Fogyaszt, energiát ad, és meghosszabbítja az életed
A kitavai étrend
Fogyassz több halat, gyümölcsöt, ha karcsú alakra és vidám nyugdíjas évekre vágysz.

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a szentendrei Skanzenbe: 2 darabot sorsolunk ki! (x)

Nyerj páros belépőt az októberi Femina Klubra, ahol eláruljuk a sikeres karrierváltás titkát!

Nyerj éves BBC History előfizetést! Az egyik legnépszerűbb történelmi magazin lehet a tiéd (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Pöttyös a csíkossal, rózsaszín a fémhatásúval? Mutatjuk, mit mivel párosíts az otthonodban (x)

Finn életérzés a legjobb finn ételekkel a Bartókon: régi Nokiák, pannukakku és igazi, finn kávé (x)

Ősszel még jobb a Balatonra menni? Nincs tömeg, és rejtett kincseket rejteget a vidék (x)

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

Megvannak a 2017-es ősz divatszínei: gyönyörű színek jönnek, bár a szürke még marad picit

beauty and style

Kiszáradt a kezed? Egy házi pakolás, ami segít, mielőtt kisebesedne »

A legszebb esküvői dekorációk tökkel: őszi hangulat a javából »

Így tedd rendbe a kibolyhosodott ruhát - Olyan lesz, mint új korában »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Tudjuk, hogy a nyugati világ étrendje egyre távolabb esik attól, ami az emberi szervezet egészséges működése szempontjából ideális lenne. A finomított szénhidrátokban és mesterséges adalékanyagokban gazdag táplálékok rendszeres fogyasztása amellett, hogy túlsúlyhoz vezet, az életedet is megrövidíti.

Nem véletlen, hogy táplálkozási szakértők mind a mai napig kutatják azokat a világ eldugott szegletében élő népcsoportokat, amelyeknek még sikerült távol tartaniuk magukat a modern világ élelmiszer-technológiai eljárásaitól. Így került az érdeklődés középpontjába Okinawa, illetve Kitava szigete.

A kitavai étrend

1989-ben egy átfogó kutatás során tudósok olyan őslakosokat kerestek, akik hagyományos étrendjükön élnek, így bukkantak rá a Pápua Új-Guineához tartozó Kitava szigetén élőkre.

A kitavaiak biztonságos keményítőket - jamszgyökeret, édesburgonyát, tarót, tápiókát, kasszavát -, gyümölcsöket - banánt, papaját, ananászt, mangót, guavát, görögdinnyét, sütőtököt -, halat, kókuszdiót és zöldségeket ettek.

Ismeretlen a szívbetegség és a túlsúly

A táplálkozásukban uralkodó zsírsav a kókuszolajban megtalálható laurinsav volt, amely 12 szénatomos, telített zsírsav. Annak ellenére, hogy a szigeten sok ember akár 95 éves koráig is élt, a Staffan Lindberg által vezetett kutatócsoport egyetlen olyan esetet sem talált, amikor valakit EKG-vizsgálattal kimutathatóan szívroham veszélye fenyegetett volna. A kitavaiak közül senki nem szenvedett szívbetegségben.

Ugyanígy nem találtak agyvérzéses, cukorbeteg, illetve szellemileg leépült személyt sem. A túlsúly ugyancsak ismeretlen probléma volt a szigeten. A vezető halálokok a fertőzések - főleg a malária -, illetve balesetek voltak.

Kövesd a kitavaiak példáját!

Ha szeretnéd követni a Kitava szigetén élők példáját, és étrendedet egészségesebbé tennéd, először is az alábbi változtatásokat kell bevezetned:

  • Fogyassz több egészséges keményítőt - édesburgonyát, tarót, barna rizst. Ezeknek az ételeknek kellene kitenniük energiabeviteled 20-30%-át.
  • Szervezetednek több gyümölcsre lenne szüksége. Fogyassz napi öt adag bogyós gyümölcsöt, almát, illetve aktuális idénygyümölcsöket: energiabeviteled 5-10%-ának ezekből kell állnia.
  • Az omega-3-ban gazdag tengeri halak és kagylók fogyasztása nálunk - tenger híján - nem különösebben elterjedt. Energiabeviteled 7%-át kellene kitenniük ezeknek a táplálékoknak, ami komoly ugrás lenne a jelenlegi fejenként évi négy kilogrammos hazai halfogyasztáshoz képest.
  • Ha szeretnéd követni a kitavaiak példáját, étrendedben a rövid láncú zsírsavakat tartalmazó kókuszolajnak és kókusztejnek a bevitt kalóriák 6%-át kellene kitenniük.
  • Megbízható forrásból - lehetőleg őstermelőtől - származó húsfélékből, tojásból, valamint egészséges zsírokból és olajokból kellene állnia energiabeviteled 55%-ának.
Cikkünk megírásában Paul és Shou-Ching Jaminet: Tökéletes Egészség Diéta című könyve segített.

A Tökéletes egészség diétában a Jaminet házaspár közérthető, világos stílusban magyarázza el, hogyan nyerheti vissza bárki az egészségét és érhet el tartós testsúlycsökkenést táplálkozási szokásai optimalizálásával, méregtelenítő és immunerősítő étrenddel. Könyvökben bebizonyítják, hogy a toxikus, tápanyagban szegény étrend hogyan ássa alá az egészséget, és hogy a betegségek gyakran maguktól is elmúlnak, ha betartasz bizonyos, az egészséges táplálkozással kapcsolatos szabályokat.

Kiadja: Jaffa Kiadó.
Ára: 3990 forint.
A könyvet itt rendelheted meg!
Blog.hu ajánló