Milyen jelekből tudhatja a szülő, hogy nem fejlődik megfelelően a gyerek? A korai fejlesztés sokat jelenthet

Az idejében felfedezett eltérő fejlődés és a lehető legkorábban megkezdett komplex segítségnyújtás kiemelt jelentőséggel bír a gyermek későbbi fejlődése szempontjából.

Fókuszban az anyák kampány: eltérő fejlődésű gyermek
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Egyes kisgyermekek fejlődése eltér az átlagostól: vannak, akiknek a mozgásfejlődése lassabb, vannak, akik nem kezdenek el időben beszélni, vannak, akik rosszul hallanak vagy látnak, vannak, akik számára az odafigyelés vagy épp a beilleszkedés megy nehezebben. Sokféle helyzet állhat elő, amely a szülőkből aggodalmat, bizonytalanságot, szorongást vált ki. Ösztöneik azt súgják, hogy valami talán nincs rendben, valami máshogy működik, mint a többi gyermeknél, de nem tudják pontosan, mi az, amivel szemben állnak.

Szülőként nem egyszerű a problémát felismerni és szembesülni azzal, hogy a gyermek más, mint a többi. Az eltérő fejlődésű gyerekek más életet élnek, mint társaik, hiszen szociális, kommunikációs, kognitív fejlődésükben lévő zavaraik hatással vannak emberi kapcsolataikra, beilleszkedésükre, tanulási magatartásukra, életminőségükre. A kicsik nem biztos, hogy tudják maguk jelezni problémáikat, és nem azért viselkednek úgy, ahogyan viselkednek, mert úgy szeretnének, hanem azért, mert csak úgy tudnak.

Segítség a szülőknek a tünetfelismerésben

Az idejében felfedezett eltérő fejlődés és a lehető legkorábban megkezdett komplex segítségnyújtás kiemelt jelentőséggel bír az olyan gyermekek számára, akik megkésett mozgás- vagy beszédfejlődésűek, nehezen tudnak figyelni, ügyetlenek, hiperaktívak, iskolaéretlenek, viselkedési vagy beilleszkedési problémáik, iskolai nehézségeik vannak, autisták, esetleg koraszülöttek voltak. Nagyon fontos, hogy a szülők tudjanak segítséget kérni, és akik segítenek nekik, megfelelő irányba tereljék őket, hogy a lehető legkorábban megkapják azt a támogatást, amire szükségük van. Ha megfelelő szakember bevonásával a gyermek fejlődése támogatott, az édesanya tud hinni abban, hogy a helyzetük jó irányba alakul, és tud tenni az állapot pozitív irányba való megváltozásáért, az gyermeke és az egész család javára lesz.

GettyImages-1215765159

Jelek, hogy eltérő fejlődésű a gyermek

Három hónapostól egyéves korig:

  • eltérő az izomtónusa (túl laza vagy feszes),
  • aszimmetrikus a tartása,
  • megkésett/eltérő a mozgásfejlődése,
  • nem, vagy nehezen nyúl a tárgyakért,
  • rövid ideig képes csak felvenni a szemkontaktust,
  • hangokra "furcsán", vagy nem reagál,
  • nem gagyog, nem gügyög,
  • nehezen megnyugtatható,
  • alvászavaros,
  • gyarapodási problémái vannak.

Egyéves kortól hároméves korig:

  • már megtanult járni, mégis sokat esik-kel,
  • sokszor üti be magát, nekimegy dolgoknak,
  • "lábujjhegyezik",
  • "hiperaktív",
  • nehezen irányítható, akaratos, öntörvényű,
  • nehezen alkalmazkodik új helyzetekhez,
  • megkésett a beszédfejlődése,
  • érdeklődése nehezen felkelthető, fenntartható,
  • nem nézeget könyveket,
  • szegényes szókinccsel rendelkezik.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az anyaság kihívásai cukormáz nélkül

A Femina Klub júniusi vendége Ráskó Eszter humorista lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az anyaság és a nőiség kihívásairól beszélget. Vajon létezik-e recept a gyerekneveléshez? Miért olyan káros a tökéletes anya mítosza? Hogyan lehet az önazonosság és az önfelvállalás révén a nőknek felvértezni magukat a 21. századi normákkal szemben?

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. június 3. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Hároméves kortól hétéves korig:

  • ügyetlen, esetlen, darabos a mozgása,
  • nem szeret hintázni, nem mer mászókára mászni,
  • maszatolva eszik,
  • nem szeret rajzolni,
  • problémái vannak az öltözködéssel,
  • gyakran vannak dührohamai,
  • agresszív a viselkedése,
  • nehezített a beilleszkedése, szabályelfogadása,
  • nem játszik a korosztályával, zárkózottan viselkedik más gyerekek között,
  • nem tudja a testrészeit.

3 hónapostól a kisiskolás korig megjelenő tünetek

Három hónapos kortól hároméves korig megjelenő tünetek

Motoros:

  • tartós táplálkozási/szopási nehézség,
  • eltérő izomtónus,
  • megkésett/eltérő mozgásfejlődés,
  • egyensúlyi gyengeség/zavar,
  • aszimmetria a test két fél oldalának használata között,
  • csecsemőkori reflexek tartós fennmaradása,
  • kóros együttmozgások spontán jelentkezése,
  • finommotorika késése/éretlensége,
  • beszédmotorika beindulásának késése.
GettyImages-168318247

Pszichés, kognitív:

  • alvászavar,
  • észlelési funkciók gyengesége (látás, hallás, tapintás stb.),
  • figyelem rövidsége, gyengesége,
  • beszédértési problémák,
  • kommunikációs igény kialakulásának késése/eltérése,
  • megkésett beszédfejlődés,
  • megkésett pszichomotoros fejlődés,
  • szem-kéz koordináció hiánya, rövidsége,
  • ok-okozati gondolkozás megjelenésének késése,
  • szerepjáték megjelenésének hiánya,
  • feladathelyzetbe nehezen bevonható.

