„Világméretű elmegyógyintézet lettünk”: Fehér Annával, Funtek Frigyessel és a JASZ színészeivel Soós Andrea beszélgetett

A József Attila Színház színészei és Funtek Frigyes rendező a Száll a kakukk fészkére című darab kulisszatitkairól mesélt Soós Andreának a Femina podcastjában.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A József Attila Színház társulata elég sűrű időszaknak néz elébe, a 2021/22-es évad alatt több premierrel készül a színházrajongók legnagyobb örömére. A Száll a kakukk fészkére című történetet is színpadra viszi a csapat, november 27-én lesz a premier. A történet röviden arról szól, hogy elmezavart szimulálva McMurphyt a büntető-rabgazdaságból átszállítják egy elmegyógyintézetbe, ahol végül gyorsan az ápoltak hangadójává válik.

Ken Kesey regényét még 1975-ben filmesítették meg, a Jack Nicholson főszereplésével elkészült mozi óriási sikerré vált abban az időszakban. A színházban a legendás történetet Funtek Frigyes rendezi, Randle P. McMurphyt Chajnóczki Balázs, a szadista Ratched nővért Fehér Anna, Cheswicket, az elmegyógyintézet egyik lakóját pedig Fekete Gábor alakítja. A rendező szerint 2021-ben is aktuálisnak számít ez a dráma, mesélte Soós Andreának a Femina podcastjában, amit alább végig is tudsz hallgatni.

A Száll a kakukk fészkére is látható lesz a József Attila Színházban

- Hogy mitől aktuális? Véleményem szerint attól, hogy ebben az egész covidos helyzetben az az érzésem, hogy egy világméretű elmegyógyintézet lettünk, tele Ratched nővérekkel - kezdte a mondandóját a darab rendezője.

Chajnóczki Balázs, a darab főszereplője Funtek Frigyes rendező mellett állt, míg a kanapén Fehér Anna és Fekete Gábor foglaltak helyet.
Chajnóczki Balázs, a darab főszereplője Funtek Frigyes rendező mellett állt, míg a kanapén Fehér Anna és Fekete Gábor foglaltak helyet.
Fotó: Femina/Kiss Marietta Panka

Funtek Frigyes szerint ahogy manapság a világjárvány miatt hozott szabályokkal, például a maszkhordással kontrollálják a hétköznapjainkat, ugyanez megjelenik a történetben is, csak ott az elmegyógyintézet lakóinak azt mondják meg, mikor kell ebédelniük vagy éppen a gyógyszert bevenniük. Elmondta, az intézetben vannak önkéntes bolondok is, akik nem bírták tovább a külvilág nyomását. Szerinte ez is aktuális, mert azt tapasztalta, egyre nehezebb elviselni a saját életünket. McMurphy karakterét egy olyan csirkefogónak látja, aki a beköltözése után felbolygatja a társai életét, egyfajta megváltó szerepét tölti be.

Rendezőként azért számít neki kihívásnak ez a darab, mert ritka, ha ennyire sok karakter van, ezért esténként, amikor hazaér, sokkal fáradtabbnak érzi magát a szokásosnál.

Fehér Anna emlékszik, amikor a ’80-as években látta a filmet, azokban az években teljesen mást jelentett számára a sztori.

- A ’80-as években a jó, a rossz, a diktatúra és a szabadságvágy között egy kicsit evidensebb volt a történet jelentése, valószínűleg azért, mert egy másik világban éltünk, és egy ország is talán másképpen reagált rá, mint ma. Úgy képzeltük, ha vége van valami sötétségnek, akkor kolbászból lesz a kerítés, és az én szabadságom teljesen korlátlan lesz.

Úgy véli, megvan a humorforrása a darabnak, nemcsak az önirónia, hanem a groteszk humor is megjelenik a karakterekben, nem mellesleg mindnyájan arra törekednek, hogy minél jobban kidolgozzák a saját figurájukat.

 Amikor láttam ezt az előadást, akkor engem nagyon vonzott az a furcsa titok, meg az, hogy beleláthatunk valamibe, ahova mi nem kerülhetünk be.

Érdekesnek találja, hogy az elmegyógyintézetben önként vannak ott az emberek, nem pedig azért, mert tényleg szükségük lenne orvosi segítségre. Belekényszerítik magukat egy diktatúrába, amiben szenvednek, de nem mernek felelősséget vállalni, és nem lépnek ki a helyzetükből. Helyette azt szidalmazzák, aki a szabályokat hozza. A kiszolgáltatottságuk folyamán kialakul egyfajta kényelmesség is.

McMurphyt nem olyan karakternek látja, aki arra törekszik, hogy megváltoztassa az intézet lakóinak mindennapjait, mégis egy olyan helyzetbe kerül bele, amelynek során megváltóvá válik.

Fehér Anna játssza Ratched nővért.
Fehér Anna játssza Ratched nővért.
Fotó: Femina/Kiss Marietta Panka

A karakterében, Ratched nővérben felfedezett némi fásultságot, ugyanis már csak a saját szabályai alapján tud élni, a szerepét nagyon nehéznek tartja, mert szerinte a karaktere olyan dolgokat művel, amelyekbe még ő maga is beleborzong.

A McMurphyt alakító Chajnóczki Balázs elmesélte, korábban már játszott a darabban még Miskolcon, akkor a dadogós fiú, Billy Bibbit karakterét formálta meg. Szándékosan nem nézte meg a filmet, illetve a könyvet sem olvasta el, inkább együtt próbálja kollégáival megfejteni a karaktereik jellemét.

- Mindenki főszereplő ebben a darabban, az elejétől a végéig mindenki ott van a színen, ha nem éppen a McMurphyt, a Ratchidet vagy a Bromdent nézi, a néző mindenkinél el fog kalandozni, hogy vele vajon mi lesz.

Végig kell élni mindenkinek egy életet a színpadon, különben a fene megette!

Chajnóczki hozzátette, ez a darab szerinte jól összekovácsolja a társulatot, de elég komoly kihívás is egyben.

Chajnóczki Balázs évekkel ezelőtt még Miskolcon játszott a Száll a kakukk fészkében. Akkor nem McMurphy-t, hanem Billy Bibbitet játszotta.
Chajnóczki Balázs évekkel ezelőtt még Miskolcon játszott a Száll a kakukk fészkében. Akkor nem McMurphy-t, hanem Billy Bibbitet játszotta.
Fotó: Femina/Kiss Marietta Panka

Fekete Gábor számára Cheswick figurája azért különleges, mert nem derült ki egyértelműen se a regényből, se a filmből, hogy mi is pontosan a betegsége, egyáltalán miért tartózkodik az intézetben. Reméli, kollégáival megfejtheti a figuráját.

- Ami nekem tetszik ebben, hogyan ébred az akarata Cheswicknek és a többi ápoltnak. Bejön egy lázadó, aki egy bizonyos szempontból a megváltás történetéhez hasonlítható, közben hoz egy pusztulást is, hiszen rögtön az elején kirángatja őket a saját komfortzónájukból, a megszokott életükből.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezt is szeretjük