3 rejtett, erősen hizlaló anyag
Ezek gátolják a zsírbontást!
Szeretnéd megtudni, mi okozhatja fogyókúrád kudarcát? Íme, három anyag, amivel vigyáznod kell!

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt egy felejthetetlen talkshow-ra az ország Janka nénijével! (x)

Nyerj kényeztető, masszázs-wellness élménycsomagot 2 fő részére, Bükfürdőre! (x)

Nyerj prémium öregedésgátló arcszérumot, és búcsúzz el a ráncoktól! (x)

összesen 7 db játék
Ez is érdekelhet

Ilyen, amikor a klasszikus balett breaktánccal keveredik: ezt neked is látnod kell (x)

Tökéletesen tiszta lesz az otthonod, és alig kell érte tenned: csak 3 dolog kell hozzá (x)

Különleges ereje van az itteni gyógyvíznek: véletlenül fedezték fel helyiek a '60-as években (x)

Pataki Zita és férje különleges masszázzsal csillapítják a stresszt, naponta többször is (x)

Akciósan csaphatsz le a gyerek karácsonyi ajándékára, ha figyelsz néhány apróságra (x)

beauty and style

Csodásan ragyogó bőr ráncok és száraz foltok nélkül: narancsos arcpakolás házilag »

Gwen Stefani arca nemcsak a retustól olyan művi: szörnyű, mit tett magával a 48 éves énekesnő »

Egy nő a fejére műttette az Insta-filtert: mégsem lett sokkal szebb, mint volt »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ha úgy érzed, elvesztél a helyes táplálkozás útvesztőiben, itt az ideje megismerkedned azokkal a hizlaló anyagokkal, melyek túlzott jelenléte nem csupán karcsúságod, de egészséged rovására is mehet. Íme, három veszélyes tényező, mellyel nem árt vigyáznod.

Inzulin

Az inzulin egy olyan hormon, mely a hasnyálmirigyben választódik ki, amikor szénhidrátot tartalmazó ételeket fogyasztasz. A fehér kenyér, a pizza, a tésztafélék, a fényezett rizs, az édességek és az üdítőitalok elfogyasztásakor gyorsabban oldódik fel a szénhidrát, így hasnyálmirigyed több inzulint ad át a vérnek, ugyanis glükózt juttat a sejtekbe. Rögtön be is zárja a zsírsejteket, ezáltal lehetetlenné téve a trigliceridek felszabadítását.

Veszélyes dolog, ha a gyorsan oldódó szénhidrátokat zsírral együtt fogyasztod, tehát tartsd távol magadat a tojásos nokedlitől, a vajas kenyértől, a pizzától, a hamburgerektől és a sütemény- és tortaféléktől.

A zsír és a gyorsan oldódó szénhidrátok kombinációja esetén ugyanis tízszeres mennyiségű alapanyag jut a zsírpárnáknak a zsír beépítéséhez, mint akkor, ha ugyanezeket a szénhidrátokat zsír nélkül eszed, tehát a spagettit paradicsomszósszal, a kenyeret pedig sovány sajttal. Döntő szerepet játszik ilyenkor a zsírszövet anyagcseréjének hőeffektusa is. A túlsúlyosoknak szóló legfontosabb parancs ezért a következő: reggelire kizárólag komplex szénhidrátokat tartalmazó élelmiszereket szabad enni, így a glükózértékek egészséges szinten maradnak, mivel kevesebb inzulin kerül a vérbe, így hasnyálmirigyed is hatalmas tehertől szabadulhat meg.

Rejtett zsírok

A zsírsavakat úgy is el lehet képzelni, mint kis uszályokat, melyek egy kötélhágcsót húznak maguk után. A létra fokai jelentik mindig az összeköttetést két szénatom között. Ezek a létrafokok 10, 14, 16, 18 vagy 20 szénatomhoz kapcsolódhatnak.

A tudósok ezeket közepes vagy hosszú láncú zsírsavaknak nevezik. Amikor az izomsejtekben energiává égnek el a zsírsavak, mindig egy-egy ilyen létrafok szakad le és ég el. A hosszú kötélhágcsók nyilvánvalóan több tüzelőanyagot juttatnak a sejtekbe. A telített zsírsavak esetében minden szénatomon hidrogénatomok ülnek, éppen ezért hívják ezeket telítetteknek. Az ilyen zsírsavak az állati zsírokra jellemzőek.

Az anyagcserében ezek kevésbé reakcióbarátok, és tulajdonképpen már annyival is elégedettek, hogy valahol a zsírpárnában pihennek. A telített zsírok szobahőmérsékleten szilárdak, és általában fehérek, mint a sonka vagy a kókusz zsírja.

A jó zsírsavakat az olyan olajos növények tartalmazzák, mint az avokádó, a bab, a szójakészítmények, a kukorica, a dió, a mogyoró és az egyéb magvak, valamint a gyümölcsök, például az alma, a szilva, az erdei gyümölcsök vagy a szőlő héja, de a húsban, illetve a hideg vízi halak zsíros és olajos részeiben is találhatók jótékony zsírsavak.

Egészen más a helyzet a disznó- és a marhahússal, melyekben sok zsír bújik meg, ráadásul ezek telített zsírsavak, melyek csak hizlaló trigliceridek formájában keresnek menedéket a hasi és csípőtájéki zsírpárnákban. Ugyanez igaz a soványnak vélt kolbászra, mely akár 50% zsírból is állhat, és mindez érvényes az olyan nyalánkságokra is, mint a fagylalt, a sütemények, a krémes ételek, a majonéz és a különféle mártások, öntetek, szószok.

Glükóz

Zsírpárnáidra nézve a glükóz, a szénhidrátok legkisebb egysége, veszélyt jelent, hiszen sok esetben a legádázabb hizlaló anyag. A cukor, az édesség, a fehér liszt és tésztafélék már 20 perccel az utolsó falat után azt eredményezik, hogy a glükózmolekulák erősen áramlani kezdenek a vérbe.

Ezzel egyidejűleg a hasnyálmirigynél megszólalnak a vészcsengők.
A hasnyálmirigy ekkor töménytelen mennyiségű inzulint tölt a vérbe, melynek le kell bontania a sejtekbe került glükózt, vagyis a vércukrot. Amíg a vérnek magas a glükózszintje, addig nem távozhat el zsír a hasi zsírpárnákból, hiszen a zsírsejtek zárva maradnak.

A zsírsejtekben a glükóz visszaszorítja a zsírbontó cAMP molekula termelését is. A cAMP gyarapításának receptje: már reggelire se egyél fehér kenyeret, csak teljes kiőrlésű gabonából készült pirítóst, de ennél is jobb a magnéziumban gazdag, teljes kiőrlésű gabonából és olajos magvakból összeállított müzli.

Cikkünk Klaus Oberbeil Zsír nélkül frissen, fürgén című könyve alapján készült.

Blog.hu ajánló