9 veszélyes táplálék, ami kínzó fejfájást okoz
Ismerd meg a fejfájás hátterében álló leggyanúsabb élelmiszereket, és nagy ívben kerüld el őket, ha gyakoriak a tünetek.

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

Rémisztően jó körömminták Halloweenra: nagy sikert arathatsz velük »

Egyetlen segítség minden bőrproblémára: így készíts otthon aloé vera gélt »

Hajnövesztő praktikák, ha meguntad a rövid frizurádat »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A fejfájás egyike a leggyakoribb panaszoknak, melyekkel az emberek orvoshoz fordulnak. A hazai népesség nagy részét érinti: egy év alatt a lakosság 80%-a szenved valamilyen fejfájástól. Kialakulásának hátterében többféle ok állhat. Ezek lehetnek örökletesek, hormonálisak, de egyéb hatások következtében is kialakulhat a kellemetlen tünet - okozója lehet például a stressz, a szem megerőltetése, az alvási szokások megváltozása, az étkezések kihagyása vagy épp a folyadékhiány.

Mindemellett feltételezhetően vannak olyan élelmiszerkomponensek is, melyek az emberek egy részénél előidézhetnek fejfájást. Így, ha több figyelmet fordítasz arra, hogy mit eszel, csökkentheted a probléma kialakulásának kockázatát.

Egy kis történelem
A fejfájás nem kizárólag a modern idők betegsége, már évezredekkel ezelőtt is ismerték. Egyes ókori leletek tanúsága szerint a fejfájás okát a fejbe zárt gonosz szellemek hatásának tulajdonították, és - hogy a démonoktól megszabadítsák - koponyalékeléssel igyekeztek segíteni a szenvedőn.

Provokáló finomságok

A fejfájást és a migrént szakértők összefüggésbe hozták bizonyos természetes élelmiszeralkotókkal, így például az aminokkal. Ezek a nitrogéntartalmú anyagok növényekben, állatokban általánosan előfordulnak, és több közülük az élelmiszerek jellegzetes ízének, aromájának kialakításához is hozzájárul.

A migrénben szenvedők és a gyakori fejfájással küzdők egy részének szervezete nem tudja elég gyorsan feldolgozni ezeket az aminokat, melyek sokáig a testben maradva fejfájást idézhetnek elő.

Az aminok csoportjai

  • Feniletilamin: csokoládéban.
  • Tiramin: sajtokban és vörösborban.
  • Hisztamin: savanyú káposztában, pácolt ételekben, sajtokban.

A fejfájás kialakulása kapcsán gyanúba keveredett élelmiszerek listája hosszú, melyen többnyire a már említett aminokat vagy alkoholt, koffeint, egyes adalékanyagokat - például tartósítószert - tartalmazó ételféleségek szerepelnek. Ha gyakran küzdesz fejfájással, egy időre iktasd ki őket az étrendedből, és figyeld meg, hogy csökkennek-e a tünetek.

Veszélyes táplálékok

  • Sajtok.
  • Csokoládé.
  • Kávé, kóla.
  • Zsíros ételek.
  • Alkoholos italok - elsősorban a vörösbor.
  • Tartósított ételek - savanyúságok, befőttek, pácolt vagy füstölt húsféleségek.

Mit tehetsz még?

Figyelj a vércukrodra!

A határidős feladatok diktálta feszített munkatempó közepette is fontos a rendszeres, kiegyensúlyozott étkezés. Ha a vércukorszinted 2,2 mmol/l alá csökken egy étkezés halasztása vagy kimaradása esetén, könnyen kialakulhat úgynevezett hipoglikémiás fejfájás.

Folyékony fájdalomcsillapító?

Különösen a nyári időszakban fontos a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása, főleg akkor, ha többet mozogsz. Kevesen tudják, de a folyadékhiány fejfájást is kiválthat. Ilyen esetben jótékony hatású, és rövid időn belül a fájdalom enyhülését hozhatja a víz minél előbbi pótlása. Jó, ha mindig van a kezed ügyében egy palack víz vagy más energiamentes folyadék - például tea. Váljon szokásoddá, hogy étkezési időben, testmozgás előtt, alatt és után is pótlod a folyadékot.

Ugyanakkor az alkoholtartalmú italok a szervezet bizonyos fokú kiszáradását okozzák, ezért a folyadékpótlás szempontjából nem mérvadóak. A másnaposság legfőbb oka is a dehidratáció, ami gyakran párosul fejfájással.

Egymást erősítő hatások

A fejfájást kiváltó tényezők között gyakori a stressz, a fáradtság, a rendszertelen alvás és étkezés, a hormonális változás, az időjárás, illetve a már említett ételek, italok.

A fejfájást általában nem csupán egy tényező befolyásolja, hanem a kockázati faktorok komplex kombinációja. A fájdalom megjelenése szempontjából veszélyes hatású élelmiszereket tehát nem feltétlenül kell örökre száműznöd az étrendből, de arra figyelj, hogy egy-egy stresszes, kimerítő nap során mi kerül a tányérodra.

A menstruáció kapcsán kialakuló hormonális ingadozás már önmagában elég lehet a fejfájás kiváltásához, ha viszont mindemellett olyan más provokáló körülmények is egyidejűleg jelen vannak, mint az étkezés kimaradása, bizonyos ételek, italok fogyasztása, akkor a fájdalom nagyobb valószínűséggel jelenhet meg, és hosszabb ideig tart.

Blog.hu ajánló