14 tipp, hogy több maradjon a pénztárcádban
Áramra és gázra szükség van, a kérdés csak az: valóban akkora mértékben, amennyit fogyasztasz?

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a szentendrei Skanzenbe: 2 darabot sorsolunk ki! (x)

Nyerj páros belépőt az októberi Femina Klubra, ahol eláruljuk a sikeres karrierváltás titkát!

Nyerj éves BBC History előfizetést! Az egyik legnépszerűbb történelmi magazin lehet a tiéd (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Pöttyös a csíkossal, rózsaszín a fémhatásúval? Mutatjuk, mit mivel párosíts az otthonodban (x)

Finn életérzés a legjobb finn ételekkel a Bartókon: régi Nokiák, pannukakku és igazi, finn kávé (x)

Ősszel még jobb a Balatonra menni? Nincs tömeg, és rejtett kincseket rejteget a vidék (x)

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

Megvannak a 2017-es ősz divatszínei: gyönyörű színek jönnek, bár a szürke még marad picit

beauty and style

Minden őszi divatfotón felbukkan ez a sapka: te is viselni fogod? »

Isteni puding, ami nem hogy hizlal, de egyenesen fogyaszt »

Ilyen lenne egy esküvő, amit a Trónok harca sorozat inspirált »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Kevesebb energia felhasználásával is el lehet végezni ugyanazon tevékenyegeket, csupán némi odafigyelésre van szükség. Így a pénztárcádban is több marad, és a környezetedet is kevésbé szennyezed!

Pazarló fűtés helyett

Nem újdonság, hogy bizonyos napszakokban és bizonyos helyiségekben más és más hőmérsékletre van szükség.

Miért fűtenéd a lakás azon részeit, ahol nem tartózkodsz sokat, ugyanúgy, mint ahol tévézel vagy olvasol? Csak energiát és pénzt pazarolsz! A konyhában főzés közben például egyébként is melegíted a helyiséget...

1. tipp

A nappaliban, ahol az ember idejének nagyobb részét tölti, az általánosan ajánlott hőmérséklet 20-22°C. Ha a hőmérsékletet akár csak 1°C-kal csökkented, nagyjából 4-5%-kal nő az energia-, és ezzel tüzelőanyag-megtakarításod. Érdemes elgondolkodnod rajta!

2. tipp

Éjszaka egészségügyi szempontból sem ajánlatos a nagyon meleg. A levegő hőmérsékletének 16-18°C-ra történő csökkentésével elkerülheted, hogy reggel fejfájással ébredj, ráadásul frissebbnek és kipihentebbnek érzed majd magad. Lefekvés előtt egy órával ajánlatos a fűtés erejének csökkentése éjszakai hőmérsékletre. Ha napközben nem vagy otthon, nyugodtan maradhat az éjszakai hőmérséklet, főként abban az esetben, ha a falak jő hőszigetelő képességűek, ugyanis a bennük tárolt hő éppen elegendő arra, hogy a helyiséget ne engedje teljesen lehűlni.

3. tipp

Manapság már elérhetőek olyan berendezések, melyek biztosítják a megfelelő hőmérsékletet a különböző helyiségekben és napszakokban. Gondolj bele, milyen hasznos egy olyan központi fűtésszabályozó a lakásban, mely automatikusan ügyel arra, hogy mikor milyen hőfokra van szükséged! A helyiség hőmérsékletét érzékelő szabályozót érdemes a lakóhelyiségben elhelyezni, mely az előre beállított hőmérséklet-igényhez igazodva indítja be a keringtető szivattyút, mely aztán folytonosan melegen tartja a radiátorokat.

4. tipp

Ügyelj rá, hogy soha ne takard le a hőleadókat! A konvektor és a radiátor nem polc, és nem is virágtartó - mellesleg ennek a megoldásnak a virág sem örülne. A padlófűtésnél pedig emiatt nem ajánlatos szőnyeget alkalmazni.

5. tipp

Melegérzetedet a lakásban azzal is növelheted, ha a fűtés „fölcsavarása” helyett magasabb páratartalmat idézel elő. Ezt megteheted egyszerűen azzal is, ha a hőleadóra párologtató edényt teszel. Ebben a kivételes esetben a konvektor mégiscsak polc.

6. tipp

Sajnos, sokan követik el azt a hibát, hogy az energiát, amit a lakás felfűtésére használnak, egy ablaknyitással kiengedik az utcára. Szellőztetésre természetesen szükség van, de az egy intenzív, tíz percig tartó kereszthuzattal is megoldható. Ha hosszan szellőztetsz, azzal energiát pazarolsz! Ez alatt az idő alatt teljesen kihűlnek a falak és a fűtési csövek, a helyiség újra felfűtése pedig hosszú időbe telik, és ismét rengeteg energiára van hozzá szükség. Ha már az ablakoknál tartunk: a téli hónapokban már a kora esti órákban húzd le a redőnyöket, és hagyd úgy egész éjszaka! Segít megőrizni a meleget a lakásban.

