Fontos tápanyag felszívódását gátolja az étel: hiánybetegséghez vezethet fogyasztása
Egészségesnek tartják, mégis figyelni kell rá.

Nyereményjáték

Nyerj platinával díszített Angyalszárny nyakláncot fehér finomporcelánból! (x)

Nyerd meg otthoni gyógyításhoz az 5 db aromaterápiás csomag egyikét közel 45 000 Ft értékben! (x)

Nyerj egy éves előfizetést a BBC GoodFood gasztromagazinra, és ismerd meg az egyik legjobb olasz kaja receptjét! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Elkerülheted a legrosszabbat, ha már most megveszed a gyerek ajándékát

Ezek a természetes kivonatok és olajok vasalják ki legkönnyebben a ráncokat (x)

Beindulnak a test öngyógyító folyamatai ettől a stresszoldó masszázstól - Próbáld ki! (x)

Feszesednek az izmok, eltűnik a narancsbőr és a zsír ettől a keringésjavító billenőmozgástól - Orvos ajánlja (x)

Azonnali orvosi segítséget kaphatsz egyetlen mobilapplikációval: egy gombnyomással érhető el otthonról (x)

beauty and style

Bombabiztos módszer a csizma szagtalanítására: csak 2 dolog kell hozzá »

Így használd a fahéjat az esküvőn: csodás dekoráció lehet belőle »

Készíts szemöldökfestéket természetes anyagokból: a legjobb recept »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A vas létfontosságú ásványi anyag az emberi szervezetben, hiszen kulcsszerepet játszik a sejtek oxigénellátásában: segíti a hemoglobint abban, hogy a tüdőből a testbe oxigént, onnan kifelé pedig szén-dioxidot szállítson. Ha a szervezetben hiány lép fel belőle, a vérben található hemoglobinszint csökkenni kezd, ami idővel vérszegénységhez vezet.

Egy egyéves gyermek napi vasszükséglete 8 milligramm, ez tízéves korra fokozatosan 12 milligrammra nő, ami később, felnőttkorban is elégséges mennyiség, egy terhes és vagy szoptató nőnek viszont 15 milligrammra is szüksége van belőle, ami sok esetben a vashiány kialakulásához vezet.

De okozhat vashiányt az egyoldalú étkezés, az erős menstruáció, a gyomorbetegség, a C-vitamin hiánya, de a vegetáriánus étrend esetén is figyelni kell a bevitelre. A hiányt vaskészítményekkel és étrendváltoztatással is lehet orvosolni, nem mindegy azonban, hogy a bevitt élelmiszerekkel fokozod vagy gátolod-e a felszívódásukat.

A vas felszívódását gátolják

Ahhoz, hogy a bevitt vas a lehető legjobban hasznosuljon a szervezetben, tisztában kell lenni azzal, hogy pontosan mely ételek és italok fogyasztását kell visszaszorítanod egy időre. Ezek nem feltétlenül egészségtelenek, de a felszívódásban akadályt jelentenek, így ilyenkor nem ajánlottak.

A vaspótlás idején ajánlott korlátozni a tejtermékek fogyasztását, hiszen azok bomlástermékei a vasat megelőzve szívódnak fel, és csökkentik a ferritin jelenlétét a szervezetben, ami az ásványi anyag tartalékát biztosítja. Nem ajánlott továbbá a gabonafélék és a hüvelyesek, így a szója nagy mennyiségű fogyasztása sem ilyenkor, hiszen ezek fitátokat és lektineket tartalmaznak, amik megkötik a vasat, ezáltal akadályozzák a felszívódást.

Érdemes továbbá arra is odafigyelni, hogy a szóját a nemcsak magában fogyasztod el, a legtöbbször tudtod nélkül viszed be a szervezetedbe, hiszen rengeteg étel gyártásához felhasználják, így a konzerv- és húsáruktól kezdve a csokoládéig több áruban jelen van.

Gátló anyagokat tartalmaz a kávé és a tea is, a bennük található koffein és csersav ugyanis szintén megköti a vasat, illetve akadályozza a hasznosulást. Ezeket az élelmiszereket és italokat természetesen nem kell teljes egészében kiiktatnod az étrendedből, de ha vashiányt állapítanak meg nálad vagy gyermekednél, szorítsd minimálisra a bevitelt! A tejből például két pohár még a negatív következmények nélkül elfogyasztható.

A vas felszívódását segítik

A vas hasznosulásáért nem csak úgy tehetsz, hogy a fent említett ételeket és italokat elkerülöd. Egyes tápanyagok ugyanis fokozni is képesek a vas felszívódását. Ilyen például a C-vitamin, ami segít megkötni a fitátokat, ezzel pedig lehetővé teszi, hogy helyére a vas léphessen. A vas szedését ezért minden esetben ki kell egészíteni a C-vitamin pótlásával is. Hasonlóképpen működik a béta-karotin, de az E-vitamin is hasznos lehet vashiány, illetve abból kialakuló vérszegénység esetén.

Blog.hu ajánló