Az ingatlanközvetítés legnagyobb trükkjei

Szépítgetés, egy kis titokzatosság, és néhány mesteri fogás - röviden így lehetne jellemezni az ingatlanközvetítők eszközeit.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Megnézni az ingatlant, meghirdetni, bemutatni, eladni - nagyjából így lehetne zanzásítani a közvetítő feladatát az ingatlaneladás során.

De vajon hogyan történik ez a gyakorlatban? Vajon érdemes-e trükkökkel és szépítgetéssel operálni, vagy más módszerekkel élnek a közvetítők? Katalin, a tapasztalt ingatlanközvetítő most lerántja a leplet!

Tudnia kell, hogy mit ad el

Az ingatlanközvetítő első feladata felmérni a terepet annak minden előnyével, hátrányával egyetemben. Mindenről tudnia kell, és lehetőség szerint az összes esetlegesen felmerülő szemponttal tisztába kell kerülnie ahhoz, hogy ne érhessék a későbbiekben meglepetések, valamint, hogy kiemelhessen minden fontos elemet a sikeres értékesítés érdekében.
- Amikor először megnézek egy eladni kívánt lakást, árgus szemekkel figyelek meg minden rést, foltot, mert a tulajdonosok előszeretettel elhallgatják a gondokat. Ez elengedhetetlen része a munkánknak - kezdi Katalin.

Mennyi az annyi?

- Miután felvettem az adatokat, általában megbeszélünk egy induló árat. Érdemes nagyjából a piaci árhoz igazodó árat megadni irányárként - mondja Katalin.
Fontos tehát az ingatlan piac szempontjából valós értékével tisztában lenni. Mindez nagyban függ az előzetes felmérés során begyűjtött tapasztalatoktól, az alapadatoktól, de attól is, milyen további előnyei, hátrányai vannak a lakásnak: mi az, ami alapján a vevő alkudhat, mi az, ami emeli az ingatlan értékét.

- Júniusban vettem fel egy XIII. kerületi magasföldszinti lakást, ami éppen irodaként működött - támasztja alá Katalin egy példával a megfelelő árkérdés jelentőségét.
- Ennek következtében a konyha is szobává volt alakítva, ráadásul a szobából nyílt a fürdő. Az irányár viszonylag reálisnak tűnt, így a felvétel után nem igazán foglalkoztam vele.

Úgy három hét után hirdettem meg, nagy meglepetésemre azonban rögtön legalább tizenöten jelentkeztek. Egy fiatal pár kicsit lejjebb vitte az árat, de nekik nem ígértem oda a lakást. A következő fiatalember ajánlatára viszont, aki szinte ugyanazt mondta, azt feleltem, kínáljon valamivel többet, mert ezen az áron már van vevő. Öt percen belül megvolt a megállapodás, a következő héten pedig már szerződtünk...

Jó, ha tudod!
Viszonylag reális irányárú lakások már egészen hamar is - ez esetben már az első hirdetésre! - elkelhetnek. Nincs igazából olyan időpont, amikor ne lehetne lakást eladni.

A hirdetés, a közvetítő és a trükkök

Ahhoz, hogy valaki érdeklődjön a lakás iránt, értesülnie kell arról.
- A cél, hogy a felvett lakást mielőbb értékesítsük, és ehhez minden adódó lehetőséget ki kell használni, így például hirdetni kell, de állandóan - kezdi sorolni Katalin a bevett módszereket.

- Ezenkívül nagyon jól működik az irodák közötti együttműködés: nekem van egy jó lakásom, a másik irodának pedig érdeklődője. Emellett pedig a titok abban rejlik, hogy meg kell mutatni a lakást mindenkinek, akinek csak lehetséges. Ha pedig valakinek megtetszik, akkor azon igyekezni, hogy megvegye, és egészen az eladási szerződésig figyelemmel kell kísérni a folyamatot.

Egy kis titokzatosság sosem árt

- A legnagyobb hiba, amit valaki elkövethet, az az eladandó lakás szóban történő részletes bemutatása - mondja Katalin.
Egy közvetítőnek tisztában kell lennie ugyanis azzal, hogy mindenkinek mást jelent a luxus, a jó állapotban lévő vagy a felújítandó kategória. Emiatt előre csak konkrétumokról szabad beszélni, így például arról, hogy hányadik emeleten van, kertkapcsolatos-e, van-e erkély, van-e lift, sötét vagy világos-e a konyha. Mindez ráadásul a hirdetés megfogalmazására is vonatkozik. Ez esetben is csak a következőket szabad megjelentetni: panorámás, jó állapotban lévő, átlagos állapotú, romos. Vagy például, hogy Budapest legszebb helyén található - ha például a lakás a XII. kerületben van. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a szépítgetések mellett gyakran találkozni a hirdetésekben hazugságokkal is.

Arra a kérdésre, hogy ki az, akinek érdemes ajánlani egy ingatlant, kell-e a vevők különböző igényéhez igazodni, Katalin szerint egyszerű a válasz: mindenkinek ajánlani kell, aki érdeklődik utána. Minden lakásnak megvan ugyanis a maga új tulajdonosa, csak az a kérdés, hogy milyen gyorsan sikerül egymásra találniuk. Az persze fontos módszer, hogy a közvetítő arra helyezze a hangsúlyt, ami a vevő elsődleges igénye a vásárolandó ingatlannal kapcsolatban. Egy első emeleti, háromszobás lakás esetén, ha a vevő minimum három szobára vágyik, akkor arra kell helyezni a hangsúlyt. Ha a földszint kizáró tényező nála, akkor azt érdemes kiemelni, hogy első emeleti ingatlanról van szó.

- Túlzottan azonban nem szabad szépíteni, maradni kell a valóságnál – jelenti ki határozottan Katalin.

A szépítés ugyanis visszaüthet, hiszen nem szabad elfelejteni, hogy a vevő sem bolond, ráadásul az igazán nagy értékű ingatlanhoz gyakran hívnak más szakértőket is - ilyen esetben igen kínos lehet, ha fény derül a hantázásra.

Az anyaság kihívásai cukormáz nélkül

A Femina Klub júniusi vendége Ráskó Eszter humorista lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az anyaság és a nőiség kihívásairól beszélget. Vajon létezik-e recept a gyerekneveléshez? Miért olyan káros a tökéletes anya mítosza? Hogyan lehet az önazonosság és az önfelvállalás révén a nőknek felvértezni magukat a 21. századi normákkal szemben?

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. június 3. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Az pedig, hogy kinek az érdekeit kell képviselni - a vevőét vagy az eladóét, vagy a közvetítőnek saját magát -, a többféle lehetőség ellenére szintén egyértelmű: a szerződő félét. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy az ingatlanközvetítő jutalékért dolgozik, amit pedig nem olyan könnyű megszerezni...

Ezt is szeretjük