A rosszindulatú daganatos megbetegedések harmadáért felelős: a legtöbb magyart érinti a probléma
A májtól a vastagbélig.

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 3 db játék
Ez is érdekelhet

Kiegyensúlyozott otthonod lehet egyetlen kiegészítőtől - A titok a színben és mintában van (x)

16 ezer magnókazettát gyűjtöttek, és valami elképesztőt csinálnak belőle – Ettől leesik az állad! (x)

Tökéletesen hullámos hajad lesz 15 perc alatt, ha így göndöríted be (x)

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

beauty and style

Hullahoppozd magad karcsúra: centikben is érezni fogod a hatását »

Nagy a feneke, de így tökéletes: milliók rajonganak a 26 éves lányért »

Karcsúbb derékfazon varrás nélkül: így viseld nőiesen a bő inget »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Sokan hallottak már arról, hogy a súlyfelesleg növeli bizonyos betegségek, például a cukorbetegség vagy a szív-és keringési betegségek rizikóját. Azt viszont még a leginkább egészségtudatos kategóriába tartozó, felsőfokú végzettségű nők közül is csak kevesen tudják a felmérések szerint, hogy összefüggés van a súlytöbblet és bizonyos rákfajták kialakulásának kockázata között.

2017 februárjában a WHO Nemzetközi Rákkutatási Hivatala és az Európai Elhízástudományi Társaság együtt hívja fel a súlyfelesleggel élők figyelmét a fokozott rákrizikóra. Milyen daganatok kockázatát növeli az elhízás, és megelőzhető-e az életmód megváltoztatásával a rák? - ezekre a kérdésekre dr. Gajdács Ágnes obezitológus szakorvos, testsúlygyógyász, MediFat igazgatója ad választ.

Súlyfelesleggel összefüggő rosszindulatú daganatok

- Az utóbbi években több, nagy esetszámot áttekintő összefoglaló tanulmány is arra a megállapításra jutott, hogy van összefüggés bizonyos, az életmóddal összefüggő rosszindulatú daganatfajták előfordulási gyakorisága és a túlsúly vagy elhízás fennállása között. Abban mindenki egyetért, hogy legjobb a rákot megelőzni, ezért nagy jelentőségű az a tény, hogy a tíz leggyakoribb rákfajta nagy részét megelőzhetjük az egészségtudatos életmóddal. Magyarországon különösen fontos a daganatmegelőzés, hiszen mind a túlsúly, elhízás, mind a daganatos megbetegedések számát tekintve a világranglista élmezőnyébe tartozunk.

A tápláltsági állapot kategóriák megállapítása a testtömegindex - BMI - alapján történik, így normális, túlsúlyos és elhízott tartományba sorolhatóak az emberek. A nagyobb súly- és zsírfelesleg általában nagyobb rákkockázatot jelent, ennek mértéke függ még a daganat típusától és a nemtől is.

Jelenleg is intenzív kutatások folynak a súlyfelesleg és a rákkockázat-növekedés közti kapcsolat okainak feltárására. A legvalószínűbb ok a súlytöbblettel összefüggő alacsony szintű krónikus gyulladás a szervezetben, amely az immunrendszer működését kedvezőtlenül befolyásolja, és hosszú távon a DNS-t is károsítja - közölte dr. Gajdács Ágnes.

A doktornő szerint a testsúlyfüggő rákrizikó-növekedést sokan jobban megérthetik kilogrammokban kifejezve. Nézd meg a statisztikákat!

A leggyakoribb rosszindulatú daganatok harmada megelőzhető

- A testsúlyfüggő rákrizikó megelőzésében elsődleges fontosságú a súly- és zsírfelesleg, és ezen belül a zsigeri zsírtömeg csökkentése. Hosszú távú cél az egészséges testsúly és zsír-izom arány elérése és  megőrzése. A fogyást segíti, de önmagában is képes a rákrizikó csökkentésére a fizikai aktivitás fokozása. Emellett fontos az egészségtudatos étkezés: a megfelelő rostbevitel, a vörös húsok fogyasztásának korlátozása. A felsorolt tényezőkön felül az alkoholfogyasztás, az aktív és passzív dohányzás fokozza a rák kockázatát, míg a szoptatás, a D3-vitamin pótlása, a pozitív életszemlélet és a szűrővizsgálatokon való rendszeres részvétel csökkenti a rákban való halálozás esélyét.

Blog.hu ajánló