3 kérdés, amivel kiderítheted, miben tehetséges a gyerek
Arra gyanakszol, csemetéd jobb képességű az átlagnál? Cikkünk segítségével meggyőződhetsz róla.

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

A világ legjobb esküvői fotói: nem hagyományosak, de tele vannak élettel »

A leggyakoribb sminkhibák magyar bloggertől - Kerüld el a maszkhatást! »

Rémisztően jó körömminták Halloweenra: nagy sikert arathatsz velük »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A mondás szerint az igazi tehetség úgyis érvényesül, ám a gyakorlat rendre rácáfol erre a bölcsességre. Valójában nagyon is fontos lenne, hogy a szülők és a pedagógusok idejekorán felismerjék a csemete átlagon felüli képességeit.

Így ugyanis megfelelő motivációt, ingert és visszajelzést biztosíthatnak számára, melynek révén a gyerkőc ki tudja bontakoztatni mindazt, ami benne rejlik. Vajon a te csemetéd is rendelkezik valamilyen tehetséggel? Cikkünkből megtudhatod!

Pontosan mi az a tehetség?

A szakemberek számos módon definiálják a tehetség fogalmát, manapság Joseph S. Renzulli amerikai pszichológus meghatározása a leginkább elfogadott. Eszerint a tehetségnek négy fő összetevője van.

Átlag feletti általános képességek

Ide sorolandóak a fejlett anyanyelvi képességek, a jó memória és koncentrációs képesség, a hatékony információfeldolgozási és problémamegoldási stratégiák, a magas szintű elvont gondolkodás.

Speciális képességek

A fent bemutatott általános képességek más és más jelentőséggel bírnak egy-egy speciális képességcsoport esetén, melyek az ugyancsak széles körben relevánsnak tartott Gradner-féle szisztéma szerint az alábbiak lehetnek: nyelvi, zenei, matematikai-logikai, vizuális-téri, testi-mozgásos, szociális-interperszonális, valamint intraperszonális tehetség.

Ez utóbbi a gyerkőc saját személyiségének, érzéseinek, szándékainak és motívumainak azonosítására és megértésére való képességét jelenti - az intraperszonális tehetséggel bíró csemete korához képest tárgyilagos, öntudatos, illetve saját magát jól ismeri.

Kreativitás

A tehetséges gyermek a felmerülő kisebb-nagyobb problémák esetén új megoldásokat keres és talál - maga a folyamat pedig számára a legkevésbé sem nyűg, sokkal inkább kihívás, aminek rendszerint örömmel és lelkesedéssel áll elébe.

A feladat iránti elkötelezettség

A tehetség negyedik összetevője olyan személyiség-tényezők meglétét feltételezi, amelyek a magas szinten való teljesítéshez az úgymond üzemanyagot biztosítják.

Ezek közé tartozik az érdeklődés a szűkebb és tágabb környezet iránt, az ok-okozati összefüggések felismerésére való igény és képesség, a tökéletességre való törekvés, és végül, és nem utolsósorban az érzelmi stabilitás, aminek hiányában az előbbiek sem tudnak maradéktalanul kibontakozni.

Kicsik lelki bajai

Az apróságok életében is adódhat olyan helyzet, amivel a maguk erejéből nem képesek megbirkózni - a lelki bajok pedig képességeik kibontakoztatását is akadályozzák.

Így ismerd fel!

Ha a fenti összetevők nagy része jellemző gyermekedre, valószínűsíthető, hogy a a természet vagy a sors a szokásosnál nagyvonalúbban bánt vele a vonatkozó képességeket illetően. Mindazonáltal a tehetség nem mindig ad magáról hírt direkt módon, például nem feltétlenül nyilvánul meg a teljesítményben. Az alábbi kérdések azonban támpontot jelenthetnek a tehetség azonosításához bölcsődés, óvodás és kisiskolás korban:

Bölcsődéseknek

  • Mutass a kicsinek öt képet, amely számára kedves dolgokat vagy személyeket ábrázol, és kérd meg, hogy nevezze meg őket.
  • Papírból vágj ki egy háromszögű, egy négyszögű és egy kerek darabot, majd kérd meg a lurkót, hogy alak szerint azonosítsa őket.
  • Kérd meg a gyerkőcöt, hogy egy papírlapon húzzon minél egyenesebb vonalat.

Óvodásoknak

  • Tegyél csemetéd elé képeket, és kérd meg, hogy nevezze meg az azokon látható színeket.
  • A különböző napszakokban kérdezz rá, hogy éppen reggel, délelőtt, dél, délután vagy este van-e.
  • Kérd meg a gyereket, hogy számoljon el egytől tízig.
Okosító mesék
A rendszeres mesehallgatás az értelmi fejlődésre is ösztönzően hat. Hallgassátok meg, illetve töltsd le ingyen a legszebb klasszikusokat!

Kisiskolásoknak

  • Rajzolj le valakit vagy valamit, akit vagy amit csemetéd is ismer, ám a művet ne fejezd be, hanem kérd meg a kicsit, hogy pótolja a hiányzó részeket.
  • Kérd meg a gyereket, hogy sorolja el a hét napjait, illetve egy héten át kérdezd meg, hogy milyen nap van ma.
  • Kérd meg porontyodat, hogy számoljon el egytől húszig.

Ha lurkód a kora szerinti kérdéseket hibátlanul, vagy legalábbis minimális tévedéssel megválaszolja, nagy valószínűséggel jobb általános képességekkel rendelkezik, mint kortársai. Fejleszd ezeket benne - így idővel az is kiderül majd, hogy a gyerek mely speciális képességcsoportban veszi leginkább hasznukat, azaz miben tehetséges leginkább.

A fentieken túl segítséget nyújthatnak az e célra kidolgozott tesztek is, ám önmagukban nem mindig bizonyulnak elegendőnek. Közelebb kerülsz az igazsághoz, ha megfigyeled csemetédet, illetve másoktól - rokonoktól, barátoktól, de leginkább a vele foglalkozó pedagógusoktól - is információt kérsz nem elsősorban a teljesítményéről, hanem a különböző szituációkban tanúsított megnyilvánulásairól és reakcióiról.

Blog.hu ajánló