4 tiltott dolog terhesség alatt, ami hiperaktivitást okozhat
Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a hiperaktivitás már az anyaméhben kialakulhat. Így előzd meg!

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

A világ legjobb esküvői fotói: nem hagyományosak, de tele vannak élettel »

A leggyakoribb sminkhibák magyar bloggertől - Kerüld el a maszkhatást! »

Rémisztően jó körömminták Halloweenra: nagy sikert arathatsz velük »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A becslések szerint a hiperaktivitás az iskoláskorú gyerekek 3-5%-át érinti, közülük is elsősorban a fiúkat. A hiperaktív gyerek nem képes hosszabb időn keresztül egy adott feladatra összpontosítani, nyugtalan, szétszórt, következetlen.

Ezért az iskolában rossz eredményeket ér el, ami a pályaválasztására, illetve a felnőttként való boldogulására is negatív hatással lehet. Bár 100%-os recept nincs ellene, sokat tehetsz a megelőzés érdekében - már akkor is, amikor a kicsi még a pocakodban lakik.

Mi okozza a hiperaktivitást?

Sok elmélet született arra vonatkozóan, hogy mi váltja ki ezt a fajta magatartászavart, de még nem sikerült egyértelmű okot találni.

A feltételezések szerint a hiperaktivitás kialakulása egyes külső körülménnyel állhat összefüggésben, úgymint szülési szövődmények, alacsony születési súly, traumatikus élmény kisgyerekkorban, illetve helytelen étrend.

Nem zárható ki, hogy a problémában a gének is közrejátszanak, ám a mai napig egyetlen felelős gént sem azonosítottak.

Ugyanakkor valószínűsíthető, hogy bizonyos tényezők már az anyaméhben szerepet játszhatnak a hiperaktivitás létrejöttében. Tudd meg, melyek ezek, és kismamaként igyekezz kiiktatni őket az életedből.

Dohányzás

Egy dán tudósok által végzett kutatás során beigazolódott, hogy a várandósság  alatti dohányzás - számos más negatív hatása mellett - a hiperaktivitás kockázatát is növeli.

A dohányos kismamáknak háromszor akkora valószínűséggel lesznek hiperaktív gyermekei, mint nemdohányzó társaiknak.

A legjobb, ha a leendő anyuka már a teherbeesést megelőző hónapokban vagy inkább években leszokik, hogy kitisztuljon a szervezete, de legkésőbb akkor le kellene tennie a cigit, ha tudomására jut, hogy egy új életet hord a szíve alatt.

Ugyanakkor az ennek kapcsán jelentkező megvonási tünetek is negatívan befolyásolhatják a baba fejlődését, így nem kizárható ki, hogy kisebb-nagyobb idegrendszeri károsodással látja meg a napvilágot.

Ezért számos szakember áthidaló megoldásként a napi a cigarettaadag napi egy-két szálra való csökkentését javasolja - ennyitől még biztosan nem lesz baja a kicsinek, miközben a megvonás okozta feszültség is oldódik a mamánál.

Mi vár rád a szülőszobában?

Stressz

A stressz életünk része, ám ha az annak nyomán keletkező kortizol, azaz az úgynevezett stresszhormon hosszabb időn keresztül nagy koncentrációban van jelen a kismama vérében, az a kicsi fejlődését is negatívan befolyásolhatja.

Mindez megnyilvánulhat többek között a nem megfelelő kognitív funkciókban - végső soron az alacsonyabb IQ-ban -, egyes tanulmányok szerint pedig a hiperaktivitás létrejöttében is szerepet játszhat.

Terhesség hétről hétre
Szeretnéd tudni, hogyan fejlődik a kis pocaklakó? Kattints az adott hétre, és mindent megtudhatsz róla.

Kismamaként tehát célszerű a stresszhatásokat a minimálisra csökkenteni, ha pedig ez a körülményekből adódóan nem lehetséges, különféle relaxációs technikák - kismamajóga, meditáció, autogén tréning - ellensúlyozni azokat.

Adalékanyagok

A tudósok kapcsolatot fedeztek fel bizonyos művi tartósító- és édesítőszerek, valamint színezékek fogyasztása és a hiperaktivitás kialakulása között. Valószínűsíthető, hogy ezek az anyagok dopamin- és noradrenalin-gátlóként károsítják a központi idegrendszer ingerülettovábbító képességét.

A főbűnösök a feltételezések szerint az alábbiak: E110, 122, 127, 150, 210-19, 220-27, 249-52, 621 - utóbbit angol neve, a monosodium glutamát után gyakran rövidítik MSG-nek is. Nem véletlen, hogy a szakemberek nagy része javasolja ezek kiiktatását a kicsik étrendjéből.

Ne feledd azonban, hogy születendő kisbabád azt fogyasztja, amit te - tehát már ebben az időszakban megalapozhatod testi-lelki-szellemi egészségét. Ennek megfelelően leendő anyukaként érdemes tartózkodnod a fenti gyanús elemeket tartalmazó ételféleségektől, és minél több mesterséges anyagoktól mentes élelmiszert venni magadhoz.

Plusz egy kockázati tényező: folsavhiány

Köztudott, hogy a folsavhiány - főleg az első trimeszterben - különféle fejlődési rendellenességek kialakulásához vezethet, ám egy közelmúltbeli tanulmány szerint hiperaktivitást is okozhat. Ennek az az oka, hogy a folsav alacsony szintje már a terhesség elején akadályozza a magzat agyának fejlődését.

Ezt megelőzendő kismamaként fogyassz minél több zöldleveles zöldséget, banánt, élesztőt, diót, narancsot, ezekben ugyanis bőségesen fellelhető a B-vitamin-családnak ez az áldásos hatású tagja.

Előfordulhat azonban, hogy a folsavban gazdag étrend ellenére is pótlásra van szükséged. Ez esetben a szintetikus készítmények helyett érdemes előnyben részesítened azokat, amelyek biológiailag aktív formában tartalmazzák a folsavat, így az a szervezetedbe jutva további átalakítást nem igényel, és teljes mértékben hasznosul.

Blog.hu ajánló