A 3 legerőteljesebb módszer, amivel rábírhatod szeretteidet a változtatásra

Ha nem tudják rávenni magukat, nem elég információkkal bombázni őket.

Mások motiválása
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Bizonyára magadon is észrevetted, mennyire nehéz változtatni a berögzült viselkedésen, még akkor is, ha teljesen tudatában vagy. Lehet keményen dolgozni azért, hogy hónapok alatt lefogyjon valaki tíz kilót, ha utána hetek alatt visszacsúszik. Lehet erőfeszítéseket tenni azért, hogy a gyerek jobb legyen matematikából, ha utána mégis belebukik.

Kathy Caprino író, terapeuta már sokat tud a motivációról és arról, hogyan lehet segíteni az embereket a változásban, miként érdemes motiválni őket. Amikor coachként dolgozik, feltárja a viselkedést blokkoló akadályok gyökerét, és segít más szemszögből tekinteni ezekre a kihívásokra.

Nem mindegy, hogy szembesíted

Caprino látott egy videót, amiben két pszichológus kísérlettel felfedte, hogyan reagálnak az emberek, amikor valaki megpróbálja megváltoztatni őket. Az egyik esetben az utcán dohányzó felnőttekhez odament egy kisfiú, és elmondta nekik, hogy miért nem jó, ha dohányoznak. Tehát olyan információkkal látta el őket, amiket egyébként már tudtak, például, hogy a cigi rákot okoz. Ekkor a felnőttek elutasítóak voltak, és abszolút nem voltak motiváltak a változásra.

A másik esetben a fiú úgy ment oda a dohányzókhoz, hogy tüzet kért, mert szeretné meggyújtani a cigarettáját. A felnőttek ekkor maguk mondták el, hogy miért nem jó a kissrácnak, ha dohányzik. Majd kénytelenek voltak szembesülni a gyerek kérdésével: ha az én egészségemmel törődsz, a sajátoddal miért nem? A felnőttek ezután nyitottabbak lettek, beszélgettek és szórakoztak vele - a reakciójuk teljesen más volt , és ami még fontos, látszott az arcukon a megdöbbenés a kisfiú igazsága miatt. 

A pszichológus tanácsai

A videó láttán Caprino interjút készített David Maxfielddel, a kísérlet egyik atyjával, aki háromszoros New York Times-bestseller-író, coach és pszichológus. Az interjúban Maxfield elmondja, mi az a három hiba, amit az emberek leggyakrabban elkövetnek, amikor szeretnék változásra sarkallni egy szerettüket.

Szerencsére azt is elolvashatod, milyen módszereket javasol megoldásképpen, amelyekkel még a legellenállóbb embert is változásra lehet bírni. Etikus módszerekről van szó, mindenféle hátsó szándék nélkül. Katy Caprino interjúja David Maxfielddel.

- Miért annyira nehéz a személyes változás a legtöbb ember számára?

- Változtatni nemcsak nehéz, de nagyon ritka is, amikor sikerül. Például a fogyókúrázók az USA-ban évi 40 milliárd dollárt költenek karcsúsodási céljukra, de 20-ból 19-en egyáltalán nem veszítenek a súlyukból, csak a pénzük lesz kevesebb. Más kutatások pedig azt mutatják, hogy egy életmentő szívműtét után két évvel a páciensek 90%-a visszatért a régi, betegségét okozó életmódjához. Tehát nem tudtak változtatni, vagy a változás időszakos volt. 

Annyira nem meglepő, hogy sokan legyőzve érzik magukat, és feladják. Ezután pedig a barátokra, családtagokra hárul a motiválás feladata, hiszen ők jót akarnak a szeretteiknek. Bár a próbálkozásuk sokszor kimerül egy-egy megleckéztetésben, prédikációban, vagy hencegésbe torkollik, ez nem szerencsés, mivel csak aláássa a kapcsolatot ahelyett, hogy bármiben segítene.

Minden reggel rossz érzéssel mész dolgozni?
Átadjuk a megoldás kulcsát!