Szociális:

  • nehéz megnyugtathatóság,
  • kötődészavarok (organikus oka is lehet),
  • együttműködési készség csökkent/kiszámíthatatlan volta,
  • érzelmek megosztásának eltérő működése/hiánya,
  • irányíthatóság nehézsége,
  • tiltás meg nem értése / be nem tartása,
  • akaratos, öntörvényű viselkedés,
  • agresszió,
  • autoagresszió,
  • dührohamok.
GettyImages-530813933

Három-hat éves kor között megjelenő tünetek:

Motoros:

  • nehéz megnyugtathatóság,
  • mozgáskoordináció gyengesége, pontatlan mozgáskivitelezés,
  • új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága,
  • erőadagolási problémák,
  • diszpraxia, apraxia (az idegrendszer ép, de a mozgás nem tökéletes),
  • grafomotorika - írásmozgás - éretlensége,
  • hanyag tartás,
  • a szinkronfunkciók gyengesége.

Pszichés, kognitív:

  • sikertelen szobatisztaság,
  • emlékezeti gyengeség,
  • információfeldolgozási zavar,
  • egyidejű többcsatornás figyelem és tevékenységszervezés képességének gyengesége,
  • figyelemzavar,
  • a belátáson/tapasztalatokon álló gondolkozás megjelenésének késése,
  • az analógiás gondolkozás megjelenésének késése,
  • testvázlat, lateralizáció, téri orientáció gyengesége,
  • diszlexia-/diszkalkuliaveszélyeztetettség,
  • szorongás, depresszió,
  • fóbiák.
GettyImages-1064557196

Szociális:

  • nehezített beilleszkedési képesség,
  • nehezített szabályfelismerés,
  • nehezített szabályelfogadás,
  • szabálykövetés kiszámíthatatlansága,
  • leválások-kötődések dinamikájának eltérései,
  • segítségadás elutasítása,
  • feladathelyzetekből való kiszállás,
  • viselkedésszervezés során a kontrollfunkciók gyengesége (társas kapcsolatokban megmutatkozva),
  • autizmus spektrum zavar,
  • gyermekkori szorongás,
  • depresszió.

Kisiskolás korban megjelenő tünetek

Motoros:

  • sportági alaptechnikák elsajátításának pontatlansága, lassúsága, nehézségei,
  • kiphosis, lordosis (hanyag tartás: aszerint, hogy a gerinc domborulata a hát, vagy előre, a has irányába mutat).

Pszichés, kognitív:

  • sikertelen szobatisztaság,
  • tanulási zavar (olvasás, írás, számolás),
  • lassú, nehézkes tanulási tempó.

Szociális:

  • áldozat-/bohóc-/agresszorszerepek,
  • pszichoszomatikus tünetek megjelenése,
  • az időbeosztás nehézségei,
  • játszmák.
GettyImages-1004109302

Fókuszban az édesanyák: hová fordulhatnak segítségért?

Idén áprilisban anyák napjára készülve a korai fejlesztéssel foglalkozó és az eltérő fejlődésű gyermekeket nevelő családokat támogató BHRG Alapítvány az édesanyákra fókuszál, és április 2-ától - autizmus világnapjától - május 2-áig - anyák napjáig - Fókuszban az anyák című kampány keretében szeretné felhívni figyelmet az eltérő fejlődésű gyermeket nevelő családok támogatásának jelentőségéről. A kampány célja támogatni az eltérő fejlődésű gyermekeket nevelő édesanyákat a tünetfelismerésben, a fejlesztés útvesztőiben való eligazodásban, saját lelki egészségük megőrzésében, és rajtuk keresztül az érintett gyermekeket a lehetőségeik kihasználásában.

A hiperaktivitás, figyelemzavar, autizmus, Asperger-szindróma, hipotónia, megkésett beszédfejlődés, megkésett mozgásfejlődés, nagy és/vagy finommotorikus értelmetlenség, értelmi akadályozottság diagnózisai esetében hatékony a TSMT I, TSMT II (Tervezett Szenzomotoros Tréningek) és/vagy HRG (Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika) terápiák alkalmazása. Az áprilisi kampányhónap keretén belül lehetőség van ingyenes, 20 perces telefonos konzultációkra, amelynek keretében lehetőséget biztosítanak a szülők számára, hogy kérdéseiket, bizonytalanságaikat megbeszéljék a fejlesztő szakemberrel.

Jelentkezni  ide kattintva lehet. Támogatási lehetőségekről, anyákat segítő szervezetekről ide kattintva találhatók információk. Az anyák hónapja eseményeiről, programjairól pedig ide kattintva tudhatnak meg többet az érdeklődők.

Így védte meg az autista kisfiút anyukája

Egy édesanya mindig úgy szereti a gyermekét, ahogy van, a világ viszont gyakran pillanatok alatt ítélkezik. Ezt elégelte meg Nicole Duggan, egy hároméves autista kisfiú édesanyja, amikor már sokadjára kellett szembesülnie azzal, hogy az emberek tartózkodnak gyermekétől.

Így védte meg az autista kisfiút anyukája - Őszinte üzenetét neked is látnod kell

Minden, ami neked természetes, neki óriási kihívást jelent.

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük