A gyermekkori elhízás valódi okai

Hogyan kezelheted?

A helytelen életmód nem csak felnőttkorban vezet elhízáshoz. Gyermeked szokásaiért te felelsz!

Nyereményjáték

Nyerd meg a Juno mesél című tündéres mesekönyvet! Minden kislány kedvence lesz

Nyerj luxuskozmetikumokat egy pár Hollóházi Porcelán fülbevalóval!

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék

Ez is érdekelhet

Az utazás legfontosabb kelléke, és nem csak a fotózás miatt - Ezerszer könnyebb így nyaralni (x)

Milyen színű a szemed? Mutatjuk, melyik ékszer emeli ki legjobban a tekinteted

Az iskolakezdési stressz jelei a gyereknél - Így segíthetsz neki csökkenteni a feszültséget

Arany cipő, ezüst szoknya - 3 tipp, hogyan viseld a metálfényű ruhadarabokat

Neked mennyit ér 2 élet? Jótékonysági licit indult Erika és Jázmin megsegítésére!

beauty and style

Csak egy csíkot húzott, de négy szív lett belőle: szuper körömminta »

Ez a giccses ékszercsoda lesz az ősz slágere a Gucci szerint »

Ne a nőt, a hátteret figyeld! Amikor nem a modell, hanem a környezet az érdekes »

retikül.hu

Top lájkolt cikkek

bmi kalkulátor

nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A gyerekkori elhízás különösen veszélyes, mivel az ekkor felszedett kilókat később, saját akaratából sokkal nehezebben tudja leadni csemetéd. Az első években ráadásul a te felelősséged, hogy milyen étrendhez szoktatod utódodat, így testsúlyának gyarapodása is rajtad múlik.

Később ez nemcsak egészségügyi problémákhoz vezethet, de a kövér gyerekek életét társaik csúfolódó megjegyzései is igencsak megkeseríthetik. Neveld egészséges életmódra gyermeked, hogy később se legyen problémája a makacs kilókkal!

A gyermekkori elhízás okai

Az elhízásért már egészen fiatal korban is a leggyakrabban a rossz táplálkozási szokások tehetők felelőssé. Sok családban ugyanis szomjoltónak nem is ismerik a vizet, hanem helyette szénsavas italokat és cukorban gazdag, rostos üdítőket fogyasztanak, így a gyerek szinte észrevétlenül veszi fel a szervezet számára szükségtelen kalóriákat. Ne feledd, hogy gyermeked a te szokásaidat tekinti kiindulópontnak, ha tehát otthon nem ismerkedik meg az egészséges életmód alapvető kellékeivel, később nem fog magától átállni azokra.

Gyakori hiba lehet az is, ha a napköziből hazaérkező gyerkőcnek még egyszer adsz ebédet, a fejlődésben lévő szervezet ugyanis nem igényel kétszer annyi ételt, csak a megfelelő tápanyagokra van szüksége.
Ügyelj arra, hogy a sok különóra mellett is jusson idő a mozgásra! Ez nem elhanyagolható, ugyanis a kevés sport szinte egyenes úton vezet a gyarapodó kilók felé.

Az elhízás hátterében sokszor genetikai tényezők, azaz kövérségre hajlamosító családi adottságok állnak. A túlsúlyos gyermeknek gyakran egyik vagy mindkét szülője, illetve nagyszülei is kövérek. Sok szülő azt feltételezi, hogy a gyerek hormonzavar következtében elhízott, pedig a közhiedelemmel ellentétben ilyen csak ritkán szokott előfordulni. Valódi hormonbetegségre csak akkor kell gondolnod, ha a kövér gyerkőc, aki normális esetben magasabb is kortársainál, alacsony termetű.

Ördögi kör

Az elhízott kisgyermek plusz kilói miatt ügyetlenebbül mozog, ezért társai legtöbbször csúfolják is, így egyre kevesebbet fog mozogni, ami csak az újabb kilók felszedésének kedvez. Lelki sérülései miatt visszahúzódóvá vagy éppenséggel agresszívvá, nehezen kezelhetővé válik, és - mivel társai között kevés sikerélményhez jut - legfőbb öröme az evés marad. Így aztán az ördögi kör bezárul, és a kilók csak tovább szaporodnak. Ami pedig kezdetben még csak szépséghibának tűnt, felnőttkorra, sőt, néha már serdülőkorra is egyéb betegségek kiindulópontja lehet.

