Megújul a 3-as metró, de előbb még ezekre költ a kormány

A Várkert Bazár, a Vár, a Kossuth tér - ezek felújítása sürgősebb volt a veszélyes metróvonalénál?

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Bár évek óta hallani, hogy a 3-as metró már veszélyesen rossz állapotban van, a mai napig nem újították azt fel. Nemrég indultak csak el a közbeszerzési eljárások a kocsik felújítására, miközben a BKK legutóbbi közlése szerint a sínek cseréje a vonalon elkezdődött.

Éveket kellett várni a már régóta köztudottan problémás vonal felújításával kapcsolatos lépésekre, míg más beruházások nem jutottak ilyen mostoha sorsra.

Még csak tervek vannak, megújult 3-as metró évek múlva lesz

A Napi Gazdaság információ szerint a vonal felújításához szükséges pénz előteremtése jelenleg is zajlik, és májusra zárulhat le a folyamat. A kormány augusztusban döntött arról, hogy támogatja a beruházást, és 60 milliárd forintig garanciát vállal a Fővárosi Önkormányzat hitelfelvételéhez.

Hogy mikor lehet felújított 3-as metróvonalon, újszerű kocsikban utazni? A kocsik felújítására tavaly december 23-ig kellett jelentkezni a cégeknek, az pedig, hogy közülük ki kapja a tendert, idén júniusig eldőlhet. Ezután 39 hónapja, azaz több mint három éve lesz az adott vállalatnak arra, hogy folyamatos üzemelés mellett felújítsa a kocsiparkot. A BKK közleménye úgy fogalmaz, azt szeretnék, ha a projekt még a 2014-2020 közötti uniós finanszírozási időszakban megvalósulna.

Évek óta időről időre téma a 3-as metró állapota. Már 2012-ben arról cikkezett az index.hu, hogy az egyik karbantartó levele szerint életveszélyes a vonal és annak állomásai. Ennek ellenére pénzhiány miatt Budapest eddig képtelen volt megoldani a helyzetet, és az állam sem törte össze magát, hogy mielőbb megoldást találjanak a napi félmillió ember által használt, és nemcsak a budapestieknek fontos metróvonal problémáira.

A 2 milliárd forintos lovarda

Jó hír azonban, hogy a felmerüléstől a megvalósításig nem minden esetben kell eltelnie éveknek egy-egy beruházás kapcsán. L. Simon László, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára például novemberben nyilatkozott arról először, hogy a kormány a régi lovarda visszaállítását tervezi a budai Várban, a környék megújítását tartalmazó Nemzeti Hauszmann Terv keretében.

December végén már a Magyar Közlönyben szerepelt a miniszterelnök kérése. Orbán Viktor a nemzetgazdasági minisztertől 2 milliárd forintot kér a lovarda felépítésére. A pénz előteremtésének is szűk határidőt szabott a kormányfői szigor: március 1-ig kell Varga Mihálynak teljesítenie a kérést.

200 milliárd jut a Vár felújítására

A Nemzeti Hauszmann Tervnek csak az előkészítésére 200 millió forint jutott, de a teljes megvalósítás akár 200 milliárd forintba is kerülhet majd. Igaz, a Vár teljes felújítása akár tíz évig is eltarthat. Orbán Viktor Várba költözése azonban nem várat ennyit magára, ehhez a Karmelita kolostort kell felújítani. Hogy ez mennyi pénzt emészt fel a költségvetésből, pontosan nem tudjuk még, ám L. Simon szerint "sokba fog kerülni, de mindannyiunk örömét fogja szolgálni".

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

A 3-as metró veszélyeiről nagyjából három éve tudunk, ezalatt többek közt a Kossuth tér átalakítása és a Várkert Bazár is eljutott az ötlettől a kivitelezésig. Előbbi 14,5 milliárd, utóbbi 8,4 milliárd forint uniós és állami pénzt igényelt.

Az elmúlt évben újjáépült budapesti köztereket ebben a cikkünkben szedtük össze. Ezek a beruházások főként önkormányzati - fővárosi vagy kerületi - projektek keretében valósultak meg.

Fotók! Te ráismersz Budapestre?

Nézegess képeket!

Elolvasom

Fotó: Várkert Bazár: MTI/Mohai Balázs; Metró: MTVA/Bizományosi/Jászai Csaba.

Ezt is szeretjük