Óvakodj a hitelkártyától!

Ha nem akarod, hogy a gatyád is rámenjen

Egy kártya, amivel ott vásárolsz hitelre, ahol csak akarsz, a kamatokat pedig nem is kell fizetned egy ideig.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Napjainkban a pénzügyi szektor számos terméket kínál, amelyek gyakran a fogyasztók igényeit meghaladó, bonyolult konstrukciókat takarnak.

Ezek megértéséhez a fogyasztónak számos olyan információra van szüksége, amely csak az adott intézménytől szerezhető be.

A termék megismertetésekor valamennyi információ átadása nehéz a fogyasztó befogadóképessége, a rendelkezésre álló idő, az előismeretek eltérése, a csatornák nem megfelelő volta miatt. Ez a fogyasztótól a pénzügyi intézménybe vetett bizalmat, visszafelé pedig teljes, valós és pontos tájékoztatást követel meg.

"Akár 45 napig kamatmentesen használhatja a bank pénzét!"

De jó! De valóban így van? A hitelkártya olyan készpénz-helyettesítő fizetési eszköz, amellyel fedezet nélkül vehetsz igénybe hitelt, tehát tényleg a bank pénzét használod. Vásárolhatsz vele, készpénzt is vehetsz fel, ez utóbbi azonban minden esetben drága, hiszen a tranzakció pillanatától kezdve kamatozik. A vásárlás viszont ingyenes, és valljuk be, ez igencsak csábító. A hitelkártyával való költéskor, és egyáltalán a bankkártyával való költéskor viszont nem érzékelni a kiadott összeg valós súlyát, amely gyakran a megengedettnél nagyobb kiadásokra késztethet, jól jöhet viszont egy hó végi nagybevásárlásnál, vagy ha a tönkrement hűtőszekrény helyett újat kell venni. A hitelösszeget, amit felhasználtál, viszont vissza is kell fizetned...

Nem fenékig tejfel

A kamatmentesség csak a hitelkártyával végrehajtott vásárlási összegekre érvényesíthető, de csak akkor, ha a megadott fizetési határidőben minden, hitelkártyával kapcsolatban keletkezett terhelést megfizetsz. Azaz ki kell fizetned a kártya éves díját, a havi számlavezetési díjat, a készpénzfelvételi és tranzakciós díjat, az egyéb jutalékokat, valamint a készpénzfelvételek és vásárlások összegét. Ha összeszámolod, kiderül, hogy ez az összeg magasabb, mint a tényleges vásárlások és készpénzfelvételek összege, ugyanakkor ennek az összegnek a határidőn belüli kiegyenlítésével a bank megajándékoz a vásárlásaid kamatmentességével, továbbá minden tartozásodat le is rendezted.
De mennyi idő is áll rendelkezésre a kamatmentes visszafizetésre? A vásárlás napjától mindig - például - 45 nap? Vagy hogy is van ez?
A hitelkártya működése elszámolási időszakokhoz kötött, amelynek első és utolsó napjai kibocsátónként eltérőek.

Ennek az időszaknak csupán az első napján áll fenn az a hosszúságú időtartam, amely a hirdetésekben olvasható. A későbbiekben végrehajtott vásárlások esetén a visszafizetésre adott időkeret már jóval rövidebb, mégpedig annyival, ahány nap eltelt az elszámolási időszakból. Tehát ha az időszak első napján vásárolsz a hitelkártyáddal, akkor tényleg a szlogenekben látható hosszúságú időszak - például 45 nap - áll rendelkezésre a visszafizetésre, ám ha az utolsó napon vásárolsz, akkor csak például 15 nap. De a türelmi időszak hossza – a példánál maradva 15 nap -, amely az elszámolási időszakot követően a kamatmentes visszafizetésre nyitva álló időkeret, mindig rendelkezésre áll a teljes tartozás visszafizetésére, így a vásárlás kamatainak elkerülésére.

Nem mindig teljes körű a tájékoztatás...

Az OTP Bank ellen 2006 tavaszán indult eljárás, mivel a GVH azt feltételezte, hogy a bank nem megfelelő tájékoztatást ad ügyfeleinek arról, hogy milyen feltételekkel használhatják kamatmentesen hitelkártyájukat. Az OTP-vel szemben lefolytatott versenyfelügyeleti eljárás során derült ki, hogy a pénzintézetek széles körben alkalmazzák a megtévesztő hirdetéseket, amelyek piaci zavarról tanúskodtak, ezért a versenyhatóság úgy döntött, hogy piactisztítási célú vizsgálatsorozatot indít a fogyasztókat megtévesztő hitelkártya-hirdetések visszaszorítása érdekében.
Az OTP mellett a CIB Bank, az MKB Bank, a Citibank, a K&H, az ERSTE Bank, a Magyar Cetelem Bank, a Budapest Bank és a Raiffeisen Bank ellen folyt eljárás, az utóbbi három bank esetében 2007. október közepén született elmarasztaló versenyhivatali döntés.

