Szívbajok, cukorbetegség, elhízás

A természetes megoldás

A teljes értékű gabonák rengeteg súlyos betegség megelőzésében nyújtanak segítséget.

Nyereményjáték

Nyerd meg a Juno mesél című tündéres mesekönyvet! Minden kislány kedvence lesz

Nyerj luxuskozmetikumokat egy pár Hollóházi Porcelán fülbevalóval!

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék

Ez is érdekelhet

Az utazás legfontosabb kelléke, és nem csak a fotózás miatt - Ezerszer könnyebb így nyaralni (x)

Milyen színű a szemed? Mutatjuk, melyik ékszer emeli ki legjobban a tekinteted

Az iskolakezdési stressz jelei a gyereknél - Így segíthetsz neki csökkenteni a feszültséget

Arany cipő, ezüst szoknya - 3 tipp, hogyan viseld a metálfényű ruhadarabokat

Neked mennyit ér 2 élet? Jótékonysági licit indult Erika és Jázmin megsegítésére!

beauty and style

Így őrizd meg a nyári barnaságot még nagyon sokáig: bevált tippek »

5 szemrevaló lakkcipő, amivel öröm lesz elkezdeni az őszt »

A smink, amit a tűzijáték ihletett: készítsd el az esti ünnepségre »

retikül.hu

Top lájkolt cikkek

bmi kalkulátor

nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Rengeteget lehet hallani a teljes kiőrlésű gabonafélék jótékony hatásáról. De miért ilyen egészségesek?

Legfontosabb gabonaféléink a búza, rozs, árpa, zab, kukorica, rizs, köles és a hajdina. Utóbbi kivételével növénytanilag a pázsitfűfélék családjába tartoznak.

A gabonafélék tartalma

  • A gabonaszem alkotórészei a héj, a magbelső és a csíra.
  • A teljes értékű gabonák tartalmazzák a teljes gabonát: a külső korparészt, a magbelsőt és a csírát.
  • Legnagyobb részben összetett szénhidrátokat tartalmaznak: elsősorban a magbelsőben található keményítő és a főként héjrészben található élelmi rostok formájában. Szénhidráttartalmuknál fogva fontos energiaforrások, és a bennük lévő élelmi rostok a legkülönfélébb előnyös táplálkozásélettani tulajdonsággal rendelkeznek. Növényi fehérjetartalmuk számottevő, azonban nem teljes értékű.
  • Zsírtartalmuk elhanyagolható, kivéve egyes termékeiknek – például a búzacsíra.
  • Vitaminok közül a héjban és a héj alatti részben a B1-vitamin, a csírában a B-vitaminok egyes képviselői - B1-, B2-vitamin, folát - és az E-vitamin van számottevőbb mennyiségben; az ásványi anyagok, nyomelemek közül pedig káliumot, magnéziumot, kalciumot, foszfort, cinket, mangánt és szelént tartalmazhatnak jelentősebb mennyiségben.
  • A gabonafélékben található rengeteg vitamin és ásványi anyag sok betegség megelőzésében, kezelésében játszhatna jelentős szerepet, ha rendszeresen fogyasztanánk őket. Ezért is hallani annyit fontosságukról, ám a sok figyelemfelhívás ellenére sajnos még mindig csak kevesen használják ki e természet adta lehetőséget.

A teljes értékű gabonafélék egyes betegségek megelőzésében

Szív- és érrendszeri betegségek

A finomított gabonákkal összehasonlítva a teljes értékűek több, a szív-érrendszeri kockázat csökkentésében szerepet játszó összetevőt tartalmaznak. Ezek közül az élelmi rost, a folát, az E-vitamin, szelén, magnézium, kálium és fitoszterolok jelentősek.

A szakértők az élelmi rostok védő hatását hangsúlyozzák a koszorúér-betegségekkel szemben, valamint a vérnyomás kedvező befolyásolásában. Megállapították, hogy megfelelő mennyiségű bevitele fedezhető teljes kiőrlésű gabonák és zöldségek, gyümölcsök rendszeres napi fogyasztásával.

Cukorbetegség

Több kutatás megerősítette a teljes értékű gabonafélék rendszeres fogyasztásának előnyös szerepét a II. típusú cukorbetegség kockázatának csökkentésében. A gabonafinomítási techológia eredményeként a termékben lévő szénhidrát könnyebben felszívódóvá válik, így fogyasztásukat követően gyors és magasabb vércukorszintet és következményes inzulinelválasztást vált ki.

Daganatos betegségek

A teljes értékű gabonák fontos részét képezik a daganat megelőzését szolgáló étrendnek, különösen a nyelőcső, emésztőrendszeri és hormonális rendszerrel összefüggő - mell, méh, petefészek - daganatokra vonatkozóan. Szemben a finomított gabonatermékekkel - a finomítás során a csírában és a korpában lévő biológiailag aktív összetevők mennyisége jelentősen csökken - a teljes értékűek olyan összetevőkben gazdagok, amelyeknek a védő hatás köszönhető.

Kulcsszerepe van az élelmi rostoknak, amelyek bőséges bevitele csökkentheti az emésztőrendszeri daganatok kockázatát. A magas élelmi rost bevitelnek köszönhetően felgyorsul a béltartalom áthaladása a bélcsatornán, rövidebb időt hagyva a daganatképződést elősegítő összetevőknek ahhoz, hogy hatásukat kifejtsék a nyálkahártya sejteire. Az élelmi rostok káros bomlástermékek megkötését is végzik, valamint a bélben történő lebontásukból származó rövid szénláncú zsírsavaknak védő szerepük van a vastagbélrák kialakulásával szemben.

Emésztési problémák, székrekedés

A teljes értékű gabonafélék megfelelő mennyiségű fogyasztása hozzájárul az emésztőrendszer egészségének fenntartásához, egyes elváltozások megelőzéséhez, elsősorban a bennük lévő élelmi rostoknak köszönhetően. Nagy mennyiségű vizet kötnek meg, és gyorsítják a béltartalom áthaladását, ami segíti a normál bélműködés fenntartását, megakadályozza a székrekedés kialakulását.

Elhízás

A teljes értékű gabonákban bőséges étrendnek kulcsszerepe van a testsúlyszabályozásban, az elhízás megelőzésében és a kívánt testtömeg elérésében. A rostokban dús táplálékok laktatóak, nagy vízfelvevő képességük miatt hamarabb okoznak teltségérzetet, ami viszont hosszabb ideig tart, mert több ideig tartózkodnak a gyomorban. Emiatt ezekből a táplálékokból kisebb mennyiség elfogyasztása is elegendő

Tanácsok a mindennapi étrend összeállításához

  • Teljes értékű gabonaféle minden nap szerepeljen az étrendben, minél több étkezésben.
  • Köretként fogyassz időnként barnarizst vagy durumlisztből készült tésztát.
  • Érdemes kipróbálni a korpás pogácsát, a korpás galuskát, a köles-, zab-, kukorica- vagy hajdinakását, puliszkát.
  • Kisétkezéshez, nassolásként fogyassz gyakran puffasztott gabonaszeletet, müzliszeletet.
  • Natúr gabonapelyhekből készülhet otthon ízlés szerinti müzlikeverék is.
  • Teljes őrlésű lisztből készült, barna kenyér és pékáru is szerepeljen rendszeresen, 1-2 naponta az étrendben.
Blog.hu ajánló