Már 1°C-os melegedés is ilyen káros a szervezetre - Döbbenetes kutatás

Ezzel a terheléssel sokan nem is számolnak.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A hőség miatt egyre több ember forgolódik az ágyban, és úgy tűnik, a probléma tovább súlyosbodik. A Met Office előrejelzése szerint 2050-re már 2°C is lehet a felmelegedés mértéke, ami miatt heti 30 percet veszíthetünk az alvásidőnkből - derült ki a San Diegó-i Kaliforniai Egyetem tanulmányából.

A friss tanulmány alapjául szolgáló, dr. Nick Obradovich által vezetett kutatás 2002 és 2011 között zajlott 765 ezer amerikai alany közreműködésével. A vizsgálat arra az eredményre jutott, hogy az éghajlatváltozás során minden egyes Celsius-foknyi emelkedés átlagosan 15 perccel rövidíti meg az alvásidőt. 

Ez a szám személyes tényezőkön is múlik, így például a 65 év felettiek, akiknek az alvásminőségét még jobban befolyásolja az időjárás, fokonként heti 21 percet is veszíthetnek, ami havonta 1 óra 24 percet jelent.

A klímaváltozás egészségügyi hatásai

Mivel a test hőmérsékletének a véredények hővesztesége által csökkennie kell az elalváshoz, ha az ember testhőmérséklete magasabb lefekvéskor, a természetes folyamat felborul. 

A túl kevés alvásnak ugyanakkor rengeteg káros hatása van az egészségre nézve: a kieső idő negatívan hat a kognitív funkciókra, hajlamosít a krónikus betegségekre és a pszichológiai zavarokra. Ebből adódóan tehát nemcsak a nappali felmelegedés okoz komoly változást az életvitelben, de az alvásvesztéssel tovább romolhat a helyzet.

Ez a hőmérséklet-szabályozás még sebezhetőbb a középkor feletti emberek, és a posztmenopauzális időszakba lépő nők esetében, különösen érintettek a mérsékelt éghajlati övben élők, akik nem feltétlenül rendelkeznek megfelelő légkondicionálással. 

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezt is szeretjük