3 kegyetlen vitaminrabló

Amikről nem is sejtenéd

Gondolnád a fogamzásgátló tablettáról, a cukorról vagy a fájdalomcsillapítóról, hogy egészségtelen, mert vitamint von el a szervezetedből?

Nyereményjáték

Nyerj Magyarország természeti csodái című könyvet, és ismerd meg hazánk legértékesebb kincseit!

Nyerd meg a Juno mesél című tündéres mesekönyvet! Minden kislány kedvence lesz

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék

Ez is érdekelhet

2 perc alatt lett éles a látása Katának, ma már nem is tudja, milyen volt szemüvegesnek lenni (x)

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

Észbontó programsorozat igen neves hazai és külföldi előadókkal, amiből 300 előadás és koncert ingyenes! (x)

Az utazás legfontosabb kelléke, és nem csak a fotózás miatt - Ezerszer könnyebb így nyaralni (x)

Milyen színű a szemed? Mutatjuk, melyik ékszer emeli ki legjobban a tekinteted

beauty and style

Szuper recept zsírosodó hajra: friss, puha tincsek, gyakori mosás nélkül »

Káprázatos anyagokkal várja az őszt az olasz divatház »

Zsírégetés futás nélkül: intenzív edzés, amiből napi 10 perc is elég »

retikül.hu

Top lájkolt cikkek

bmi kalkulátor

nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Számtalan veszély fenyegeti egészségedet a civilizált világban. Régóta tudod, hogy a dohányzás, az alkoholfogyasztás vagy a stressz nagymértékben csökkenti szervezeted vitaminszintjét. Van azonban ezeken kívül pár olyan egészségkárosító is, amire talán nem is gyanakszol.

Fogamzásgátló tabletták káros hatásai

A nem kívánt terhesség megelőzésére az ovulációt gátló szerek igen hatékony eszköznek bizonyulnak: számtalan nő szed nap mint nap ösztrogéntartalmú fogamzásgátló szereket. Ha te is tablettával védekezel, nem árt tudnod, hogy az ösztrogén milyen nagy mértékben lecsökkentheti a szervezet vitaminszintjét. Egy ausztráliai kutatás bizonyította, hogy a fogamzásgátló szerek szedése minden vitamin működésére kihat.

A B6-vitamin elvonása

Szervezetednek szüksége van B6-vitaminra az idegrendszer megfelelő működéséhez. Ennek a vitaminnak a szintje azonban lecsökken az ösztrogéntartalmú tabletták szedése során. A B6-vitamin hiánya hatással lehet a pszichés állapotodra és az általános hangulatodra. Mindennek következtében pedig könnyen produkálhatsz depressziós tüneteket – különösen a menstruáció előtti napokban.

Kevesebb C-vitamin

A hormonális fogamzásgátló tabletták alkalmazása esetén a szervezet C-vitamin-szükséglete is fokozódik. Mindez annak köszönhető, hogy az ösztrogének olyan enzimet aktiválnak, mely a C-vitamint inaktívvá alakítja át. Épp ezért, ha tablettát szedsz, ügyelj arra, hogy az átlagosnál több C-vitamint juttass a szervezetedbe. Így erősítheted immunrendszeredet.

Terhesség esetén

A fogamzásgátló készítmények vitaminháztartást terhelő hatása akkor vált ki komoly problémákat, ha sokévi tablettaszedés után alakul ki a terhesség. A hiányos alapellátottság ugyanis ilyenkor óriási megterhelést jelent az amúgy is megnövekedett tápanyag- és vitaminigényű szervezet számára. Ráadásul a vitaminellátás elégtelensége ilyenkor már nem csak a nő, hanem a magzat egészségét is veszélyezteti.

Mit tehetsz ellene?