A Femina Klub októberi estjén két sokszorosan sikeres váltó osztja meg az eredményes váltáshoz szükséges lelki és gyakorlati lépéseket, útmutatókat.

Szily Nóra coach, pszichológus a váltás gyakorlati oldalát mutatja be, és konkrét tanácsokkal szolgál, míg Singer Magdolna, aki bőven 50 felett vágott bele álmai megvalósításába, és vált kirakatrendezőből mentálhigiénés szakemberré és sikeres íróvá, a lelki lépésekhez és az önmagunkba vetett hit megtalálásához ad útmutatót.


Jegyek limitált számban kaphatók 2990 forintért!

Promóció

- Konkrétan mi az, ami akadályként merülhet fel, ha változtatni szeretnénk mások viselkedésén vagy életmódján? Miben van a probléma, hol vannak a buktatók?

- Ki lehet emelni a három legfontosabb buktatót és sikerfaktort is. Az egyik kutatásunk bizonyítja, hogy az alábbi három elem segíthet a motiválónak és szeretteinek, hogy a céljaikat tízszer könnyebben, sikeresen elérjék. Ez tehát a három leggyakoribb hiba, és megoldásuk:

  • Első hiba: információkkal támadni szerettünket

Az ember hajlamos azt feltételezni, hogy ha a szerette birtokában van azoknak az információknak, amiknek ő, az elegendő lesz, hogy megváltozzon. A probléma az, hogy szerettünk általában már tudja azokat a bizonyos infókat, sőt, néha még többet is: ők már ismerik a saját sikereiket és előzetes bukásaikat. Emiatt pedig van a fejükben egy személyes narratíva, ami megmagyarázza, miért buktak el, ráadásul olyan módon, hogy az elveszi a kedvüket az újabb próbálkozástól. 

Tegyük fel például, hogy szeretnéd, ha a partnered fejlesztené az állóképességét, edzene. Hogy fog reagálni a leckéztetésre? Vajon nem tudja ő magától is, hogy fittnek lenni jobb, mint mozgáshiányos életmódot élni? Ha prédikációval kezeled a helyzetet, a partnerednél egyfajta védekező reakció lép fel. Ha vázolod neki a dolog egyik oldalát, ő kényelmesen reagál majd a másik oldal bemutatásával. Tehát, ha erőlteted a változást, azt nyomásként érzékeli, és ellenkezve fog reagálni. És mivel ő az, akinek a változást véghez kell vinnie, gondolhatod, hogy ki nyeri meg ezt a vitát.

anya-lanya-beszelgetes-kommunikacio-szulo-gyerek-csalad-tanacs
  • Megoldás: szerettünknek meg kell vizsgálnia saját narratíváját

Ha olyan emberre próbálsz hatással lenni, akinek motivációra van szüksége, annak ne információkat kínálj. Ehelyett teremts neki biztonságos környezetet, ahol maga fedezheti fel saját, belső motivációját. Az embereknek felül kell vizsgálniuk a fejükben zajló narratívát, különösen az önpusztító és önigazoló gondolatokat, amelyekkel alátámasztja a saját hibás nézetét, például, hogy miért nem kell edzenie. 

A motivációs interjú egy kipróbált módszer ahhoz, hogy az ember sikeresen felül tudja vizsgálni saját hibás gondolatmenetét. A metódus olyan kérdéseken alapul, amelyek engedik a megkérdezettnek, hogy maguk fedezzék fel saját motivációjukat anélkül, hogy külső nyomást éreznének. Ezeket a kérdéseket tedd fel szerettednek:

  1. Mi az, ami miatt egyáltalán fontolóra veszed a változtatást?
  2. Ha a dolgok pont úgy sikerülnének, ahogy elképzeled, mi lenne más a jövőben?
  3. Mik az előnyei és hátrányai a változtatásnak és a nem-változatásnak?
  4. Ha a változás könnyű lenne, szeretnéd véghezvinni? Mi az, ami megnehezíti?

Mi az, amit hiányolsz? Időt vagy egy olyan munkahelyet, ahol értékelnek?