Csökkentsd az áramszámlát!

Elektromos áramot minden helyiségben használunk, a háztartás összes villamosenergia-felhasználásának közel 15%-át pedig a világítás teszi ki. Érdekes tény, hogy fehér falú szobákban kevesebb energia kell ugyanolyan megvilágításhoz, mint a színesekben. Természetesen ennek ellenére mindenkinek saját ügye, hogy ízlése milyen színű falakat diktál...

7. tipp

Az elsődleges szempont természetesen az, hogy bizonyos tevékenységekhez – például olvasáshoz, főzéshez - legyen elég fény, nem pedig az, hogy egy-egy helyiség teljes mértékben meg legyen világítva. Általános megvilágításhoz hagyományos izzók helyett használj inkább energiatakarékos kompakt fénycsöveket! Bár drágábbak, élettartamuk hosszabb, és kevesebb energiát is fogyasztanak.

8. tipp

A főzéshez, sütéshez és a háztartási gépek üzemeltetéséhez gázra és elektromos áramra van szükség. Tudtad azonban, hogy az ezekhez használt energiamennyiség az összes felhasznált energia közel egyötöde? Emellett rengeteg olyan tevékenység van, ahol egy kis odafigyeléssel könnyen takarékoskodhatsz.

9. tipp

A gáztűzhelyek és a főzőlapos tűzhelyek között az a különbség, hogy míg gáz esetében az égőfejeknek nincs szükségük átmelegedési időre – így elég akkor bekapcsolnod, ha már tényleg használod -, addig a főzőlapoknak kell a „bemelegítés”, de azok kikapcsolás után is még körülbelül tíz percig melegek és használhatóak.

10. tipp

Gáztűzhelyek esetében rendszeresen ellenőrizd az égőfejeket, hiszen főzés közben könnyedén eltömődhetnek! Tisztításukat egyszerűen megoldhatod egy erősebb kefével, így a tűzhely hatékonyabban működik majd.

11. tipp

Ugye te is gyakran kukucskálsz a sütőbe, amikor valami finomat sütsz és már éhes vagy? Nem érdemes! Ilyenkor ugyanis kiszökik a már felmelegedett levegő, és beszökik a hideg. Ez pedig nem csak energiapazarlás, de tovább is maradsz éhes, mert lassabban készül el az étel.

Melegvizet - gazdaságosan

A melegvíz előállítása kapcsán is rengeteg dolog van, amire ha odafigyelsz, sokat spórolhatsz. Egy átlagos háztartásban egy főnek 60-150 liter melegvízre lehet szüksége naponta, ennek előállítása az összes energiafelhasználásnak megközelítőleg 10-15%-át teszi ki.

12. tipp

Melegvíz-előállítás céljából – anyagi korlátaidtól függően - számos készülék közül választhatsz, érdemes azonban tároló rendszerű mellett dönteni, hiszen gazdaságosabban működnek és kényelmesebbek is. Figyelj arra, hogy akkora tárolóval rendelkezzen a készülék, amekkora a háztartás melegvíz-igényének megfelel!

13. tipp

A melegvíz előállítása kapcsán is van mire ügyelned, ilyen például a tárolók hőmérséklete. Ha túlfűtöd, energiát pazarolsz, és vízkövesedést okozol vele a kazánban. Érdemes figyelned a vízcsövek helyes szigetelésére is! Ennek hiányában ugyanis a melegvíz hőmérséklete a csövekben haladva jelentősen csökken.

14. tipp

Energiát olyan praktikus megoldásokkal is megtakaríthatsz, mint például a zuhanyozás választása ahelyett, hogy egy kádat teleengednél vízzel. Persze ez csak abban az esetben működik, ha nem zuhanyozol órákig. Mosogatásnál fordítva igaz mindez: inkább teleengedett mosogatókagylóban, mint folyóvíznél! Harmadannyi energia szükségeltetik hozzá!

Ne csak tudj róla!

Az itt felsoroltak között számos dolog köztudott, azonban a cél nem az, hogy tudj ezekről, hanem hogy alkalmazd is!

Ha tudatosan gazdálkodsz az energiával, akkor nemcsak pénzt spórolsz, hanem kicsi, de határozott lépéseket teszel a környezet védelmében. Hiszen ismered a mondást: sok kicsi sokra megy!

Blog.hu ajánló