Erről muszáj beszélni a gyerekkel: minél előbb kezded, annál jobb

Nemcsak kisgyerekek, kamaszok is veszélyben vannak.

tanora
Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Október közepén szexuális visszaélés és gyermekpornográfia miatt nyolc év börtönre ítéltek egy általános iskolai tanárt, a hónap végén pedig robbant egy másik ügy. A Hír Tv Riasztás című műsorából derült ki, hogy egy médiatanár éveken át zaklathatta diákjait, 14 éves koruk után szexuális kapcsolatot is létesítve velük. 

A fentiek most kaptak nyilvánosságot, de korábban is sok olyan eset volt, amikor egy nevelő vagy egy tanár követett el ilyen bűncselekményt, olyanok, akik valamilyen módon hatalmi fölényben vannak a gyerekhez képest, például tanár-diák kapcsolatban állnak.

Az elkövető, kihasználva hatalmi fölényét, kényszeríti, rábeszéli, zsarolással ráveszi a gyereket, kiskamaszt, hogy tegyen eleget a szexuális természetű kéréseinek. Az áldozatok sokszor szeretethiányos, magányos gyerekek, mivel rájuk könnyebb érzelmileg hatni, őket könnyebb befolyásolni.

Sokszor ki sem derül

A NANE adati szerint a magyar diákok 17%-a, fiúk és lányok egyaránt éltek már át valamilyen szexuális zaklatást. A zaklató másik gyerek, közeli ismerős, rokon vagy tanár is lehet. Sokszor nem is derül ki, hogy a gyerek mit él át, mert nem meri, vagy szégyelli elmondani, esetleg nem látja tisztán, hogy ami történik, nem természetes, és árt neki.

A kamaszok esete azonban nehezebb, mert ilyenkor a gyerek már önállónak gondolja magát, feszegetni kezdi a határait. Gondolhatják menőnek egy idősebb illető irántuk tanúsított érdeklődését, és sokszor nem is zaklatásként élik meg ezt. Éppen ezért nem is fognak beszámolni róla otthon.

A média tanár esetében is egy szülő látta meg csókolózni egy kislánnyal. Ami ijesztő, hogy sok gyerek tudott róla, volt, akit arra vett rá a tanár, hogy a róla és a diákokról készült képeket eltüntesse. Ezért fontos a gyerekkel, főleg a kamaszokkal beszélni arról, hogy ha tud hasonlóról, ha nem is elszenvedője, szóljon róla otthon nyugodtan. 

Ha elmondja

Nagyon fontos, hogy a szülő, bárkit is nevez meg bántalmazójaként a gyerek, ne zárkózzon el, hanem higgyen neki, türelmesen és nyitottan hallgassa végig, mutasson empátiát, és biztosítsa támogatásáról. Emlékezetes annak a kajakedzőnek az esete, aki kamaszlányoknak küldött félreérthetetlen Messenger-üzeneteket. Az egyik lány korábban is jelezte, hogy valami nem stimmel a férfival, de hiába mesélte el otthon, édesanyja nem hitt neki. A kajakedző ellen a nyomozást egyébként megszüntették. 

A vallomás után

Érdemes tehát megköszönni, hogy a gyerek bizalommal elmondta a történteket, és fontos a szülőnek legalább látszólag megőriznie a nyugalmát. Mind a gyereknek, mind az ügy felgöngyölítésének árt, ha a szülő tombolni kezd, és maga akarja felelősségre vonni a zaklatót.

Vannak speciálisan ilyen természetű esetek megoldására alakult szervezetek, melyek pontos és körültekintő útmutatást adnak a szülőknek a teendőkről. Ilyen a Fehér Liliom Egyesület, illetve a NANE 06-1-505-101-es, nők és gyerekek bántalmazásának bejelentésére fenntartott telefonszámán is kérhető segítség hétfőn, kedden és csütörtökön 18-22 óráig.

Nem lehetnek tabutémák

A szülő részéről fontos, hogy kicsi korától igyekezzen minél nyitottabb, őszintébb, bizalmas kapcsolatot kiépíteni a gyerekkel. Ne legyenek tabutémák. Kérdéseket nem megválaszolni, a gyerek lelkének óvása érdekében elhallgatni dolgokat, mint például a szexuális visszaélés vagy a nemi erőszak létezése, óriási hiba. Mindent meg lehet, és meg is kell fogalmazni a gyerek korának megfelelő módon és annak megfelelő részletességgel.

A kamaszokkal természetesen nehezebb, hiszen épp el akarnak szakadni a szülőktől, és a nagy beszélgetések során kínosan érezhetik magukat. Nagyobb korban éppen ezért talán jobb nem nagy feneket keríteni a dolognak, de egy-egy ilyen ügy kapcsán beszélni kell róla, és biztosítani szükséges arról, hogy elmondhatja a szülőnek, ha ilyesmit tapasztal. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Kisebb korban

A gyereknek meg kell tanulnia, melyek azok a testrészek, amelyek intimnek számítanak, amelyeket nem mutatunk meg másoknak, nem hagyjuk megérinteni. Meg kell tanulnia a testrészek valódi nevét, és nem otthon kitalált helyettesítő elnevezéseket. Jó, ha ismer rájuk néhány kulturált szinonimát is, hogy felismerje, ha egy zaklató intim részeiről beszél.

A gyerek tanításában jó segítség lehet a korábbi cikkünkben tárgyalt fehérneműszabály , melynek fő pontjai a következők: 1. a tested csak a tiéd; 2. van jó és rossz érintés is; 3. van jó titok és rossz titok; 4. a lehetséges elkövetők felismerése; 5. kinek szólhat a gyerek egy felmerülő esetben. A fehérneműszabály megalkotói gyerekeknek szóló videóval is segítenek egyértelműsíteni a gyerekek számára, hol van a határ jó és rossz szándékú érintés között, és mire mondjanak nemet.

