3 botránykampány, amit szinte azonnal betiltottak

A sokkoló vagy bizarr kampányok gyakran fennakadnak a közvélekedés cenzúráján. Íme, három eset, amikor éppen a jó ügy fulladt kudarcba.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A kampányok - szolgáljanak bármilyen nemes célt -, ha túl erőszakosan igyekeznek eljuttatni üzenetüket a címzettekhez, könnyen fennakadhatnak a köz- és jó ízlés rostáján.

Az alábbi kezdeményezések is erre a sorsra jutottak, de mivel a negatív reklám is reklám, készítőiknek még így is sikerült előremozdítaniuk ügyüket.

Terhes tinik: az angolokat sokkolta a kampányfilm

Az angol Leicester városának egészségügyi hatósága tavaly májusban döntött úgy, hogy drasztikus kampányt indít a tinédzserterhességek növekvő számának megakadályozására. A diákok felelőtlen szexuális élete, a fogamzásgátlás hiánya és a kiskorúak teherbeesése az utóbbi években olyan méreteket öltött Leicesterben - és szerte Angliában -, hogy a hatóságok kénytelenek voltak akcióba lendülni. A hagyományos röplapok, tájékoztatók és plakátok mellett egy kampányfilmet is készítettek, ez utóbbi azonban annyira sokkolóra sikeredett, hogy a You Tube-ra kerülése után már 24 órával - a felháborodott kommentelők nyomására - be is tiltották a lejátszását.

A videóban egy terhes tini látható, aki egy játszótéren ad életet gyermekének, osztálytársaitól körülvéve. Kétségtelen, hogy az üzenet elég direkt volt ahhoz, hogy a nemtörődöm kamaszok figyelmét is felkeltse, de a homokozóban vajúdó gyereklány még az elszánt aktivistáknál is kiverte a biztosítékot.

A britek újabban tévés dokudrámákkal igyekeznek hatni a kamaszokra. Forrás: dailymail.co.uk

A gyerekanyák problémája egyébként máig komoly szociális kérdés a briteknél, időről időre elő is kerül valamilyen figyelemfelkeltő kampány formájában, a magyar zenetévén például Tinimamik címmel fut hasonló műsor.

Kétértelmű utalás: felfordult a franciák gyomra a plakáttól

2010 februárjában Franciaország egy dohányzás elleni plakát miatt kirobbant botránytól volt hangos. A franciák híresen ledér természete a történelem során sok szexuális kilengést elnézett már, de ez a plakát már az ő toleranciaszintjüknek is sok volt.
- A dohányzás rabszolgává tesz - szólt az ártalmatlan felirat, de nem is emiatt, hanem a felette sorjázó fotók miatt vonultak utcára a tiltakozók.

A plakáton három, férfialak előtt térdelő kamasz volt látható, szájukban egy-egy cigarettával, melynek vége gyanúsan eltűnt a férfi nadrágjának redőiben, ráadásul épp ágyéktájon. Az orális szexre való egyértelmű utalás és a gyerekpornós beállítás annyira felháborította a közvéleményt, hogy a hétfőn debütált kampányplakát miatt keddre már országszerte állt a bál. A füstmentességért küzdő egészségügyi szervezet azzal védekezett, hogy drasztikus fellépésük oka egy szomorú statisztika volt, mely szerint a 12 és 25 év közötti francia fiatalok 40%-a dohányzik.

A botrányos plakáton a férfialakon kívül két fiú és egy lány volt látható térdelőhelyzetben. Forrás: france-amerique.com

A plakátokat végül nem is a köznép, hanem a dohánygyárak nyomására vették le, melyek kikérték maguknak, hogy fiatalokkal erőszakoskodó, aberrált pedofilokkal azonosítsák őket.

Spontán ölelkezés: a rendőrség betiltotta az összeborulást

A fent említett kampányok túlkapásai és cenzúrájuk minden egészséges lelkű ember számára érthetőek, de, hogy a szimpla, spontán ölelésre buzdító akció miért csípte a rendőrök szemét, az máig rejtély. Pedig az ausztrál Juan Mann kampánya, melyet Free Hugs vagyis Ingyen Ölelés névre keresztelt, szintén be lett tiltva, pedig még a közízlést sem sértette. A fiatalembernek egyik magányos utazása adta az ötletet, mivel szentül hitte, hogy egy szívből jövő ölelés közel hozhatja a közönyös járókelőket egymáshoz. A nagy összeborulásnak híre ment, egyre többen kapták kezükbe a táblát - utcán és reptéri várókban -, boldogsághormonokat felszabadító, baráti ölelést koldulva.

A kampány gyorsabban terjedt, mint a vírus: Juant még a híres amerikai műsorvezető, Oprah Winfrey is meghívta műsorába, hogy eképp támogassa a bolondos magánakciót. Az össznépi  összeborulásnak végül a rendőrség vetett véget, a hatóság ugyanis úgy döntött, betiltja a furcsa kampányt.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban a cancel culture, azaz az eltörléskultúra került terítékre. Mikor született meg, és mit jelent a cancel culture kifejezés? Miért veszélyes jelenség? Kik azok a híres személyek, akik érintettek? Honnan tudjuk, hogy valósak-e az ellenük felhozott vádak? Hogyan befolyásolja az eltörléskultúra a stand up comedy műfaját?

Promóció

Juan a kampány weboldalán elég szűkszavúan utal az okokra: a közfelelősségre és a bürokrácia útvesztőjére.

Juan Mann, az Ingyen Ölelés-kampány értelmi szerzője. Forrás: dailytelegraph.com.au, static.staff.co.nz

Ennek ellenére nem tűnik csalódottnak, mivel elérte célját: egy zárkózott és közönyös világban spontán, baráti közeledésre buzdított sok száz ismeretlent.

Ezt is szeretjük