Teljesen átalakul a KRESZ-oktatás: erre számíthat, aki a jövőben vezetni tanul

Az elmélet és a gyakorlat oktatása is változni fog.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek
Az elmélet és a gyakorlat oktatása is változni fog.

A közúti közlekedés jelenlegi helyzetéről és jövőbeli kihívásairól tartottak konferenciát Budapesten. A hazai autósiskolák 76%-át e-learning KRESZ-tananyaggal ellátó E-Educatio adatai alapján a személygépkocsi-vezetői képzésben elektronikus távoktatást választó tanulók túlnyomó többsége az Y és Z generációt - sőt, egyre inkább az utóbbit - képviseli, így az oktatásban is az ő igényeikhez és elvárásaikhoz kell igazodni a sikeres tanulás érdekében. Így tanulhatnak a jövő sofőrjei!

A hatékony Z generációs oktatás jellemzői

Videó alapú tananyagok, mozgóképes animációk alkalmazása: a Z generáció tagjai már nem feltétlenül szeretnek könyvet, illetve hosszú, összefüggő szövegeket olvasni. Megszokták, hogy a számukra szükséges információkat gyorsan és egyszerűen megtalálják a neten, ezért az oktatásban is szükség van a vizuális és mozgó elemek, illetve a hozzájuk tartozó hang minél erőteljesebb alkalmazására.

- Míg az öt-hat éve készült e-learning tananyagokat a szakszerű szövegek és a jó minőségű ábrák mellett alkalmazott néhány animáció jellemezte, addig mára az interaktív 3D grafikák és animációk, valamint videóbejátszások kerültek túlsúlyba - mondta el dr. Szőcs Károly, az online KRESZ-oktatást idehaza meghonosító E-Educatio Információtechnológia Zrt. vezérigazgatója. 

Az e-learning mellett megjelent az m-learning kifejezés is: az online módon elérhető képzésen belül is egyre nagyobb hangsúlyt kap a mobileszközökön végezhető tanulás. 

Gamification, vagyis játékosítás: a játékos szituációkban, illetve versenyhelyzetekben történő tanulásnak hatalmas előnyei lehetnek a járművezető-képzésben. Ennek megfelelően az e-learning mellett a szimulátoron történő tanulásnak is egyre nagyobb jelentősége lesz a közeljövőben.

. Amellett, hogy a szimulátorok képesek fejleszteni a vezető technikai tudását, az egyik legfontosabb előnyük az elméleti jellegű közlekedésbiztonsági képzésekkel szemben, hogy tapasztalati alapú tanulást valósítanak meg. Nem általánosságban beszélünk arról, hogy valami valakivel hogyan történik meg, hanem mi magunk is részesei vagyunk az adott közlekedési szituációnak, adott esetben veszélyhelyzetnek. Ilyenkor más agyterületen, hatékonyabban és maradandóbban raktározódnak el az információk, mint olvasás közben. Ugyanakkor a szimulátoron mégis valós kockázatok nélkül lehet gyakorolni az extrém körülmények közötti vezetést, illetve a veszélyhelyzetek kezelését - mondta el a szakember.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Közösségi tanulás: a jövőben egyre inkább meg kell teremteni a tanulók számára, hogy akár egymással, akár a tanulásukat támogató szakoktatóval könnyen és egyszerűen kapcsolatba lépjenek, a fiatalok ugyanis igénylik a közösséget és a kommunikációt, csak éppen annak sok esetben más formáit részesítik előnyben a korábban megszokottakhoz képest.

Mikrotanulás: a mindennapi információk gyors áramlásához hasonlóan a tananyagokat több kisebb, gyorsan elsajátítható egységre feltördelve érdemes tálalni a Z generáció számára, ugyanakkor fontos, hogy ezek a kisebb részek végül egy egységes egésszé álljanak össze.  

Személyre szabott képzés: ez a generáció nemcsak igényli, de el is várja, hogy ne egyenképzést kapjon, hanem alkalmazkodjanak az egyéni igényeihez. Az e-learningen keresztül ez már most is megvalósul, hiszen akkor és ott ül le tanulni, amikor akar, annyit és úgy tanul, amennyire szüksége van, de a differenciálásra még további lehetőségek is nyílnak. Másrészt ezt az igényt az eleve személyre szólóan szervezett gyakorlati vezetési órák és szimulátoros foglalkozások során is figyelembe kell venni. 

Mérés, elemzés, visszacsatolás: mivel ennek a generációnak a tagjai az interaktív kommunikációban hisznek, és kifejezetten igénylik a visszajelzést és megerősítést, ezért amennyire csak lehetséges, folyamatos visszajelzéssel, értékeléssel kell segíteni tanulásukat.

Így nézne ki az álom, ha le tudnánk fotózni: lélegzetelállító látvány

Nézegess képeket!

Elolvasom

Az autósiskolák számára a feladat nem kevesebb, mint hogy újra kell gondolniuk a közúti járművezető képzés egyes elemeit, és úgy kell a jövő sofőrjeit megtanítani a vezetést és manőverezést segítő, később azt részben vagy egészben átvevő legkorszerűbb eszközök használatára, hogy eközben - legalábbis még jó ideig - maximálisan megmaradjon az önálló vezetés képessége is. Ez pedig nem lesz elképzelhető a legkorszerűbb oktatási módszerek és eszközök - e-learning és szimulátorok -, illetve a legmodernebb oktatójárművek, mint például a konferencián bemutatott első hazai, tisztán elektromos oktatóautó bevonása nélkül.

Ezt is szeretjük