Jó, ha tudod!
A GVH álláspontja szerint a hitelkártya kamatmentes használatáról a fogyasztók csak akkor kapnak reális képet, ha a banki tájékoztatás egyértelműen és pontosan tartalmazza, hogy
  • a kamatmentesség kizárólag a kártyával történő vásárlásokra vonatkozik, készpénzfelvételre nem,
  • a kamatmentességhez a teljes tartozás fizetési határidőre történő megfizetésére van szükség, a teljes tartozás egy részének megfizetése esetében a fogyasztónak kamatot kell fizetnie,
  • a teljes tartozásba nemcsak a vásárlások értékének összege, hanem a bank felé a hitelkártyával összefüggésben bármilyen jogcímen fennálló tartozás - vásárlási és készpénzfelvételi tranzakciók, illetve a bank által felszámított költségek, díjak teljes összege - is beleértendő.
Ha a bank a kamatmentes időtartam hosszáról tájékoztatást ad - "akár x napig kamatmentes" -, az ígéret reális megítéléséhez a fogyasztónak tudnia kell, hogy az x nap csak akkor teljesül, ha az elszámolási időszak első napján vásárol a hitelkártyájával. Ettől kezdve a kamatmentes időtartam hossza folyamatosan, minden egyes további napon egy nappal csökken.
A GVH álláspontja szerint az a tájékoztatás, amely csak - az akár x napig tartó - kamatmentességre utal, és ezzel összefüggésben további tájékoztatást nem nyújt, figyelmen kívül hagyja, hogy a kamatmentességhez több feltétel teljesítése szükséges. Ezáltal az ilyen hirdetés alkalmas a fogyasztók megtévesztésére.

Egy szó és más semmi?

A GVH szerint az "akár" szó általában valamilyen maximális lehetőséget fejez ki. A hitelkártyákkal kapcsolatban ugyanakkor ezen szóhasználat értelmezése nem egyértelmű, hiszen az "akár x napig kamatmentesen költheti a bank pénzét" és más hasonló tartalmú közléseket a fogyasztók úgy értelmezhetik, hogy lehetőségük van automatikusan, feltétel nélkül maximum x napig kamat nélkül használni hitelkeretüket, és csak a határidő leteltétől kell kamatot fizetniük a felvett hitel után.

A tájékoztatások egy részében valamilyen módon megjelenik, hogy a kamatmentesség vásárlásra vonatkozik, de az a tájékoztatás, amely az egyéb feltételekre nem tér ki, szintén nem ad reális képet a kamatmentességről, mint a termék lényeges tulajdonságáról, ezért megtévesztheti a fogyasztókat. Egyes tájékoztatásokban feltűnik a vásárlási tranzakciók és a vásárlásra fordított összeg visszafizetésének összekapcsolása. Ez a versenyhatóság szerint kifejezetten azt sugallja a fogyasztó számára, hogy a vásárlásokra fordított összegek visszafizetése esetén érvényes a kamatmentesség. Ám a kamatmentességhez a teljes felhasznált hitelkeretet kell visszafizetni, nemcsak a vásárlásra fordított összeget!

A tájékoztatás azt a látszatot is keltheti, hogy ha a fogyasztó vásárol, akkor az adott vásárlásra költött összeg visszafizetésére a tájékoztatásban szereplő x nap áll rendelkezésére. Csakhogy nem vásárlásonként külön-külön kell teljesülnie az x napnak, hanem az adott elszámolási időszak egésze vonatkozásában.

Bűnösök és bűnrészesek
A GVH vizsgálata feltárta, hogy a bankok egyes hitelkártyáikkal összefüggésben együttműködtek más vállalkozásokkal: a felek megállapodása kiterjed a marketing terén való együttműködésre, és a pénzintézetek partnerei szerepet játszottak a tájékoztatások fogyasztókhoz való eljuttatásában, az együttműködés pedig nemcsak a bankok, hanem partnereik érdekét is szolgálta. Mivel azonban a partnerek fennálló felelőssége csekély mértékűnek bizonyult, illetőleg az adott ügyben azonosított versenyjogi probléma megoldása elsősorban a bankkal szembeni fellépés eredményeként érhető el, a bankok partnereivel kapcsolatban a GVH a versenyfelügyeleti eljárást megszüntette.
2008. január 10-től már kapható az újságárusoknál a Kosár - a fogyasztók magazinja reklámmentes fogyasztói magazin legújabb száma!

A Kosár Magazin januári számának tartalmából:
  • Főtt is, füstölt is, mégsem jó - csomagolt sonkák tesztje
  • Mind szemre való - Szemfestéklemosók tesztje
  • Jobb félni, mint megijedni - riasztó-bemutató
  • A pénz boldogít? A lottózás színe és fonákja
Kosár – a fogyasztók magazinja
FÜGGETLEN, MEGBÍZHATÓ, HASZNOS és ÉRDEKES
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287
Ezt is szeretjük