Álmában elhunyt Psota Irén! A 86 éves színésznő szíve megszűnt dobogni

Psota Irén, a nemzet színésze ma, február 25-én elhunyt.

Psota Irén 86 éves korában, 2016. február 25-én, hosszan tartó betegség után, szívelégtelenség következtében, álmában hunyt el - tudatta Facebook-oldalán a Madách Színház.

A Madách Színház művésze, a nemzet színésze, kétszeres Kossuth-díjas és kétszeres Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja volt. A teátrum a saját halottjának tekinti.

Álmában hunyt el Psota Irén

Psota Irén az utóbbi időben sokat betegeskedett, tegnap derült ki, hogy kórházba szállították, fulladozni kezdett, ezért házvezetőnője sürgős segítséget kért.

Idén januárban már egyszer kórházba került, mert elcsúszott a fürdőszobájában, és combnyaktörést szenvedett. Meg is műtötték, csípőprotézist ültettek be neki, majd sajnos a kórházban tüdőgyulladást és infarktust is kapott. Miután jobban lett, hazaengedték.

2015 januárjában is sokan aggódtak a művésznőért: szilveszter éjjelén fulladt, ezért rohammentőt hívtak hozzá, de saját felelősségre inkább az otthonában kívánt gyógyulni. Márciusban aztán szívinfarktussal került kórházba, szívkatéteres beavatkozást hajtottak végre rajta.

Ma 85 éves Psota Irén! Fiatalkori fotókon a legendás magyar színésznő

Nézegess képeket!

Elolvasom

Psota Irén 1929. március 28-án született Budapesten. Gyermekkorától a színészi pályára készült, eleinte Dávid Irén néven játszott.

1952-ben végzett a Színművészeti Főiskolán, és azonnal a Madách Színházba szerződött. A teátrumban olyan legendás színművészekkel léphetett színpadra, mint Tolnay Klári, Kiss Manyi, Pécsi Sándor, Márkus László, Mensáros László és Gábor Miklós. 1980-tól '90-ig a Népszínház, majd a Nemzeti Színház művésze volt, 1990-ben visszatért a Madách Színházba, amelynek visszavonulásáig tagja maradt.

Klasszikus és kortárs drámák, vígjátékok és musicalek főszerepeinek tucatjait játszotta el hosszú és tartalmas pályafutása során. Minden műfajban és minden szerepében kiemelkedőt alkotott. A színpadon és a magánéletben is rendkívüli hatással volt a kollégáira és a közönségre.

Egyedi orgánuma és megjelenése különlegessé tette a legkülönlegesebbek között. A Kukori és Kotkoda című magyar rajzfilmben a baromfiházaspár női tagjának, Kotkodának 1970-ben Psota Irén, 1971-ben Hacser Józsa adta a hangját. A Frédi és Béni című rajzfilmsorozat zseniális magyar szinkronjában Psota szólaltatta meg Vilmát, Frédi feleségét.

Ruttkai Éva, Psota Irén és Törőcsik Mari 1959-ben

A Színházi Adattár szerint 127 színházi bemutató fűződik a nevéhez, több mint hatvan filmben és számtalan tévéjátékban játszott. Számos filmben nyújtott feledhetetlen alakítást. Többek között a Hideg napokban (1968), Az oroszlán ugrani készülben (1969), az Egy erkölcsös éjszakában (1977), a Szabadíts meg a gonosztólban (1979) vagy az Ördög vigyében (1992).

Három nagylemeze jelent meg. Gazdag és színes pályájáról három könyvet is írt. Utolsó, 2008-ban megjelent művének címe: Csak a halálom előtt olvasható el, de siess!

Utolsó színházi munkája a Psota, Psota, Psota! című önálló est volt a Madách Színházban. A 80. születésnapja után, 2009. április 11-én, szombaton este játszott utoljára, aznap vonult vissza a színpadtól.

Psota Irén élete során számos alkalommal esett szerelembe, és háromszor ment férjhez. A koreográfus Seregi Lászlóval gyermekkoruk óta ismerték egymást, ő volt az első nagy szerelme. A férfi féltékeny típus volt, és nehezen viselte azt az időszakot, amikor Psota a Színház- és Filmművészeti Főiskola felvételijére egy rejtélyes pártfogóval, egy másik férfival gyakorolt. Sikerült is bejutnia a főiskolára, ami miatt a kapcsolat véget ért.

- Egyszer csak beállított egy lány. Nem volt szép, de megállt a levegő, amikor megjelent. Olyan gyönyörű, dióbarna szemei voltak, hatalmasak, és vékony, kevés hajacskája volt, gyönyörű, magas homloka - emlékezett vissza Seregi László az RTL Klub XXI. század című műsorában első találkozásukra.

Makk Károly rendezővel az egyetemen ismerkedett meg, Psota Irén "rámenős rablónak" tartotta a végzős rendezőt, akivel csakhamar egymásba habarodtak.

- A második vagy a harmadik emeletre baktattam fel, és ott láttam egy számomra meghökkentő nőt - idézte fel Makk Károly a pillanatot, amikor először meglátta Psotát.

Öt évig voltak együtt, majd a rendező beleszeretett az 1955-ben készült Liliomfi című film sztárjába, Krencsey Marianne-ba, aki miatt elhagyta Psotát. Második férjét, a belsőépítész Molnár Józsefet tartotta élete szerelmének. A színésznő utolsó férjével, Ungvári Tamással élt a leghosszabb ideig, 12 évig.

Fotó: MTVA/Zih Zsolt, MTI/Keleti Éva

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban a cancel culture, azaz az eltörléskultúra került terítékre. Mikor született meg, és mit jelent a cancel culture kifejezés? Miért veszélyes jelenség? Kik azok a híres személyek, akik érintettek? Honnan tudjuk, hogy valósak-e az ellenük felhozott vádak? Hogyan befolyásolja az eltörléskultúra a stand up comedy műfaját?

Promóció

Ebben a cikkben nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését. Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport
Ezt is szeretjük