Megsülsz a légkondis buszon? Kiderült, mi lehet az oka

Egy szobából utasítják a sofőrt, mikor hűtse le a buszt. Állítólag nem így takarékoskodnak.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Lezajlott az első igazi hőhullám idén, amit csak a legszerencsésebbek tölthettek végig a strandon. A legtöbb ember reggel munkába ment, délután pedig haza, és izzadt. Több rendszeres közösségi közlekedőtől is hallottuk, hogy gyakori jelenség, hogy alacsonypadlós, ránézésre újabb fajta buszokon nem megy a hűtés, pedig klíma van.

Megkérdeztük a BKK-t, hogy mi lehet ennek az oka, milyen előírások vonatkoznak a légkondi használatára. Nem a buszvezetőt kell hibáztatni, ha az új buszokon is meleged van, állítja a közlekedési központ.

Egyre több buszon van klíma a fővárosban

Egyre több a klimatizált busz a fővárosban, ami örömteli, de csak akkor ér valamit, ha szükség esetén a berendezések működnek is. Az elmúlt napok kánikulái idején azonban reggel és délután is lehetett izzadni olyan járműveken, amiken ránézésre van légkondi.

Megkerestük a BKK-t, mert arra voltunk kíváncsiak, min múlik, hogy éppen megy-e a klíma, vagy sem, milyen előírások vonatkoznak a használatára. Lehet, hogy mégsem igaz az a városi legenda, hogy a buszvezetők spórolnak az üzemanyagon a légkondi mellőzésével?

"A BKV Zrt. által üzemeltetett autóbuszok 38%-a rendelkezik klímával, a VT-Arriva Kft. autóbuszflottájának pedig 100%-a klimatizált. Elvárás, hogy az új beszerzésű járműveken mindig legyen légkondicionáló berendezés" - kezdte válaszát a BKK sajtóosztálya.

A diszpécser dönt, mikor megy a klíma, de a sofőr kapcsolja be

"A kánikulai időszakon kívül a közösségi közlekedési járműveken üzemelő utastéri klímaberendezések be-, illetve kikapcsolását - a Combino villamosok kivételével, hiszen ezeken a járműveken automatikusan bekapcsol a berendezés, amint a levegő hőmérséklete eléri a 24°C-ot - a Budapesti Közlekedési Központ fődiszpécsere rendeli el a következő szempontok figyelembevételével. A fődiszpécser folyamatosan figyelemmel kíséri a meteorológiai előrejelzéseket, és tájékozódik a tényleges hőmérsékletről.

Amennyiben a levegő hőmérséklete eléri a 24°C-ot, a fődiszpécser a FUTÁR rendszeren keresztül bekapcsoltatja az utastéri klímaberendezéseket a közösségi közlekedés járművein. Az utasításról természetesen hivatalosan, írásban is értesíti az érintett járművek üzemeltetőit."

Akkor most spórol a sofőr, vagy sem a klímával?

Tehát a diszpécser dönti el, hogy éppen szükség van-e a klímára. Tegyük hozzá, hogy egy 50-nel haladó, nyitott ablakú buszon utazni 23,5 fokban egész kellemes lehet, de ha ez a busz a tűző napon araszol a reggeli csúcsban, már nem biztos, hogy nem kelne el a klíma, de a diszpécser csak annyit lát, hogy 24 fok alatt a hőmérséklet, és nincs szükség hűtésre.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

A BKK szerint nem állja meg a helyét az a városi legenda, ami a buszvezetőkre hárította a felelősséget. Bár az igaz, hogy a többletfogyasztásért szankció jár, a spórolást pedig honorálja a társaság, a buszvezető a klímával nem tud spórolni a BKK szerint, ugyanis ha nem tesz eleget a központi utasításnak, nagyon súlyos büntetésre számíthat, ami jóval meghaladja a lehetséges spórolás mértékét - tudtuk meg.

Fotók: Facebook.com/BKK.

Ezt is szeretjük