Nemet mondani, engedélyt adni

A gyerekek első szavainak egyike általában a nem, mely ugyan néha dacolásból hangzik el, helyet kell, hogy kapjon a mindennapokban. A szülőnek biztosítania kell a gyerek számára a nemet mondás lehetőségét. Például, ha épp nincs kedve puszit adni vagy kapni, akkor a gyerek bátran mondhat rá nemet. 

A szülőnek meg kell tanítania azt is a gyereknek, hogy a teste az övé, és ő dönt afelől, mi történhet vele, és mi nem. Egy egyszerű fülmosást is meg kell beszélni előre a gyerekkel, mintegy engedélyt kérni rá - megmossuk a füled, jó? -, így a gyerek megtanulja, hogy ő az, aki határoz róla, mi történik a testével, és olyan nem történhet, amit nem akar, nem ért, vagy nem beszéltek meg előre.

Mit tehet a tanár?

A tanárokról azt hinné az ember, soha nem tennének olyat, amivel árthatnak a gyerekeknek, ám mint azt a fenti esetek is példázzák, megtörténhet. A feltétlen bizalom tehát nem kifizetődő sem a szülő, sem a gyerek részéről.

Mire a gyerek iskolába kerül, optimális esetben már rendelkezik a testéről és a szexualitásról korának megfelelő és szükséges ismeretekkel. Fontos, hogy azt is kezdettől fogva nyomatékosítsa benne a szülő, hogy a tanárnak sem kell mindenben szót fogadnia. Sokan egy nagyon felületes mondattal bocsátják útjára a gyereket az iskolába menet, pedig a fogadj szót mindenben egyáltalán nem jó útravaló.

A gyereknek tudnia kell, hogy attól még, hogy a tanárt tiszteli, nem kell rá úgy tekintenie, mint egyfajta parancsolóra. Érdemes tételesen végigvenni, a gyereknek pontosan miben kell szót fogadnia a tanárnak. Engedelmeskedni kell, ha tanulással kapcsolatos kérése van, ha csendre int, sorakozóra, leülésre vagy felállásra szólít fel.

Ha azonban a tanár valami szokatlant kér, ami a gyerekben bizonytalanságot kelt, vagy amitől rossz érzése támad, nem kell engedelmeskednie. Fontos, hogy a szülő arról is biztosítsa a gyereket, hogy minden felmerülő probléma esetén, ami csak lesz az iskolában, mellette fog állni.

Iskolás korba lépve érdemes kezdetektől bevezetni a szokást, hogy hazafelé menet vagy este vacsora közben mesélje el a gyerek, mi történt aznap az iskolában.

Ha nem mondja el

Sajnos, még ha támogató szülői háttér mellett valószínűbb, nem biztos, hogy a gyerek elmondja otthon, hogy mi történt vagy történik vele az iskolában. Szégyellheti a dolgot, de az elkövető fenyegetése miatt is hallgathat a történtekről. Erre való tekintettel a szülőnek mindig figyelnie kell esetleges intő jelekre, melyek arra utalhatnak, hogy baj van.

Árulkodó jelek

A következőkben az elkövető kilétére való tekintet nélkül, a kisebb, illetve nagyobb gyerekeket ért szexuális bántalmazás figyelemfelkeltő jeleit idézzük a NANE összefoglalójából.

Testi jelek

  • Szakadt, váladékos vagy véres fehérnemű
  • Viszketés vagy fájdalom a nemi szervek környékén
  • Gyakori, megmagyarázhatatlan fájdalmak - torok, alhas
  • Nehézségek járás vagy ülés közben
  • Húgyúti fertőzések, hüvelyi folyás - lányoknál -, húgycső-váladékozás - fiúknál
  • Sérülések a nemi szervek tájékán vagy más testrészeken, végbél-fekélyesedés
  • Nemi betegségek
  • Hirtelen súlycsökkenés vagy -növekedés
  • Pszichoszomatikus tünetek: fejfájás, hasfájás
  • Étvágytalanság

Viselkedésbeli jelek

  • Álmatlanság, rémálmok
  • Szorongás, depresszió, nyugtalanság
  • Romló iskolai teljesítmény
  • Csökkent önértékelés 
  • Regresszív jelek, korábbi életkorra jellemző viselkedés újbóli megjelenése, például ujjszopás, ágybavizelés, gügyögés
  • Befelé fordulás, visszahúzódás, szélsőséges félénkség, gyakori sírás
  • Erőszakos viselkedés - másokkal vagy kisállatokkal való kegyetlenkedés
  • Csökkent aktivitási szint vagy éppen hiperaktivitás
  • Érdeklődés elvesztése azon tevékenységek iránt, melyeket korábban szeretett a gyerek - például barátok, sport, játék, iskola
  • Nagyfokú óvatosság a felnőttekkel való testi érintkezésben
  • Egy bizonyos személytől való félelem, különösen, ha a gyermek vonakodik vele kettesben maradni
  • Félelem a hazamenéstől
  • Szexualizált viselkedés
  • Szerfogyasztás - drog, gyógyszer, alkohol
  • Öncsonkítás, önbántalmazás - például haj, szempilla tépkedése, körömrágás
  • Öngyilkossági kísérletek vagy ezzel való fenyegetőzés
  • Bűnözés

A szövegben helyenként felhasznált forrás: Gyerekek elleni szexuális visszaélés, NANE, 2016.

Ezt is szeretjük