4 megdöbbentő tény a garanciáról

Amit az eladók sem tudnak biztosan

A garancia kérdése sokak számára még mindig homályos terület. Tudd, hogy mik a jogaid!

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A világ egyik legbizonytalanabb dolga, mióta vannak eladók és vásárlók, a garancia. Nem mindenki tudja, hogy mire terjed ki egyáltalán, azt pedig pláne nem, hogy mennyi időre szól. Mi viszont segítünk, hogy ne hagyd magad csőbe húzni.

A legtöbb eladó nem ismeri a szabályokat. Nekik az a feladatuk, hogy eladják a terméket, és nem az, hogy visszavegyék, így érthető, ha védik magukat, és mindig azt mondják, hogy nem cserélnek semmit, vagy, hogy a garancia az adott problémára pont nem vonatkozik. Ezt ne ródd fel nekik, de, ha tudod, hogy igazad van, állj ki magadért, és harcold ki az igazadat.

Szavatosság kontra jótállás

A jogszabály többféle szavatosságot különböztet meg, az egyik a kellékszavatosság, ami arra vonatkozik, hogy bármilyen termék vásárlása esetén az eladó felelősséggel tartozik az eladott áruért, annak működőképességéért. Ez olyankor következik be, ha a terméket hibásan adták el, bár erről még nem tudtak az eladás pillanatában - ezek a gyártási hibás termékek.

A jótállás, más néven garancia azonban azt garantálja, hogy az eladó vagy a forgalmazó felelősséget vállal a termékért és annak működőképességéért. Ezt oly módon teszi, hogy jótáll azért, hogy az előre meghatározott időtartamban minőségbeli kifogás nem lehet a termékre. Amennyiben mégis hibát észlel a fogyasztó, az adott terméket javítani vagy cserélni kell. Ettől csak azokban az esetekben térhetnek el, ha bizonyítható, hogy a termék a fogyasztó tulajdonában sérült meg.

A tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállása

A tartós fogyasztási cikkek jótállásáról 2003-ban született először kormányrendelet, melyben nemcsak azt írták le, hogy mire jár jótállás, de azt is meghatározták, hogy ki vállalja a jótállást, és milyen esetben élhetünk vele. Ugyanez év óta minden tartós fogyasztási cikkre egy év garanciát vállal a gyártó, melyet a vásárlástól számítanak - speciális esetben az üzembehelyezéstől.

15 életbevágóan fontos illemszabály

Nézegess képeket!

Elolvasom

Ilyen eset, ha a forgalmazó szereli be a vásárló otthonába a terméket. A garanciát azonban csak akkor érvényesítheted, ha megtartottad a blokkot, és a jótállási jegyet is megkaptad. Sok helyen trükköznek azzal, hogy nem adják oda, így te sem tudsz reklamálni, ezért mindig ellenőrizd, hogy megvan-e, és, ha nincs, kérd el. Értéktől függetlenül tartós fogyasztási cikknek számítanak a háztartási gépek, illetve a személygépkocsik, kerékpárok, motorok, sőt, a babakocsi is.

Vannak azonban olyan termékek, melyekre csak tízezer forint feletti vételár esetén vonatkozik a kötelező jótállás. Ilyenek a sütő- és főzőberendezések, a vízmelegítők, légkondicionálók, a riasztók, a szórakoztató elektronika körébe tartozó gépek, az órák, számítógépek, sőt, a hangszerek és a bútorok is.

A javító és karbantartó szolgáltatások kötelező jótállása

A megalkotókon kívül talán csak azon kevesek találkoztak ezzel a jogszabállyal, akiknek komoly szükségük volt rá. Ezt a rendeletet 2004-ben fogadták el, de azóta is csak kevesen élnek vele. Fontos leszögezni, hogy legyen szó építkezésről, elektronikai cikkekről, szerszámokról vagy gyógyászati segédeszközökről, csak akkor érvényes rájuk a jótállás, ha áruk - az általános forgalmi adóval és az anyagköltséggel - meghaladta a húszezer forintot.

Amennyiben a vállalkozó úgy dönt, hogy olcsóbb szolgáltatásra is vállal garanciát, megteheti, de nem kötelezhetik rá, és kedvezőtlenebb feltételeket sem szabhat, hiszen ezzel sértené a fogyasztó jogait. A jótállás megszűnik hat hónap elteltével, vagy, ha már éltek a javítás-karbantartás lehetőségével.

A jótállási jegyen fel kell tüntetni a vállalkozó adatait, meg kell nevezni a szolgáltatást - anyagköltséggel és munkavégzési díjjal együtt -, valamint a fogyasztó jogait és a lejárati dátumot. Jótállás akkor is van, ha a jegyet hibásan töltötték ki, vagy a fogyasztó nem kapta meg. Amennyiben reklamáció történt, a vállalkozó köteles jegyzőkönyvet felvenni, melyben a fogyasztó adatait, a reklamációt, a javításokat és azok díját, illetve a hibát feltünteti.

Az újonnan épített lakások kötelező jótállása

Országszerte épülnek az újépítésű lakások, és egyre többen költöznek ilyenbe. Első lakóként gyakran fordul elő egy-egy kisebb javítás vagy probléma, amit javítani kell. Ilyenkor az új lakók azt sem tudják, hova nyúljanak, leszámítva a talpraesetteket, akik képesek kiverni a balhét, bár valószínűleg ők sincsenek tisztában a jogaikkal. A 2003 óta épített lakásokhoz jótállási kötelezettség jár. Első körben az épület közös használatban lévő területére, illetve az előre meghatározott berendezések beszerelésére vonatkozott a jogszabály.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Később ezt kibővítették, és belevették a berendezéseket is. Új szabály lett, hogy a jótállás vonatkozik a ház szigetelésére, vakolására, a garázsok rendbetételére, sőt, a villanyszerelési munkálatokra is. Hivatalosan a javítási költség a munkavégzőt vagy a munkáltatót terheli, attól függően, hogy utóbbi nevéhez köthető-e az építési szerződés. A jótállás időtartama három év, és a megrendelő vagy - a későbbiekben - a tulajdonos igényelheti.

Ezt is szeretjük