Rémálom, alvajárás és félelmetes sötétség
Az éjszakák akkor sem könnyűek, ha már magától alszik el porontyod. Ismerd meg a leggyakoribb panaszokat!

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

Készíts gyöngyös farmert egyszerűen - Még a szakadást is elfedi »

A világ legjobb esküvői fotói: nem hagyományosak, de tele vannak élettel »

A leggyakoribb sminkhibák magyar bloggertől - Kerüld el a maszkhatást! »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Nemcsak a csecsemőkkel jelenthet komoly küzdelmet az éjszaka, de azután is lehetnek gondok, ha gyermeked már megtanult egyedül aludni. A sötétség szörnyeket, rémálmokat és öntudatlan kalandokat rejt, azonban egy kis anyai kitartással és néhány vigasztaló szóval elűzheted a gyerekszoba mumusait.

Éjszakai rémálmok

Minden gyermeknél előfordul néha, hogy éjszaka rosszat álmodik. Ez rendszerint 18 hónapos és három éves kor között kezdődik, azonban mielőtt magadat hibáztatnád, le kell szögeznünk, hogy a rémálmok általában nem érzelmi zavar következményei, hanem valamilyen izgató tévéműsor vagy félelmetes történet visszhangjai.

Ha nagyon gyakoriak, az annak a jele lehet, hogy a poronty valami miatt szorong vagy zaklatott. Ha nyomasztó, lidérces álma van, ami miatt felriad, minden esetben szüksége van a megnyugtatásra, a vigasztalásra.

A rossz álmok elkerülése érdekében érdemes korlátoznod az ingerszintet: a tévében csak általad szűrt, korának megfelelő műsort nézzen, soha ne menjen, ha nem vagy ott. A hangos zene vagy a zajos játékok sem jók egy kisgyermeknek. Előfordulhat néha, hogy éles sikoltásra vagy zokogásra ébredsz, és amikor bemész a gyerekszobába, azt látod, hogy felült az ágyban, reszket a félelemtől, de mindeközben mély álomban van: ezt nevezik éjszakai lidérces álomnak. Ilyenkor a gyerkőc nem érzékeli a jelenlétedet, és reggel nem fog emlékezni semmire. A legjobb, ha nem ébreszted fel, hanem lefekteted, betakargatod, és mellette maradsz addig, amíg ismét nyugodt álomba nem merül.

Félelmetes sötétség

Ahogy növekszik csemetéd, egyre élénkebbé válik a fantáziája, és az éjszaka egyre félelmetesebbnek tűnik számára. Az ágy alá szörnyek költöznek, furcsa lények leshetnek rá a sarokból, melyek nem hagyják aludni, de arra is felébredhet, hogy pisilnie kell.

Ilyenkor azonban nem csoda, ha a már régóta szobatiszta gyermeknél is inkább a lepedő lesz nedves, hiszen félelmetes sötétlakók egész hadával kellene megküzdenie, mire eljut a villanykapcsolóig. Éppen ezért feltétlenül legyen éjszakai jelzőfény a szobájában vagy a folyosón, és hagyd nyitva az ajtaját is, de előbb alaposan nézz körül, nehogy a nyílászáró furcsa árnyékokat vessen.

Ne kényszerítsd a gyereket, hogy sötét szobában aludjon, és semmi szín alatt ne zárd rá az ajtót csak azért, hogy ne tudjon éjszaka a lakásban császkálni. Ez különösen akkor fontos, ha a kicsi idegen ágyban alszik, amikor vendégségbe mentek, vagy nyaraltok. Ha magával viheti az ágyba kedvenc játékait, az éppúgy segít, mint az a tudat, hogy a közelben vagy. A kisgyereket sosem szabad magára hagyni éjszakára egy idegen szobában: ha nem is veszed magad mellé, mindig a lehető legközelebb aludj, hogy baj esetén könnyen megtaláljon.

