Egy csipet só, plusz 2 kiló: miért hízol hónapról hónapra?
A nátrium létfontosságú ásványi anyag, túlzott fogyasztása azonban tönkreteszi az anyagcserét.

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Beindul a D-vitamin-termelődés, és javítja a közérzetet: töltődj fel bioszoláriummal télen is! (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

Hajnövesztő praktikák, ha meguntad a rövid frizurádat »

Susan Sarandon valóban így néz ki: 71 évesen is észbontóan dögös! »

Egy átlagos nő feküdt le a kamerák elé, de valaki más kelt fel »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Sok fogyókúrázó sóhajt fel keserűen, amikor hosszú koplalás után a mérlegre áll: én még a levegőtől is hízom!

Pedig a valódi ok sokkal prózaibb és kézzelfoghatóbb, a hasi, csípőtáji és combi hízás oka nagy valószínűséggel az az egy csipet , amit ebédkor a diétás levesedbe szórsz.

Vele hízol, nélküle nem fogysz

A nátrium az egyik legfontosabb ásványi elem, amire szüksége van a szervezetednek - enélkül képtelen lenne megtartani és hasznosítani a nedvességet, dehidratálódnál, az anyagcseréd leállna.

Sportolóknál, például hosszútávfutóknál, akik az izzadással nagy mennyiségű nátriumot veszítenek, majd hirtelen nagy mennyiségű vizet fogyasztanak, ez komoly problémát jelent.

Egy különös, de létező és nagyon veszélyes állapot alakulhat ki, az úgynevezett vízmérgezés, ami tulajdonképpen a nátriumszint drasztikus csökkenését jelenti, és akár halálos kimenetelű is lehet.

Az élsportolók ezért gyakran mesterségesen pótolják a nátriumot, melynek túladagolása azonban szintén nagyon veszélyes lehet.

Ha túl sok nátriumot viszel be a szervezetedbe, a vízháztartásod felborul, a folyadék megreked a sejtjeid között, ami puffadáshoz és hízáshoz vezet, ráadásul a méregtelenítés is lelassul, ami tovább rontja az anyagcserédet.

Ezért nagyon fontos, hogy odafigyelj a sófogyasztásra, hiszen egy átlagos, kevésbé aktív életet élő embernél a nátriumhiány szinte elképzelhetetlen, a túlzott sófogyasztás azonban annál gyakoribb.

A kevés is túl sok

Egy átlagos felnőtt ember nátriumszükséglete 0,5-1 milligramm, amit már két csipetnyi konyhasóból fedezhetsz. Nem elég azonban, ha a limitet betartva óvatosabban zod az ételeidet, a legtöbb élelmiszer - főleg a húsok és a feldolgozott termékek - ugyanis önmagában is tartalmaz nátriumot. Tíz deka gépsonkával már bőven túllépted az ajánlott napi adagot, de ugyanennyi joghurt, sajt vagy sárgarépa is bőven kimeríti a keretet.

Ebből is láthatod, hogy nagyon nehéz olyan étrendet összeállítani, ami nem lépi túl a megengedett nátriummennyiséget. A megoldás az lehet, ha nem, vagy csak alig zod az ételeidet - ez eleinte szokatlan lehet, de az ízlelőbimbóid rövid időn belül alkalmazkodnak, és újra intenzívnek érzed majd az ízeket.

Emellett arra is törekedned kell, hogy alacsony nátriumtartalmú ételeket fogyassz, mint amilyen a rizs, a lencse, a málna, a cseresznye, a körte vagy a zöldbab, és az étrendedet káliumtartalmú élelmiszerekkel gazdagítsd, például sóskával, spenóttal, olajos magvakkal vagy hüvelyesekkel. Ez az ásványi anyag ugyanis ellensúlyozza a nátrium hatását.

Mintaétrend

1. nap

Reggeli: egy szelet teljes kiőrlésű kenyér, egy szelet felvágott, egy paprika, egy bögre zöld tea.
Tízórai: egy marék cseresznye.
Ebéd: 10 dkg grillezett csirkemell, egy bögre lencsefőzelék.
Uzsonna: egy marék mandula.
Vacsora: egy bögre káposztasaláta.

Fontos!
Az adagok kiméréséhez használj 2 dl-es bögrét. A diétát várandós és szoptatós kismamák, tinédzserek, valamint daganatos és emésztőszervi megbetegedésben szenvedők nem alkalmazhatják. Mielőtt elkezdenéd a diétát, kérd ki háziorvosod véleményét.

2. nap

Reggeli: egy szelet teljes kiőrlésű kenyér, egy szelet felvágott, egy paprika, egy bögre zöld tea.
Tízórai: egy marék szilva.
Ebéd: 15 dkg grillezett csirkemell, egy bögre mentolos narancssaláta.
Uzsonna: egy marék dió.
Vacsora: egy bögre Waldorf-saláta.

3. nap

Reggeli: egy pohár gyümölcssaláta, egy kis poharas joghurt.
Tízórai: egy marék mandula.
Ebéd: 15 dkg grillezett csirkemell, egy bögre párolt zöldbab.
U   zsonna: egy őszibarack.
Vacsora: egy bögre töksaláta.

4. nap

Reggeli: egy szelet teljes kiőrlésű kenyér, egy evőkanál sárgabaracklekvár.
Tízórai: egy marék mogyoró.
Ebéd: 15 dkg grillezett hal, egy bögre párolt spenót.
Uzsonna: egy marék málna.
Vacsora: 10 dkg sovány túró, egy marék ribizli.

5. nap

Reggeli: egy bögre zöldségsaláta, egy bögre zöld tea.
Tízórai: egy marék mandula.
Ebéd: 15 dkg grillezett csirkemell, egy bögre uborkasaláta.
Uzsonna: egy körte.
Vacsora: egy bögre babsaláta.

Blog.hu ajánló