A kövérséget ugyanis gyakran kíséri magas vérnyomás, megzavart cukoranyagcsere, melyből idővel valódi cukorbetegség is kifejlődhet. A kövér gyerekeknél azonban sok esetben a zsíranyagcsere is károsodik, aminek következtében akár már fiatal felnőttkorban jelentősen növekedhet a szív- és érrendszeri betegségek kockázata. A többletsúly terhe alatt az ízületek és a gerincoszlop is károsodhat, és súlyos esetben a máj működése is romlik annak elzsírosodása miatt.

A gyermekkori túlsúly kezelése

Amennyiben az orvosi vizsgálatok során bebizonyosodik, hogy gyermeked túlsúlyát nem betegség okozza, hanem a helytelen táplálkozás és a mozgásszegény életmód áll a háttérben, következhet a legnehezebb feladat: a kezelés. Nagyon sok szülő ezt kezdetben úgy képzeli el, hogy az orvos majd felír egy tablettát, amitől a gyermek lefogy. Sajnos ez még felnőttkorban sem így működik, hiszen az a néhány szer, ami regisztrálva van, nem teljesen biztonságos, gyermekekre tehát még nagyobb kockázatot jelent.

Mit egyen a gyerkőc?

Marad tehát a sokkal nehezebb feladat, a fogyókúrás diéta, illetve a mozgásszegény életmód megváltoztatása. Egy gyermek esetében mindig szem előtt kell tartanod, hogy a diéta ne legyen túl szigorú, egyrészt, mert különben biztosan bűnözni fog, másrészt, mert a fejlődő gyermeki szervezetnek bizonyos mennyiségű tápanyagra mindenképp szüksége van. Orvosi, illetve élettani szempontból sokkal elfogadhatóbb, ha egy túlsúlyos gyerek lassan, de egyenletesen ad le kilóiból, mint az, ha hirtelen fogy sokat, ezt ugyanis többnyire visszahízás követi, vagy ritkán veszélyesen kóros fogyásba, vagyis anorexiába csaphat át.

Ne tiltsd el a gyerkőcöt az édességektől sem teljesen, de ilyet csak különös alkalmakkor, ünnepnapokon vagy családi összejövetelek alkalmával kínálj neki, és akkor is csak mértékkel. Ne igyon édes italokat és üdítőket, helyettük szomjoltónak mindenképpen vizet, ásványvizet, gyümölcsteát vagy frissen facsart gyümölcslevet fogyasszon.

Ha azonban azt szeretnéd, hogy gyermeked fogyjon is, és nemcsak a további plusz kilóktól akarod megóvni, az sem mindegy, hogyan főzöl. A húsokat grillezve, fedő alatt párolva és ne szaftos pörköltként tálald. A burgonyát főzve, nem pedig olajban sütve, a zöldségeket pedig nyersen vagy párolva add neki. Felvágottként egészségesebb a baromfipárizsi, mint a zsírban gazdag kolbász vagy szalámi. Ajánlott továbbá a virsli és a joghurt fogyasztása is. A gyümölcsök közül az alma mellett elsősorban a déligyümölcsök jó fogyókúrás finomságok. A sós rágcsálnivalók szintén a tiltólistát gazdagítják: ropogtatnivaló helyett inkább tegyél ki gyümölcsöt az asztalra!

Mozogjon többet!

A sok mozgás legalább olyan fontos, mint a helyes táplálkozás. Gyakran ráadásul nem is idő hiányában mozognak keveset a gyerekek, egyszerűen csak inkább tévét néznek ahelyett, hogy elmennének biciklizni vagy focizni.

A hétvégi családi mozidélutánok helyett szervezz kirándulásokat, menjetek el közösen biciklizni, és hétköznap is gondoskodj róla, hogy gyermeked eljárjon úszni, vagy valamilyen más, rendszeres testmozgást végezzen. Ha már fiatalon természetes számára az egészséges életmód, később se lesz gondja a kilókkal!

Blog.hu ajánló