Miért hizlal a kenyér? Egyáltalán nem a bevitt kalóriákkal van a baj
Hallottál már a gyors és a lassú felszívódású szénhidrátokról?

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt 2018 fergeteges jazzkoncertjére a Sárik Péter Trióval! (x)

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Babapuha és fényes lesz a festett haj, ha ezekkel ápolod: látható lesz a különbség (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

beauty and style

Így készülhet rólad gyönyörű fotó, a karácsonyi fények között »

5 tornagyakorlat, amitől visszakerül a feneked a helyére »

Egyetlen olcsó kiegészítő, amitől még nőiesebb lesz a ruha »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az európai emberek táplálkozásának évszázadok óta mindennapos része a kenyér, sőt, a világ legtöbb vidékén fogyasztanak hasonló, gabonából készül tésztafélét. Ennek ellenére egyre rosszabb híre van.

Sokan egyenesen azt gondolják, hogy már egy kis darabka kenyér is azonnal meglátszik a hasukon, hiszen minden falatja hizlal, ez azonban ilyen formában nem igaz. Elmondjuk, mi a tudományos magyarázata annak, hogy a kenyeret nagyon gyakran káros, hizlaló, kerülendő táplálékként emlegetik.

Miért hizlal a kenyér?

Attól függetlenül, hogy eszel-e kenyeret, és ha igen, milyen mennyiségben, mindaddig nem fogsz hízni, amíg kevesebb kalóriát viszel be, mint amennyit a szervezeted felhasznál. Amint azonban felesleges mennyiséget fogyasztasz, az zsírként raktározódik. Ahhoz, hogy fél kiló zsírt halmozzon fel az emberi test, 3500 eltartalékolható kalóriára van szüksége. Mivel azonban 100 gramm kenyér nagyjából csak 265 kalóriát tartalmaz, ami nem számít kiemelkedőnek, tipikusan nem ez okozza a hízást. 

barna kenyer

Fontos különbséget tenni a kenyerek különböző fajtái között, ugyanis eltérő összetevőik miatt nem mind hat egyformán a szervezetre. A legnagyobb arányban fogyasztott fehér kenyér általában fehér liszt, só, víz és élesztő felhasználásával készül. Ezek közül a problémát a kenyér legnagyobb részét kitevő fehér liszt okozza.

Ezt a lisztfajtát finomítási eljárások során búzalisztből készítik. A gabonaszemeket a gyártás alatt nemcsak megőrlik, de eltávolítják róluk a rostban gazdag korpát, melybe a terméshéj és a csíra is beletartozik. Ilyen módon csak a magot körülvevő és azt tápláló szövet, az endospermium marad, mely keményítőben, azaz szénhidrátokban gazdag.

A keményítő a vékonybélen keresztül egyszerű cukrokra bontva viszonylag gyorsan felszívódik, hamar megemeli a vércukorszintet, így kellemes jóllakottságot biztosít. A tápanyag azonban hamar elfogy, így a vércukorszint visszaesik, és ismét éhség lép fel, sőt, a test még több ilyen, gyors felszívódású szénhidrát iránt sóvárog. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mivel a fehér kenyér fogyasztását követően ez a ciklus gyorsabban játszódik le, mint sok más táplálék esetében, ezekhez képest a tészta gyors felszívódású szénhidrátjai növelik az étvágyat, ami magasabb táplálékbevitelt és közvetetten hízást okozhat.

Más a helyzet azonban, ha a kenyér olyan lisztből készül, melyben benne hagyják a korpát. A teljes kiőrlésű termékek rosttartalma lassítja a szénhidrátok felszívódását, így azok egy hosszabban elnyújtott folyamat során szívódnak fel vércukorrá, azaz hosszabban laktatnak, és csökkentik az étvágyat.

teljes kiorlesu kenyer rendes

A fehér liszt egy másik problémát okozó hatása, hogy befolyásolja, miként raktározza az emberi test a zsírt. A The American Journal of Clinical Nutrition hasábjain megjelent egyik kutatás 2834 résztvevő vizsgálata során megállapította, hogy akik inkább a finomított lisztet részesítették előnyben a teljes kiőrlésűvel szemben, azok több viszcerális zsírt raktároztak, mely a szervek között, a hason található meg. Míg a bőr alatti, szubkután zsírréteg kevésbé veszélyes az egészségre, addig a viszcerális zsír nagyobb mértékben emeli a diabétesz, a szívbetegség és sok más probléma kockázatát.

Elméletben tehát a fehér kenyér fogyasztása nem zárja ki, hogy valaki karcsú maradjon, és a makrotápanyagok - fehérje, zsír, szénhidrát - megfelelő elosztása mellett táplálkozzon, azt azonban fontos tudni, hogy a fehér liszt étvágynövelő hatású, így az optimális testsúly beállítása és tartása érdekében érdemesebb teljes kiőrlésű változatra váltani. Ez nem összekeverendő a barna kenyérrel, sőt, a teljes kiőrlésűként feltüntetett termékek esetében is érdemes nyomon követni, hogy mekkora részben tartalmaznak magas rosttartalmú lisztet.

Mi a helyzet a gluténnal?

Népszerű tévhit, hogy a búzakenyérben található glutén miatt a tészta puffadást, hasmenést, emésztési kellemetlenséget, hízást okoz. A kenyér hizlaló hatását nem a gluténnak köszönheti, míg a többi tünetet kizárólag azoknál váltja ki, akik lisztérzékenyek, azaz a szervezetüknek problémát okoz a glutén. A gluténmentes - például kukoricalisztből - előállított kenyerek fogyasztása csakis azok számára szükséges, akik ebben a betegségben szenvednek. A gluténmentes termékek ugyanúgy tele lehetnek étvágyat növelő, finomított, rostmentes liszttel, mint az egyszerű, fehér búzakenyér.

Jobban hizlalnak a csokinál

A csokiban is óriási mennyiségű a kalória, de ezek az ételek még ezt is képesek felülmúlni. Mutatjuk, mivel legyél nagyon óvatos, ha fogyni szeretnél!

Blog.hu ajánló