Nem te tehetsz arról, hogy duci vagy!

Az elhízásról másképp

A legújabb kutatásokból kiderült: nem biztos, hogy te tehetsz kilóidról. Sok, rajtad kívül álló ok tesz kövérré.

Nyereményjáték

Nyerd meg a Juno mesél című tündéres mesekönyvet! Minden kislány kedvence lesz

Nyerj luxuskozmetikumokat egy pár Hollóházi Porcelán fülbevalóval!

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék

Ez is érdekelhet

Az utazás legfontosabb kelléke, és nem csak a fotózás miatt - Ezerszer könnyebb így nyaralni (x)

Milyen színű a szemed? Mutatjuk, melyik ékszer emeli ki legjobban a tekinteted

Az iskolakezdési stressz jelei a gyereknél - Így segíthetsz neki csökkenteni a feszültséget

Arany cipő, ezüst szoknya - 3 tipp, hogyan viseld a metálfényű ruhadarabokat

Neked mennyit ér 2 élet? Jótékonysági licit indult Erika és Jázmin megsegítésére!

beauty and style

Cipzáras a ruhád hátulja? Így húzd fel egyedül könnyedén »

Minden, ami egy Disney-témájú esküvőhöz kellhet, ha gyermeki a lelketek »

Csak egy csíkot húzott, de négy szív lett belőle: szuper körömminta »

retikül.hu

Top lájkolt cikkek

bmi kalkulátor

nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Napjaink vezető problémája az elhízás, melyet most már nem úgy kell elképzelni, hogy néhány ember kövér, túlsúlyos vagy esetleg dundi, hanem komoly demográfiai és egészségügyi következményekkel járó népbetegségről van szó. Remekül szemlélteti a probléma súlyosságát a WHO adata: az USA lakosságának jelenleg 62 százaléka túlsúlyos, és 27 százaléka elhízott – elhízottnak nevezhető az, akinek testsúlya több mint 20 százalékkal haladja meg az egészséges mértéket.

Érdekes véleményen van az amerikai wellness iparág egyik vezetője. Amíg régen mindenki gazdag és kövér szeretett volna lenni, és a szegénység a soványsággal járt kéz a kézben, mára ez teljesen felborult. A gazdag réteg sovány és jó formában van, mert megteheti, hogy karban tartsa testét, és akár természetes, akár mesterséges úton megszabadul a felesleges kilóktól. Ezzel szemben a közép- és a szegény réteg táplálkozási perifériára szorul, tehát csak egészségtelen és önromboló élelmiszerekhez jut hozzá.

A hízás szakaszai és fajtái

A hízás folyamatát két szakaszra lehet bontani:

  • dinamikus
  • statikus

A dinamikus stádiumban elkezdődik a hízás és napról napra egyre több kilót mutat a mérleg. Ennek mértéke alkattól és helyzettől függ, lehet nagyon gyors és szembetűnő, de lehet éveken át tartó lassú gyarapodás is.

A statikus állapotban már nem hízol, viszont megtartod súlyodat, tehát nem is veszítesz kilóid számából.

A dinamikus stádium egyetlen előnye, hogy ilyenkor egyszerűbb megállítani a bajt. Sokkal könnyebb a hízás folyamatának megálljt parancsolni, mint már az elhízott állapotról visszafogyni.

Fajtáit tekintve két – illetve három – csoportra osztható a betegség:

  • alma: az alma típus centrálisan hízik, tehát a hasra. A belső szervek zsírtartalma megnő.
  • körte: a körte típus a fenékre és a combokra hízik, azaz perifériásan.

Érdekes azonban, hogy az eredeti két csoport mellé kialakult egy harmadik is, melyet pszichológiai elhízásnak nevezünk. Azok az emberek tartoznak ebbe a csoportba, akik bár fizikailag nem híztak meg, önképükben mégis kövéren szerepelnek. Az ezzel foglalkozó pszichológusok ezt a kifordult ideálnak tulajdonítják, melyet akarva-akaratlanul is egyre több nő követ. Annyira levékonyodott a hivatalosan férfiideálnak kikiáltott női alkat, hogy sokan a teljesen egészséges testtömegindexszel rendelkező nők közül is túlsúlyosnak érzik magukat.

