Ne hidd el, ha azt mondják, hogy visszamaradott!

A tanulási zavar előjelei már oviskorban megmutatkozhatnak, ám a probléma kezelhető.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Nem ritkán már az óvodás évek tapasztalhatók olyan jelek, melyek valamilyen részképességzavarra utalnak - vagyis arra, hogy a kicsi tanulási nehézségekkel küzd majd az iskolában.

Ha nem szeretnéd, hogy az írás, olvasás, netán számolás készségének elsajátítása újra és újra kudarcot jelentsen csemetéd számára, fordulj időben szakemberhez, aki segíteni tud a problémán.

Beszédzavar

A beszédzavar jeleit már egészen kiskorban észre lehet venni. Itt nem kifejezetten a dadogásról, a selypítésről és a hasonló nehézségekről van szó - bár ezek sem zárhatóak ki -, hanem főként a beszéd- és szótanulás folyamatáról. Aggodalomra adhat ugyanis okot, ha gyermeked szókincse szegényesebb, mint az ugyanolyan korú aprónépé.

Persze a választékos beszéd számos felnőtteknek sem tartozik az erősségei közé - aminek okát egyebek mellett a neveltetésükben, illetve gyermekkori környezetükben lehet keresni -, de ha például a verstanulás is nehezen, esetleg egyáltalán nem megy a kicsinek, netán rendszeresen összekever hasonló beszédhangokat - például seb vagy zseb, szűr vagy zűr -, az diszgráfiára vagy diszlexiára utalhat. Célszerű tehát szakemberhez, például fejlesztő pedagógushoz fordulnod, aki részben vagy egészben korrigálni tudja a problémát, mire a gyerek iskolába kerül.

7 étel, amit ne adj a gyereknek

Nézegess képeket!

Elolvasom

Szem- és kézkoordináció

A finommotorika - ami a szó szoros értelmében a kéz mozdulatainak összerendezettségét és pontosságát, illetve a szem- és kéz munkájának összehangolását jelenti - fejlettségi szintje szintén rávilágíthat arra, hogy ha valami nincs rendben. Minden korosztálynak megvan a maga mércéje, ami alapján el lehet dönteni, hogy a gyerkőc lemaradt-e hasonló korú társaihoz képest. Egy óvodás esetében ez a leginkább a rajzaiban, a kézműves alkotásaiban mutatkozhat meg, de például árulkodó lehet, ahogy az evőeszközökkel bánik.

Ha a kicsi a kezét bizonytalanul használja, pontatlanul emeli, nem tudja térben a megfelelő helyre tenni, szinte biztosra vehető, hogy baj van a koordinációjával, ami a későbbiek során megnehezítheti számára a tanulást, azon belül is az írás elsajátítását. A görcsös ceruzatartás, valamint az, ha az apróság még nagy felületen sem képes megmaradni vonalon belül, szintén lehetnek a diszgráfia korai tünetei.

Figyelemzavar

Habár az óvodás korú gyermekek figyelme még általában könnyen elterelhető, azért egy nagycsoportos koncentrációs képessége már viszonylag fejlett. Egy hat-hét éves korú lurkónak már nem szabad figyelmetlennek lennie, tudnia kell összpontosítani, akár fél órán keresztül is, hiszen az iskolában is szüksége lesz erre. Sőt, ennyi időt nyugodtan végig is kell tudnia ülni, mindenféle mozgás nélkül.

Az anyaság kihívásai cukormáz nélkül

A Femina Klub júniusi vendége Ráskó Eszter humorista lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az anyaság és a nőiség kihívásairól beszélget. Vajon létezik-e recept a gyerekneveléshez? Miért olyan káros a tökéletes anya mítosza? Hogyan lehet az önazonosság és az önfelvállalás révén a nőknek felvértezni magukat a 21. századi normákkal szemben?

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. június 3. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Fogj tehát gyanút, ha minden apró inger elvonja csemetéd figyelmét, és nem bír még percekig sem nyugton maradni - elképzelhető, hogy hiperaktivitásban szenved, ami szintén akadályozhatja majd a tanulásban. Így ugyanis nem fog tudni a tanárnő koncentrálni napi több órán keresztül, ami sajnos a teljesítményén is meg fog látszani.

Jártál már valaha a gyerkőccel nevelési tanácsadónál?

Ezt is szeretjük