Zsírbontó, anyagcsere-javító, emésztésserkentő
A karcsúsító zsírsavak
A rossz zsírok hizlalnak, viszont vannak olyanok is, melyek fogyasztása felgyorsítja a fogyást.

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

Készíts gyöngyös farmert egyszerűen - Még a szakadást is elfedi »

A világ legjobb esküvői fotói: nem hagyományosak, de tele vannak élettel »

A leggyakoribb sminkhibák magyar bloggertől - Kerüld el a maszkhatást! »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Testedben több száz különböző zsírsav található. A legkülönfélébb feladataik vannak, többek között az anyagcserében. Ha aszerint különböztetjük meg őket, hogy melyik hizlal, és melyik karcsúsít, két fő csoportot kapunk. A trigliceridek, vagyis a tipikus zsírtartalékok károsak alakodra nézve, a telítetlen zsírsavak viszont aktívan részt vesznek a zsírégetésben.

A karcsúsító zsírsavak

A telítetlen zsírsavaknál nem minden szénatomot telít hidrogénatom, ezért megpróbálnak további hidrogénatomokat kötni magukhoz, ennek megfelelően tehát reakcióbarátok. Ha hiányoznak hidrogénatomok, a szénatomok szorosabban kapcsolódnak egymáshoz - úgynevezett kettős kötéssel.

Az egyszeresen telítetlen zsírsavak - mint az olívaolajban lévő zsiradék - ilyen kettős kötéssel rendelkeznek. Vannak azonban olyan zsírsavak - a többszörösen telítetlenek -, melyek több kettős kötéssel is rendelkeznek. A telítetlen zsírsavakban gazdag zsírok szobahőmérsékleten megolvadnak, és rendszerint folyékonyak - mint például a növényi olajak.

Telítetlen zsírsavak - nevezik omega-3 és omega-6 zsírsavaknak is - nélkül nem is létezhetne élet a Földön. Az esszenciális zsírsavak segítenek a zsírsejteket kioldani a zsírraktárakból, majd a testsejtekbe küldeni égetésre. Három fajtájuk van, melyeket nem árt jobban megismerned, ha fogyni akarsz.

Linolsav

A zsírégetésben is szerepet játszó linolsav a növényi eredetű ételekben, elsősorban a növényi olajokban található meg. Ez a zsírsav nagy mennyiségben jelen van az agy- és idegsejtjeid membrán védőburkában. A zsírsav hiányának első jelei ideges nyugtalanságban, ingerültségben és depressziós hangulatban, továbbá bőrhámlásban, hajhullásban és elégtelen sebgyógyulásban mutatkozhatnak meg.

Linolénsav

A linolénsav hasonló a linolsavhoz. A linolénsav egy omega-3 zsírsav, és különösen fontos a retina - a szem ideghártyája - és az agy számára, emellett az anyagcsere egészséges működéséhez is elengedhetetlen. A lenolaj és néhány állati zsír tartalmazza.

Arachidonsav

Mivel az állatok is esznek növényeket, az arachidonsav megtalálható az állati eredetű zsiradékokban, de anyagcseréd a linolsavból is képes előállítani. Ez a zsírsav fontos szerepet játszik a zsíranyagcserében, emellett a sejtmembrán építéséhez és a hormonrendszer megfelelő működéséhez is elengedhetetlen.

Használd ki a zsírsavak hatását!

Minden olyan étkezés, mely kevés állati zsírt, ellenben sok linolsavat - például növényi olajat - tartalmaz, csökkenti a vér koleszterinszintjét és a hizlaló trigliceridek mennyiségét, mellékhatásként pedig vérnyomáscsökkentő is. Ugyanez érvényes a tengeri, illetve hideg vízi halakban dús étkezésekre, melyek omega-3 zsírsavakban gazdagok.

A vér zsír- és koleszterinszintje már két órával a makréla, hering, laposhal, tőkehal, vörös sügér, nyelvhal vagy lepényhal elfogyasztása után lesüllyed, és megkezdődik a hasi zsírpárnák trigliceridjeinek lebontása. Ha a szénhidrátok - burgonya, rizs - mellé tengeri halat fogyasztasz, lényegesen kevesebb hizlaló triglicerid szaporodik el a vérben.

A telítetlen omega-3 zsírsavak - a halban és a növényi olajakban - közvetlenül beavatkoznak a máj eseményeibe, visszaszorítják a koleszterin és a hizlaló trigliceridek termelését.

Azonnal csökkentik a bélben az egészségtelen zsírmolekulák felépítését, segítik az emésztést, és visszaszorítják a rossz koleszterin mennyiségének növekedését, ami egy zsíros sertéssült elfogyasztását követően amúgy teljesen normális, különösen, ha sok üdítővel vagy sörrel öblíti le azt valaki.

A tudósok rájöttek arra is, hogy egy egészséges zsírokban gazdag étkezést követően sokkal jobb lesz a vér folyékonysága, és az ilyen étrend csökkenti a szívbetegségek és az érelmeszesedés kockázatát is.

Cikkünk Klaus Oberbeil Zsír nélkül frissen, fürgén című könyve alapján készült.

OLVASD EL EZT IS!

lany sutivel
  • túlsúly lelki okai
  • elhízás okai

Az elhízás 2 meglepő oka

csoki torta
  • elhízás okai
  • végleges fogyás

A fogyásgátló, hizlaló hármas

Blog.hu ajánló