Az elhízás okai

Táplálkozás

Az elsődleges oka az elhízásnak a helytelen, zsíros, cukros táplálkozás. Az egészséges ételek meglelését és fogyasztását az is akadályozza, hogy például az amerikai élelmiszergyártók felfedezték az ebben rejlő piaci rést. Miután ráébredtek arra, hogy a nemzeti egészségügyi hivatalok kampányainak köszönhetően felvilágosult emberek egyre több zsírszegény élelmiszert kívánnak vásárolni, rengeteg új Light – tehát zsírszegény - felirattal ellátott terméket dobtak piacra. Ezek nagy részében korábban nagyon kis mennyiségű zsír szerepelt – sőt, arra is van bőven példa, hogy egyáltalán nem tartalmaztak zsírt – de a zsírszegényítés után megnövelték a hozzáadott cukrot. Így hiába gondolják azt sokan, hogy zsírszegényen táplálkoznak, a magas cukortartalommal sokkal többet ártanak. Egyre kövérebbek, tehát még több zsírszegény terméket vásárolnak meg. Az ördögi körnek pedig sosincs vége.

Ezek alapján tehát a helyes táplálkozásról szóló információk nagy részét a gyártók elhallgatják, vagy elferdítik. A valódi tényekhez azonban csak azok férnek hozzá, akik meg tudják fizetni a személyi szakembereket. Így tehát visszakanyarodunk ahhoz az állításhoz, miszerint a szegényebb rétegek kövérebbek.

Mozgásszegény életmód

Az, hogy az emberek egyre kevesebbet mozognak, szintén komoly társadalmi gondokra vezethető vissza. A tömeges elhízással ugyanis a tömeges ellustulás is együtt jár. Minden egyes plusz kilóval lustábbá válunk.

Ide tartozik az a tény is, hogy a megélhetésért dolgozó rétegnek egyre kevesebb szabadon felhasználható ideje van. Így a mozgásra és a szabadidős tevékenységekre felhasználható időegységek mértéke kevesebb, mintsem hogy hatékony harcot jelenthessenek az elhízással szemben.

Gének

A helyzet az, hogy vannak emberek, akik mozognak, és nem is táplálkoznak kiemelkedően rosszul, mégis visszafordíthatatlannak tűnő elhízásban szenvednek. Ennek hátterében állhat a genetika is. Nagyon könnyen hízik el az, akinek felmenői között is előfordultak kövér emberek.

Persze ez nem azt jelenti, hogy a kövérség öröklődik. Ez mindössze a hízásra való hajlamot biztosítja. Ha megvan benned a hajlam, akkor adott ételmennyiségtől többet raktároz el a szervezeted, mint másé, és adott időegységnyi mozgással kevesebb zsírt égetsz, mint más. Így tehát génjeid sokkal keményebb munkára és szigorúbb önmegtartóztatásra kényszerítenek egy egész életen át.

Szerelem

Bár tudományosan nem bizonyított, de a szerelem és a boldogság hatással van a testsúlyra. Legalábbis közvetetten. Több közvéleménykutatás és megfigyelés is górcső alá vette a szingliket és a párkapcsolatban élőket, és azt a konklúziót vonták le tanúságként – különösen a nőkre vonatkozóan – hogy aki boldog párkapcsolatban él, az bizony felszed néhány kilót.

Ennek egyik oka, hogy ha már biztos vagy magadban és kapcsolatodban, akkor könnyebben lustulsz el és engeded el magad, mint amikor még vadászol és minden nap mást igyekszel meghódítani.
A másik oka pedig, hogy ha boldog vagy, akkor megnő az étvágyad, jobban élvezed az ízeket és az együtt eszegetést.

Ezen tényeknek a tükrében tehát van alapja azoknak a mentegetőző kijelentéseknek, melyek szerint a kövér ember nem tehet súlyáról. Persze csak részben. Nem kenhető ugyanis minden a felborult társadalmi normákra, az egyén felelőssége nem csökken.

OLVASD EL EZT IS!

csipkes felso  nagy
  • gyógynövény
  • tünetek és betegségek

Hasi görcsök, puffadás, székrekedés

Blog.hu ajánló