Segítség! Átvernek a bankok!

Megtévesztő trükkök, konkrét esetek

OTP, Erste, MKB, Raiffeisen. Mi a közös bennük? Az, hogy reklámjaikkal megtévesztették a fogyasztókat!

Nyereményjáték

Nyerj Magyarország természeti csodái című könyvet, és ismerd meg hazánk legértékesebb kincseit!

Nyerd meg a Juno mesél című tündéres mesekönyvet! Minden kislány kedvence lesz

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék

Ez is érdekelhet

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

2 perc alatt lett éles a látása Katának, ma már nem is tudja, milyen volt szemüvegesnek lenni (x)

Észbontó programsorozat igen neves hazai és külföldi előadókkal, amiből 300 előadás és koncert ingyenes! (x)

Az utazás legfontosabb kelléke, és nem csak a fotózás miatt - Ezerszer könnyebb így nyaralni (x)

Milyen színű a szemed? Mutatjuk, melyik ékszer emeli ki legjobban a tekinteted

beauty and style

Körömlakkot kent a papírra: gyönyörű rajzok lettek belőle »

Szürke színű ruhákkal ünnepelte 70. születésnapját a divatház »

Salma Hayek elfelejtett öregedni – Iszonyat jól néz ki az új fotókon »

retikül.hu

Top lájkolt cikkek

bmi kalkulátor

nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A Gazdasági Versenyhivatal − GVH − folyamatosan monitorozza a bankok lakáshitel reklámjait, és a fogyasztók megtévesztése címén meg is vágja őket időnként, de mit számít nekik pár millió! Nekünk, hiteligénylőknek, akik emiatt akár a híd alá is kerülhetünk, azonban egyáltalán nem mindegy − bár a reklámhadjáratban néha az orrunkig sem látunk, nemhogy a futamidő végéig...

Most a Raiffeisen Bankon a sor

A fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított a Raiffeisen Bank – állapította meg a GVH 2008. január 10-én, és kötelezte a bankot ezért 80 millió forint bírság fizetésére.

A pénzintézet "Legújabb lakáshiteleinknél most Ön határozza meg a törlesztőrészletet!" szlogennel 2007. április 27. és június 10. között zajló reklámkampánya azt sugallta, hogy a teljes futamidőre a fogyasztó választhatja meg a havi törlesztőrészlet mértékét. Azt azonban már nem reklámozták annyira, hogy mindez a bank által meghatározott minimális és maximális összeg közötti mértékben, az első két évre vonatkozóan(!), és csakis a devizaalapú hitel választása esetén volt érvényes...
Egyes tájékoztatások kitértek továbbá az ötmillió forint nagyságú hitel esetében az elérhető legkisebb törlesztőrészlet nagyságára is: a hozzá kapcsolódó THM legalacsonyabb értékét 6,17%-kal reklámozták, a bukta azonban a dologban, hogy ez a kampányidőszak alatt nem volt elérhető.
A GVH emellett azt is megállapította, hogy indoklása szerint például a 35 éves, azaz 420 hónapos futamidőhöz képest nem nyújtanak objektív képet a két évre bemutatott, a legalacsonyabb értéket biztosító feltételek mentén számított értékek.

A kínálat csapdájában

A Raiffeisen pénzbüntetése nem az első eset. A GVH rendszeresen megbírságolja a bankokat a kínált lakáskölcsönök és hitelkártyák kapcsán, de ugyan mit számít az a pár milliós büntetés egy multinacionális vállalatnak? Bizonyára túl sokat nem, aki viszont beveszi a maszlagot, könnyen utcára kerülhet, ha nem tudja fizetni a kölcsönt, és elárverezik a feje fölül a lakást.

Mivel azonban a hiteligénylők között igen kevés a pénzügyi zseni, a bankok könnyen megtéveszthetik a fogyasztókat: a tévéreklámokban, szórólapokon csak úgy röpködnek a számok, százalékok, THM-ek, de hiába kapkodja az ember a fejét, sokszor nem is ért belőle semmit. Sőt sokaknak még a szerződéskötéskor is csak homályos elképzelésük lehet például a húsz év múlva esedékes törlesztőrészlet nagyságáról − sok esetben az apróbetűs részek egyébként is felülírják a nagybetűs részeket.

Az MKB és az Erste sem kivétel

A Raiffeisen esete azonban nem egyedülálló. Az MKB Bankot a GVH 2007 júniusában marasztalta el a lakáshitelekhez kapcsolódó akcióik megtévesztő reklámozása miatt, és tízmillió forintos bírság fizetésére kötelezte, míg az Erste Bankra négymillió forintnyi büntetést szabott ki, ám ugyancsak a fogyasztók megtévesztésének vádja miatt. Hogy mindezt miért?
Az MKB 2006. október elejétől december elejéig "MKB lakáshitel két héten belül" szlogennel hirdetett akciót. Az egyes reklámokban a THM-nek olyan kedvező mértékét szerepeltette, amely nem minden hiteltermékre vonatkozott, és a svájci frank alapú lakáshitelek esetében is csak a legrövidebb kamatperiódus esetén érvényesült, ráadásul ezeknél is csak akkor, ha a bank nem teljesítette a reklámokban ígért gyors hitelbírálatot.
Az Erste Bank ugyanakkor a folyósítási jutalékkal igyekezett játszani: 2006 második félévében több alkalommal hirdette lakáshitel- és szabad felhasználású jelzáloghitel-konstrukcióit azzal, hogy az igénylőknek teljes egészében elengedi a folyósítási jutalékot − mindehhez azonban csillaggal megjelölve kiegészítő információ is társult.

Ez arról tájékoztatta a fogyasztókat, hogy az akció milyen időszakban befogadott hitelkérelmekre érvényes, azt a látszatot keltve ezzel, hogy a folyósítási jutalék elengedéséhez kizárólag ezt a feltételt kell teljesíteni. Csakhogy a GVH szerint a folyósítási jutalék elengedésének ez csak az egyik, de nem az egyetlen feltétele volt: a kedvezmény igénybevételéhez ugyanis az ügyfélnek a munkabérét az Erste-nél vezetett számlára kellett utaltatnia, és ezen túl két csoportos beszedési megbízást is kellett adnia.

Az OTP is beállt a sorba

2007 decemberében az OTP Bank kötelezettségvállalásával zárult a versenyfelügyeleti eljárás, amelynek értelmében a bank több tízezer ügyfélnek fizeti vissza a pénzét.
Az OTP a lakáskölcsönök végtörlesztési díját ugyanis 2005 nyarán egyoldalúan megemelte, ez pedig egyes esetekben akár a szerződéskötéskor hatályos 0%-os díj 3,6%ra emelkedését eredményezhette olyan ügyfelek esetében, akik a futamidő előtt szerették volna kölcsönüket részben vagy teljes egészében visszafizetni.
A kilépési költségek megemelése után a pénzintézet megváltoztatta a hitelek kezelési költségét is: az addig érvényes havi kilencezer forintos maximum helyett valamennyi ügyfelével szemben 2%-os kezelési költséget érvényesített, amelynek következtében számos ügyfél törlesztőrészlete emelkedett jelentős mértékben.

Nincs menekvés
A GVH aggályai szerint a hitelintézet magatartása alkalmas lehetett a piaci verseny torzítására és korlátozására, ráadásul a jelenlegi szabályozás értelmében a szerződésnek az ügyfél számára hátrányos egyoldalú módosítása esetén mindössze 15 napos hirdetményi kézbesítést ír elő a változás hatályba lépéséhez, melynek eredményeként az ügyfél nem tudja kiváltani a hitelét más banknál számára kedvezőbb feltételekkel.

Felelősség és korrekt magatartás

A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy minden reklámmal vagy egyéb tájékoztatással szemben alapkövetelmény, hogy annak alapján a fogyasztó reális képet alkothasson az adott termékről. Különösen fontos a pontos tájékoztatás azoknál a pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződéseknél, ahol a felek közötti kölcsönös bizalomnak kiemelkedő szerepe van, hiszen milliókról és évtizedekről lehet szó.

A fogyasztók ismereteinek a hiteltermékek terén meglévő hiányosságai miatt lényeges, hogy a leendő ügyfelek bízzanak a bankok szakmai hozzáértésében és korrektségében, és mivel a hitelekkel kapcsolatos reklámok jelentősen befolyásolják a fogyasztók döntését, hogy melyik bankot és hitelterméket választják, a bankok felelőssége igen nagy e téren. Aki pedig egyszer megüti a bokáját...

Blog.hu ajánló