"Jegyeket, bérleteket..."

Milyen esetekben nem kell fizetned?

Jegy hiányában büntetés, bérlet hiányában utólagos bemutatás. A büntetés mellett a jogaidat is ismered?

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

"Kérjük tisztelt utasainkat, hogy jegyüket vagy bérletüket készítsék elő, mert a kijáratnál ellenőrök dolgoznak!" – hallatszik a mondat, amelyre az ember gyomra azonnal görcsbe rándul, ha éppen nincs jegye.

Márpedig kellene, hiszen lássuk be, ma már nem nagyon találkozni olyan esettel, ahol bármilyen szolgáltatás is ingyen lenne. Jogos tehát, ha a BKV érvényes bérlettől vagy jegytől teszi függővé az utazási lehetőséget, ám az is tény, hogy a vállalattal kapcsolatos panaszok hátterében sem koholt vádak állnak.

Na de nem posztunk pálcát törni senki felett, és oknyomozásba sem kezdenénk, csupán néhány olyan alapvető jogról szeretnénk lerántani a leplet, amelyről talán nem sokan tudnak.

Élj a lehetőségeiddel!

A Budapesti Közlekedési Vállalattal - BKV - kapcsolatban azonban a jegy- és bérletellenőrzéseken kívül is több kisebb-nagyobb aggály merül fel, mint például a jegyárak vagy éppen a mozgáskorlátozottak számára nem biztosított akadálymentes közlekedés. A legelső szervezet, amelyikhez fordulhatsz a panaszoddal, a közelmúltban jelentős jogosítványokat szerzett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, röviden az MFH, akik minden beérkezett panaszt megvizsgálnak, és a megfelelő helyre irányítanak, ha esetleg helyben nem tudnak segíteni jogaid érvényesítésében.

Jogok, esetek és a segítség

Na de mi a helyzet akkor, ha az MFH semmit nem tud tenni az ügyben? Hová és milyen panaszával fordulhat az ember, ha úgy érzi, sérültek a jogai? És egyáltalán: mik a jogaink?
Mivel a jegy- és bérletárak mellett ezeket az információkat nem tüntetik fel, összegyűjtöttünk néhány esetet, és mellé a megoldási lehetőségeket - legalábbis azon szervezeteket, akik a megoldásban segíthetnek.

Utólagos bemutatás és az a bizonyos 3000 forint

Ha valaki korábban bérlet nélkül utazott amiatt, mert otthon felejtette eme nélkülözhetetlen dokumentumot, lehetősége volt utólag bemutatnia azt - nyolc munkanapon belül -, a bemutatás esetén pedig így legfeljebb 700 forint bírság megfizetésére kötelezték.

Ma már azonban annyi a kedvezménynek: a közelmúltban ugyanis a társaság úgy vélte, sokan a büntetés után vásároltak bérletet, és így éltek vissza ezzel a lehetőséggel. A helyzet súlyosbodott, a büntetés ma már ugyanis 3000 forint amellett, hogy az embernek még be is kell mutatnia meghatározott időn belül az érvényes bérletét. Ám nem ám az aznap vásároltat: csak évente két alkalommal, és csak olyan bérlet bemutatására van lehetőség, amely a büntetés kiszabásának időtartama előtt legalább egy nappal még érvényes volt. Jogorvoslati lehetőség? Aligha. A büntetés befizetendő, akinek viszont panasza van, az az MFH-hoz fordulhat, ám ha egyéb, rendkívüli körülményre nem tud hivatkozni, akkor talán nem is érdemes.

Ha sokba kerül a jegy

Nincs mit tenni, fizetni kell. Ezzel azért nagyjából mindenki egyetért, a már-már horribilis jegy- és bérletárakkal azonban már annál kevesebben. A BKV árképzésébe sajnos hatósági beleszólás nincs, annak mértékére magának a társaságnak, illetve a tulajdonosi jogokat gyakorló Fővárosi Közgyűlésnek van ráhatása: a Közgyűlés rendeletben állapítja meg a viteldíjakat. Jó, ha tudod viszont, hogy panasszal te is élhetsz a Közgyűlés felé, a panaszodat azonban alaposan meg kell indokolnod.

Ha mozgáskorlátozott vagy

Mozgáskorlátozott vagy, és nem tudsz egyik helyről a másikra tömegközlekedéssel eljutni? A fogyatékkal élők védelmében hozta meg az Országgyűlés a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvényt.

Eszerint a közlekedési rendszereknek, továbbá a tömegközlekedési eszközöknek, utasforgalmi létesítményeknek - beleértve a jelző- és tájékoztató berendezéseket is - alkalmasnak kell lenniük a fogyatékos személy általi biztonságos igénybevételre. A törvény ugyanakkor a közlekedési rendszerek létesítésének haladékot is ad, ami azt jelenti, hogy teljes mértékben akadálytalanul legkésőbb 2010. január 1-jén tudod igénybe venni a BKV tömegközlekedési eszközeit. Panaszra tehát egyelőre nem sok jogod akad, bár érdemes kivárni, mi lesz a vége.

Ha zaklatásnak érzed az ellenőrzést

Az egyik, talán legzavaróbb és mostanában legtöbbet tapasztalt tényező a BKV-vel kapcsolatban a jegyek ellenőrzése. Sajnos azonban az ellenőrzés módszerei kapcsán szintén nincs hatósági intézkedési lehetőség, a rendszeres ellenőrzés hatóságilag ugyanis önmagában nem kifogásolható. Ha azonban úgy érzed, hogy az ellenőrzések során az ellenőrök jogszabályt sértenek – például személyes szabadság megsértése, becsületsértés -, a rendőrséghez fordulhatsz, ahol alaposan kivizsgálják az ügyet. Ha ezzel nem vagy elégedett, lehetőséged van megkeresni az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosát - ombudsman -, is, aki szélesebb hatáskörrel rendelkezik, így talán többet tud segíteni.

Ne hagyd magad!

Ha a fent felsorolt intézményeknél, szervezeteknél nem sikerült eredményt elérni, panaszoddal az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez - OFE - is fordulhatsz. Ide a közelmúltban több panasz is érkezett a BKV bírságbeszedési gyakorlatával kapcsolatban. A fogyasztók egyrészt azt kifogásolják, hogy amennyiben kiskorú – 18 éven aluli - kap bírságot, a szülőt, gondviselőt a vállalat nem értesíti a szabálysértésről.

Így előfordulhat, hogy a felnőtt gondviselő – aki egyébként köteles a bírságot kifizetni – csak késve, vagy egyes esetekben egyáltalán nem értesül a történtekről. Mi több, olyan esetről is beszámol az OFE, hogy a kiskorú szabálysértőnek – szintén több éves késéssel – akkor postázták a fizetési felszólítást, amikor már nagykorú lett.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Az OFE rendkívül segítőkész, elszánt emberek szervezete, egyelőre viszont sajnos nem hatóság, így hatásköre meglehetősen korlátozott, legtöbbször javaslattételre korlátozódik.

Ezt is szeretjük