Érdemes átgondolnod, hogy valóban a tabletta-e az egyetlen megoldás, ami számodra szóba jöhet. Ha nem tudsz, vagy nem szeretnél más fogamzásgátló módszert alkalmazni, ajánlott nagyobb figyelmet fordítanod a kiegyensúlyozott, teljes értékű, egészséges táplálkozásra. Megnövekedett B6-vitamin-szükségletedet különböző halfélék, zöld saláták, valamint avokádó fogyasztásával elégítheted ki. A C-vitamint pedig legegyszerűbben citrusfélék, valamint csipkebogyó és kivi fogyasztásával pótolhatod.

Gyógyszerek mellékhatásai

Sok gyógyszer szedésekor számolni kell a hatóanyagok és a vitaminok kölcsönhatásából származó mellékhatásokkal. Ha kénytelen vagy hosszabb időn keresztül - például krónikus betegség miatt - gyógyszert szedni, számolj azzal, hogy szervezeted vitaminigénye megnövekedhet.

Antibiotikumok

Az antibiotikum-kezelés szinte minden vitamin anyagcseréjét érinti, illetve negatívan befolyásolja azt. Így például csökkenti a szervezet B-vitamin-szintjét, valamint gátolja a vas felszívódását. De ezen kívül a magnézium, a kalcium, valamint az A-vitamin felhasználását is akadályozza. Ilyenkor tehát szerencsés a B-vitamint dióval, mogyoróval vagy éppen leveles zöldségekkel pótolni. Fogyassz tejtermékeket, sárgarépát és halfélét is a többi vitamin és ásványi anyag pótlása végett.

Fájdalomcsillapítók

Ha fáj a fejed, vagy menstruációs görcsök gyötörnek, egyszerűen csak beveszel egy pirulát. Nem árt azonban, ha tisztában vagy vele, hogy a fájdalomcsillapítók az antibiotikumokhoz hasonlóan vitamint vonnak el a szervezetedből. Ennek következtében a rendszeres fájdalomcsillapító-szedés során megnövekszik szervezeted B6-vitamin-, C-vitamin-, valamint jódigénye. Ha nem tudod elkerülni a fájdalomcsillapítók szedését, nagyobb mennyiségben vedd magadhoz ezeket a vitaminokat.

Cukor az egészséged ellen

A cukor nem tartalmaz vitaminokat, de lebontásához szervezetednek szüksége van rájuk. Ezeket a vitaminokat – elsősorban a B1-vitamint – az emberi szervezet nem képes tárolni, hanem a felesleg vizelettel kiürül. Épp ezért a túlzott cukorfogyasztás komolyan megterheli a szervezetedet.

Ezenkívül a cukorban gazdag étrend gyakran háttérbe szorít más – fontos vitaminforrást jelentő – élelmiszereket. Hiszen, ha már megettél egy tábla csokoládét, aligha támad kedved bármilyen zöldségre, gyümölcsre. Ezért a cukor gyakran tovább fokozza a már kialakulóban lévő vitaminhiányt. És végül: a fokozott cukorbevitel megnöveli az elhízás valószínűségét is. A legjobb, amit tehetsz, hogy próbálod hanyagolni a cukrot, és igyekszel minél több zöldséget, gyümölcsöt enni.

Cikkünk a Fitten, szépen, egészségesen - Vitaminok című könyv alapján készült.

Ajánljuk neked ezt a könyvet, ha érdekel az egészséges életmód, ha szeretnéd megőrizni jó közérzetedet, ha kíváncsi vagy, hogyan hatnak rád a vitaminok, és mennyit igényel belőlük a szervezeted. A kötet számos hasznos tanácsot ad az élelmiszerek vásárlásához, tárolásához és elkészítéséhez. Rendkívül hasznos ötletekkel szolgálhat számodra a könyv, hiszen a vitaminban gazdag táplálkozás elsődleges egészséged megőrzése szempontjából.

Kiadja a Holló és Társa Kiadó.
Ára 1790 Forint.
A könyvről itt olvashatsz bővebben »

OLVASD EL EZT IS!

no tanul
  • tanulás
  • táplálkozás

Ezeket edd vizsgaidőszakban!

Blog.hu ajánló