A 3 legfontosabb táplálék 14 éves korig
Így nő nagyra a gyerek
A gyerek akkor is lehet alultáplált, ha a legkevésbé sem éhezik, emiatt pedig elmaradhat a fejlődésben.

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt a Sárik Péter Trió elragadó jazzkoncertjére a Pesti Vigadóba! (x)

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Babapuha és fényes lesz a festett haj, ha ezekkel ápolod: látható lesz a különbség (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

beauty and style

4 meleg ital hideg napokra, melyektől nem fogsz hízni - Felpörgetik az anyagcserét »

Minden hajszála kihullott egy betegség miatt, mégis csodás fotók készülnek róla »

A legjobb hidratálók, de sokan rosszul használják őket: így hatnak a növényi olajok »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A legújabb kutatások során napvilágra került egyik legaggasztóbb tény az alultápláltság hatása a gyermekek növekedésére, a jelenségre pedig a jóléti társadalmakban is találni példát.

Ha ugyanis egy gyermek nem él kiegyensúlyozott étrenden, melyben megtalálhatók az alapvető tápanyagok, szó szerint megállhat a fejlődésben - akkor is, ha a szó szoros értelmében a legkevésbé sem éhezik, netán túlsúllyal küzd.

Az egészséges táplálkozás különösen fontos gyerekkorban, amikor a kicsi teste növekszik és fejlődik. A növekedés kulcseleme pedig az elegendő szénhidrát-, fehérje- és kalciumfogyasztás.

Szénhidrát - de nem mindegy, milyen

A szénhidráttartalmú élelmiszerek energiában bővelkednek - gyermekednek részben aktivitása, részben pedig növekedése miatt szüksége van rájuk, hiszen mindkettő jelentős energiát igényel. Ám az ilyesfajta élelmek között nagy különbségek vannak a szénhidrát minősége tekintetében.

Az igazán értékesek - mint a teljes kiőrlésű lisztből készült pékáru, a barnarizs, a zab, a hüvelyesek és a gyümölcsök - ugyanis túl azon, hogy energiahordozók, fontos tápanyagokat is tartalmaznak, emellett gazdagok rostokban. Előzőek a fejlődésben, utóbbiak az emésztésben játszanak meghatározó szerepet.

Ugyanakkor a termékek finomítása és más módon történő kezelése során - például, ha a lisztet finomlisztté őrlik, vagy a rizsből fehér típusú rizst állítanak elő - a tápanyagok és rostok jelentős része tönkremegy. A finomliszt például a barnánál jóval kevesebb cinket tartalmaz, holott ez a nyomelem növeli a gyerek ellenálló-képességét, és serkenti agyműködését.

Kisebb mennyiségben van benne jelen az idegrendszer egészségét biztosító magnézium, valamint a fogakat, csontokat erősítő kalcium is. Sajnos a nyugati kultúrákban a finomított, kezelt élelmiszerek kerültek előtérbe. Ezek a már említett hátrányaik mellett érzékenyebbé teszik a gyereket bizonyos ételféleségekre, miközben számos egészségügyi, illetve emésztési problémát okozhatnak. Fontos tehát, hogy csemetéd étkezésében az értékes szénhidrátokra helyezd a hangsúlyt.

Fehérjék - a szervezet építőanyagai

A fehérjék a szervezet építőkövei: az izmok, bőrszövetek, hormonok, enzimek, antitestek és a vér felépítéséhez fehérjére van szükség. A fehérjehiány első jele a hajhullás, a töredező köröm, a durva bőr, a gyenge izomtónus és a vérkeringés. Ha túl sokáig hiányos a táplálkozás, a növekedés leállhat, és az ízületek bedagadhatnak.

A fő fehérjeforrások a hús, a szárnyasok, a hal, a szójatermékek, a tojás, a tej és tejtermékek, valamint a teljes magvak. Az lenne az ideális, ha a gyermek étrendjének 15-20%-a ezek kombinációjából állna.

Ha fehérjehiány lép fel, annak hatása lesz a növekedés másik kulcsfaktorára, a kalciumra is. Ennek az az oka, hogy az elégtelen fehérjebevitel következményeként túl kevés epe termelődik, így pedig a zsírok alig tudnak felszívódni.

A rosszul feloldott zsírok kölcsönhatásba lépnek a kalciummal és a vassal, így ezek az ásványi anyagok sem tudnak felszívódni a belekben. A végeredmény székrekedés, és ami még aggasztóbb, törékeny csontok és romló fogak.

Kalcium a fogakért és a csontokért

A kalcium a csontok és fogak fő alkotóeleme. Ezek beépítik a kalciumot a szervezetbe. Mint bármely más emberi szövet sejtjei, a csontot és a fogat felépítő sejtek is folyamatosan pusztulnak és újraterelődnek. A kalcium megtalálható a tejben és a tejtermékekben, a zöld leveles zöldségekben, a tofuban, a szójababban, a mandulában, a szezámmagban, a halakban és a melaszban.

A kalcium felhasználásához a szervezetnek szüksége van a foszfor és a magnézium jelenlétére, valamint D-vitaminra, mely az olajos halakban, a tejben és a tojásban található meg.
A kalcium eredményes felhasználása érdekében kerülendők az oxalátok, melyek a rebarbarában, a sóskában és a spenótban lelhetők fel. Ezek meggátolhatják a kalcium felszívódását, és a későbbiek során vesekő kialakulására hajlamosíthatnak. Ha a gyerek túl sokat fogyaszt belőlük, akkor szervezete arra használja a kalciumot, hogy megkösse az oxalátokat, és megelőzze a véráramba jutásukat - ezzel pedig elvonja a kalciumot elsődleges szerepétől, azaz attól, hogy a csontokat és a fogakat erősítse.

Napi kalciumigény

A gyerekek 800-1500 mg kalciumot igényelnek naponta. Hogy legyen valamiféle támpontod arra vonatkozóan, hogy mennyi kalciumot tartalmaznak bizonyos ételek, itt vannak a fő források értékei:

250 ml tej - 300 mg,
175 g joghurt - 300 mg,
50 g szardínia csontokkal - 240 mg,
75 g mandula - 210 mg,
175 g szójatofu - 175 mg.

A szójatermékek és a zöld színű zöldségek különösen fontosak akkor, ha a kicsinek nem tartoznak éppen a kedvencei közé a húsok, így ugyanis nagyobb az esélye a fehérje- és kalciumhiány kialakulásának.

Arra is figyelj, hogy csemetéd nagy mennyiségben fogyasszon teljes magvakat és hüvelyeseket, ezek ugyanis kiváló fehérjeforrásként ismertek.

Cikkünk Barbara Griggs és Michael Van Straten Szuper ételek gyermekeknek című könyve alapján készült.

A kötet segítségével rengeteg olyan ínycsiklandó ételt ismerhetsz meg, melyek gyermeked szellemi és testi fejlődését a leghatékonyabban szolgálják, miközben egészségüket is őrzik.
Szuper receptek. Több mint 160 recept a könnyűtől az agyafúrtig - mind arra való, hogy még a legválogatósabb gyereket is a tányér mellé lehessen csalogatni.
Szuper információk. Az alapvető tápanyagok és nyomelemek ismertetése, korosztálynak megfelelő csoportosításban.
Szuper kölykök. Ötletek, trükkök, melyek elősegítik, hogy gyermeked a sok csapdát kikerülve egészséges, fogékony felnőtté váljon.

Kiadja a Mérték Kiadó.
A könyv ára 3499 forint.
A könyvet itt rendelheted meg.
Blog.hu ajánló