A változástól való félelem egyszerűen megbénítja az embert. Ahogy idősödünk, elfelejtünk kockázatot vállalni.

Elolvasom
  • Második hiba: nem vesszük észre, miért akadtunk el

Elérni, hogy valaki elköteleződjön a változás iránt nem ugyanaz, amikor eléred, hogy ténylegesen megváltozzon. Mivel az emberek hajlamosak túlértékelni a saját akaraterejük hatalmát, a meggyőző fél sokszor nem veszi észre a rizikót, amit a változásra képtelen szerette viszont igenis lát. Szívüket-lelküket kiteszik, hogy motiválják őt, de ez sajnos nem elég, mert a motivátorok olyan akadályokba ütközhetnek, amiket nem sejtenek előre. 

Ezt a mondatot sokszor mondom a pácienseimnek: a világodat olyannak teremted meg, hogy létre tudd hozni benne azokat a végkimeneteleket, amiket jelenleg is tapasztalsz, és amiket a jövőben fogsz. Tehát mindenki maga dönti el, hogy olyan világban él, ahol folyamatosan kudarcokat él meg, vagy olyanban, ahol esélye van a sikerre. A baj az, hogy olyanok vagyunk, mint a hal, ami először ugrik vízbe. Befolyásoló tényezők tengerében úszkálunk, és még csak nem is tudunk róla. A baki pedig ott van, hogy e tényezők nagy részét az értékesítőpiac és a marketing teremti meg, amiket sokkal jobban érdekel a pénzünk, mint a jóllétünk.

  • Megoldás: fejleszteni szerettünk belső látását

Az embernek muszáj észrevennie az életében jelen lévő, ám rejtett befolyásoló tényezőket, amik akadályozzák az előrehaladásban. Amint észreveszi, és tudomása van róluk, már meg tud birkózni velük. Ezeket a tényezőket be lehet sorolni 6 hatékonyságforrási csoportba: 3 motivációs és 3 akadályforrás. Tegyük fel, hogy a tinédzser gyereked sikeres akar lenni matekból, mégsem csinálja meg a házi feladatait. Milyen tényezők akadályozhatják őt?

  1. Személyes motiváció: bár a matematikai sikerek iránti lelkesedése őszinte, túl messzi és túl homályos az elérni kívánt cél ahhoz, hogy az befolyásolja a gyerek viselkedését. A rövid távú motivációját a videojátékok, a közösségi média, az aktuális párja és sok egyéb, közelebbi dolog irányítja. 
  2. Szociális motiváció: a pároddal elmentek a gyerek kosármeccsére, koncertjére, de nem mutattok ugyanekkora érdeklődést a matematikai feladatai iránt. Így nincs, aki bátorítsa az elképzeléseit. 
  3. Strukturális motiváció: a kosárlabda és a zeneórák esetében megjutalmazzátok, szükség esetén megbüntetitek, míg ez a nevelési gyakorlat a matekházival kapcsolatban elmarad.
  4. Személyes képességek akadálya: a gyerek nem jól saccolja meg, mennyi időbe telik megcsinálnia a matekházit. Beütemezhet rá egy órát mondjuk lefekvés előtt, de aztán kifut az időből, és még túl fáradt is hozzá. 
  5. Szociális akadály: te és a partnered gyakoroljátok vele a kosárlabdát és a zenét, de amikor a matematikára kerül sor, magára hagyjátok a feladataival. 
  6. Strukturális akadály: a gyereknek lehet néhány zavaró tényező a szobájában, ami elveszi a figyelmét a matekházitól. A telefon, a laptop és a TV mind ilyen eszközök.