Éjszakai felfedezőút

Az alvajárás általában öt éves kor körül kezdődik, de kamaszkorukra kinövik a gyerekek. Ez az alvászavar leginkább azért veszélyes, mert a félig öntudatlan mászkálás közben akár kárt is tehet magában a kicsi, azonban nem csak álmában, olykor éberen is rájöhet a mehetnék. Az első években érdemes rá éjszaka hálózsákot adni, melyből nem tud kiszabadulni, hogy öntudatlan kalandra induljon a lakásban.

Ha azonban mégis kialakul ez a szokása, azt nagyon nehéz kezelni, de bármilyen emberpróbáló feladat is őt az ágyában marasztalni, légy kitartó, és minden kóbor estén gondosan tedd vissza a hálóhelyére. Másnap reggel vagy elalvás előtt magyarázd el neki, hogy miért baj, ha éjszaka mászkál, de semmiképpen ne emeld fel vele szemben a hangodat, még akkor se, ha aggódsz érte, és ezért türelmetlenebb vagy.

Ez veszélyes lehet, mert arra tanítja a gyermeket, hogy a lefekvés ideje egyenlő a szidással és a bebörtönzéssel. Ha a gyerek mászkál éjjel, gondoskodj arról, hogy az ablakok, a bejárati ajtó, a konyha és a fürdőszoba ajtaja kulcsra legyen zárva, a lépcső tetejénél pedig legyen valamilyen korlát, nehogy leessen.

A legjobb védekezés, ha gondoskodsz arról, hogy a gyermek az éjszakai járkálás során ne zökkenjen ki álmából. Ha megjelenik a nappaliban, azonnal vidd vissza az ágyába, és ne jutalmazd külön dédelgetéssel, mert akkor napi produkcióvá válhat a dolog. Nyugtasd meg ellenben, hogy, ha szüksége van rád, az éjszaka közepén is megtalál, a holdkórosság ugyanis gyakran bizonytalanságérzet és nyugtalanság miatt alakul ki.

Küzdj meg a problémákkal!

Ne csinálj nagy ügyet abból, ha a gyermek nem alszik, ellenkező esetben ugyanis a te feldúltságod is átragad rá, még jobban megnehezítve a nyugodt álmot. Ugyanakkor legyél vele az ésszerűség határain belül szigorú, ha pedig alvásra van szüksége, feltétlenül fektesd le.
Az éjszakai problémákat azonban ne tekintsd rosszaságnak, hiszen még a nyűgös gyerekek is csak egy kis plusz figyelemre vágynak, és rémálmukból riadva vagy a lakásban császkálva egyáltalán nem magánéletedet szeretnék megzavarni.

Ha rendszeresek az éjszakai problémák, rövidítsd le a nappali alvási időszakokat, vagy iktasd ki a késő délutáni szundítást. Ha a gyerkőc túl későn megy lefeküdni, kezdj el olyan napirendet bevezetni, hogy minden este tíz perccel hamarabb kerüljön ágyba, mint az előző napon.
Ilyenkor is hagyd azonban, hogy a kicsi lefekvés előtt még egy darabig melletted ücsörögjön, és érezhesse közelségedet. Várd meg, amíg a szemei kezdenek lecsukódni, és csak ezután vidd el lefeküdni.

Ne hagyd, hogy gyermeked rossz érzésekkel feküdjön le, például úgy, hogy leszidtad. Hasonló szituációban a kellemetlen helyzet után még olvass neki egy mesét, vagy maradj kicsit tovább mellette. Ha cumit használ, hagyj néhányat az ágyában, így, ha felébred, rögtön talál egyet. Legyen mellette egy vigasztaló barátja is, akár egy puha plüssmackó, akár egy szuper robot az illető.

Figyelj rá, hogy kellőképpen meleg legyen a hálószobában. Ha attól jobban alszik a kicsi, tegyél be valamilyen halk zenét, vagy szólhat halkan a rádió is. Idősebb korban már adhatsz valamilyen jutalmat, ha porontyod nem kelt fel az éjszaka során.

Cikkünk June Thompson A kisgyermek gondozása című könyvének segítségével készült.

Blog.hu ajánló