernyő olyan kicsi, hogy érintőceruzára van szükség a használatához.
Általában az utcák, települések és országok neveit a kezdőbetűk beírása után egy listában felajánlja a készülék, onnan választva lerövidül a cél meghatározása.
Az útvonal meghatározása néha gyorsabb, néha lassabb, de az eredmény a legtöbb esetben meggyőző. A készülékek többsége útközben is jól teljesített, a tíz útszakasz egyikén egy városi alagút földalatti elágazásában azonban megmutatkozott a hordozható készülékek gyengéje: az alagútban nincs GPS-jel-vétel, és mivel a hordozható készülékeknek a beépítettekkel szemben nincs más adatuk, átmenetileg esetleg "vakon" kell vezetni ekkor. A Becker, a Blaupunkt, a Garmin, a Pioneer és a ViaMichelin itt cserbenhagyják a vezetőt, a többieknek azonban ott is sikerült a navigálás. A TomTom Go 920-nál viszont egy új navigációs technológiával, az EPT-vel találkozni, ami mozgás- és gravitációs érzékelők jeleinek felhasználásával képes meghatározni a pozíciót azokra az átmeneti időszakokra is, amíg a GPS-jelek nem érhetők el.

Hangirányítással, ám kézikönyv nélkül

A GPS-ek esetében az egyik kulcskérdés a készülék hangos utasításai útközben. Ezeknek nemcsak tartalmilag kell stimmelniük, hanem világosan érthetőnek is kell lenniük - különösen ez utóbbi jelenthet problémát a kis hordozható készülékek számára, mivel a beépített hangszóróknak a menetzajjal is meg kell küzdeniük. Különösen jól sikerült ez a Pioneernek, és a TomTom Go 910-nek, de gyengén a Fujitsu Siemensnek.
És bár hangos utasítás és jó navigálás van, a készülékek használatához viszont kézikönyv aligha. Minél több funkcióval bír egy navigációs készülék, annál fontosabb lenne ugyanis a részletes használati utasítás, de különösen a nyomtatott anyagok tekintetében szomorú a kép: csak a Navigonhoz adnak részletes kézikönyvet, és az sem kifogástalan.
A többiek szűkszavú leírásokra szorítkoznak, vagy CD-t mellékelnek – ez utóbbiak legalább alaposságra törekednek, de ha a készüléknek nincs beépített súgója, akkor kezelése útközben hasonlatossá válhat a rejtvényfejtéshez...

A legújabbak, bár borsos áron
A legjobb hordozható készülék a TomTom Go 910 114 534 forintért, amelynek merevlemezén még észak-amerikai térképek is vannak. Jóval olcsóbb, de szintén "jó" a TomTom One Europe 69 900 forintért, akinek viszont smartphone-ja vagy PDA-ja van, a TomTom Navigator 6 software-ével hasonlóan jól tájékozódhat, mint a különálló TomTom készülékkel.
A TomTom Go 910 utódja, a Go 921 149 900 forintba, a TomTom One Europe utódja, a One V3 54 900 forintba, míg a Becker utódja, a Traffic Assist 7926 79 900 forintba kerül. Mindhárom modell 99%-os lefedettségű Magyarország-térképpel kerül egyébként forgalomba.
A Pioneer utódja, az Avic S2 109 900 forintot kóstál, ám esetében a hazai lefedettség csak 57%-os, bár az I-Go - ára körülbelül 20 ezer forint - térképével akár 99%, míg a Blaupunkt modellje EE - East-Europe - jelzéssel, kelet-európai térképpel, azonos áron, és szinte teljes magyarországi lefedettséggel kerül forgalomba.

2008. január 10-től már kapható az újságárusoknál a Kosár - a fogyasztók magazinja reklámmentes fogyasztói magazin legújabb száma!

A Kosár Magazin januári számának tartalmából:
  • Főtt is, füstölt is, mégsem jó - csomagolt sonkák tesztje
  • Mind szemre való - Szemfestéklemosók tesztje
  • Jobb félni, mint megijedni - riasztó-bemutató
  • A pénz boldogít? A lottózás színe és fonákja
Kosár – a fogyasztók magazinja
FÜGGETLEN, MEGBÍZHATÓ, HASZNOS és ÉRDEKES
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287
Ezt is szeretjük