A legtöbb ilyen probléma folyamatosan fennáll a gyerek szempontjából láthatatlan vagy szándékosan figyelmen kívül hagyott befolyásoló tényezők miatt. De ha egyszer meglátja őket, tud rajtuk változtatni. Ha nem változtat rajtuk, továbbra is le lesz ragadva egy helyben. 

anya-lanya-segit-matek-tanulas
  • Harmadik hiba: gyors megoldások alkalmazása

Az ember ösztönösen mindig a leggyorsabb megoldást szeretné alkalmazni a problémák kibekkelésére. Egy másik hiba, hogy ha van egy kedvenc megoldásunk, minden problémára egyaránt azt alkalmazzuk. Például, ha úgy gondoljuk, hogy a büntetés-jutalmazás stratégiájának használata minden nehézséget megold. Ennek következménye az lesz, hogy az összes problémát egyoldalúan fogjuk látni, a stratégiánk pedig nem old meg mindent, és elakadunk.

  • Megoldás: a probléma elnyomása a hatékonyságforrásoknak mind a 6 csoportjával

Mind a 6 motivációs faktorra figyelni kell, hogy a változást akadályozó tényezők örökre eltűnjenek. Első lépésként, ha motiválni szeretnéd egy szerettedet a változásra, csak az egyik hatásos stratégiát fejleszd magadban és szerettedben, majd egyesével haladj végig mind a 6 hatékonyságforráson. Itt mindegyikre láthatsz egy-egy példát, hogyan segíthetsz a gyermekednek a matematikaházi megírásában.

  1. Személyes motiváció: segíts neki valamilyen direkt tapasztalatot szerezni, mondjuk gyakornoki munkát egy olyan szervezetnél, amely a számtant használja a munkájában. Így látni fogja a saját szemével, miért fontos a matek.
  2. Szociális motiváció: mutasd meg neki, hogy te magad elkötelezett vagy a matematikai munkái iránt. Tölts vele annyi időt a matekházija miatt, amennyit a kosárlabda vagy a zeneórák miatt töltesz.
  3. Strukturális motiváció: alkoss meg valamilyen jutalomrendszert, hogy lássa, értékelik, ha napi vagy heti előrelépést tesz a matematikai feladataiban. 
  4. Személyes képességek akadálya: határozzatok meg egy konkrét időtartamot, amikor a gyerek csak a számtannal foglalkozik, ugyanúgy, ahogy edzésre vagy zeneórára jár. Ez legyen előre átgondolt és szervezett: kezdjétek ugyanabban az időpontban, és mindig ugyanakkor fejezzétek be, de adjatok elég időt a matekban való elmerülésre. 
  5. Szociális akadály: légy a gyerek mentora a számtanban. Ha nem vagy jó benne, válj azzá. Az általad mutatott példa a legerősebb motiváció, amit a gyereked kaphat. 
  6. Strukturális akadály: alakíts ki egy helyet, ahol a gyerek kényelmesen kibontakozhat a matematikában. Fontos, hogy ennek az ideje is akkor legyen, amikor mentálisan a topon van, tehát semmiképp sem lefekvés előtt. Távolítsd el a zavaró tényezőket, a helyiség legyen fényes és vidám hangulatú.
Feminashop termékajánló
Ajánló ID:
A cikk a hirdetés után folytatódik: igen

Minden váltás így lesz sikeres

David Maxfield tanácsaiból is egyértelműen látszik, hogy elérni valakinél a változást nem könnyű, de megvalósítható, ha akarod, és készen állsz rá. Fontos, hogy ez csak úgy lehetséges, ha elgondolkodsz a fenti befolyásoló tényezőkön és a hatékonyságforrási csoportokon, és megbarátkozol ezekkel a módszerekkel, mert csak ezek bekkelhetik ki a viselkedést akadályozó faktorokat. Ugyanez igaz a fogyásra, a munkahelyváltásra is, csakúgy, mint a szemléltetett matematikás példára.

A legellenállóbb embereket is változásra lehet bírni, mert a fájdalom és az esetlegesen kidobott pénz - amik az előzetes tapasztalatok - túl nagy áldozatot jelentettek a számukra korábban. Ellenben a fenti módszerek úgy inspirálják őket, hogy a motivációs szerkezetek és a személyes elköteleződés végre a helyére kerül bennük, teret adva a fejlődésnek és a növekedésnek. 

Ezt is szeretjük