Az 5 leghatékonyabb szemvédő tipp
Nem csupán az anyukád által beléd diktált répaleves hat a szemed egészségére. De vajon még mit tehetsz szemed védelmében?

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

Bundás, meleg szobacsizma házilag, varrás nélkül - Imádni fogod! »

Így fertőtlenítsd a sminkecsetet: nem elég, ha meleg vízbe áztatod »

Unikornis a tortán: 2017 fura trendje már az esküvőkre is begyűrűzött »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A szem a test egyik legsebezhetőbb szerve. A legtöbb ember mégsem fordít elegendő figyelmet rá. Hiszen természetessé vált, hogy látsz. Ez a hozzáállás pedig egészen addig így is marad, míg meg nem kell venned az első szemüveged. Ekkor azonban már többnyire nincs visszaút.

A legtutibb tipp: A-vitamin

A fejlődő országokban a vakság leggyakoribb oka az A-vitamin-hiány. Ez a vitamin képes megelőzni a farkasvakságot – más néven szürkületi vakságot –, valamint a makula-degenerációt. Az A-vitamin egyfelől állati eredetű táplálékokból nyerhető, másrészt olyan növények is biztos A-vitamin-forrásnak bizonyulnak, mint a sárgarépa, a narancs vagy a kelkáposzta. Az állati eredetű táplálékok között a csukamáj, a marhamáj és a csirkemáj tartalmaz legnagyobb arányban A-vitamint. Azzal viszont nem árt tisztában lenned, hogy főzés közben az A-vitamin nagy része elillan. Épp ezért a zöldségeket, gyümölcsöket ajánlott nyersen fogyasztani. Ha valamiért mégsem jutsz friss alapanyagokhoz, inkább a fagyasztott verziót válaszd, mint a konzervet.

Szemed őre: omega-3 zsírsav

Ausztrál kutatások eredményei arra mutattak rá, hogy azoknál a személyeknél, akik havonta legalább egy alkalommal fogyasztottak omega-3 zsírsavakban gazdag halat, felére csökkent a szembetegségek kockázata. Ez annak tudható be, hogy az omega-3 zsírsav az ideghártyában is jelen lévő vegyület. Ha nem szereted a halat, fogyaszthatsz halolaj-készítményeket – bár ennek valódi hasznáról egyelőre megoszlanak a vélemények.

Sárgafolt-elfajulás ellen: lutein és zeaxantin

A lutein és a zeaxantin két kulcsfontosságú antioxidáns szemed védelmében. Ezek a kémiai anyagok segítenek megőrizni szemed érrendszerének épségét.

Tudományos kutatások szerint, ha naponta legalább egyszer fogyasztasz antioxidánsokban gazdag kelkáposztát, spenótot vagy brokkolit, 43%-kal csökkentheted a sárgafolt-elfajulás kockázatát. A sárgafolt a szem ideghártyájának receptorokban igen gazdag része. Az erre a pontra vetülő képet látod a legélesebben a külvilágból. A sárgafolt-elfajulás jellemzően az idősebb korosztály betegsége. Legfőbb tünete az egyre homályosabbá váló látás. Két fajtája is létezik. Az egyik a sorvadással járó forma, melynek következtében a sárgafolton kemény pigmentfoltok rakódnak le. A másik – a nedves forma – esetében a sárgafoltot ellátó erekből vér vagy folyadék szivárog. Ennek következtében a sárgafolton repedések keletkeznek, melyekbe hegszövet épül be.

A sokoldalú: C-vitamin

Nem csak az immunrendszer erősítésében játszik komoly szerepet a C-vitamin. A szervezet magas C-vitamin-szintjének hatására csökken a szürke hályog felbukkanásának veszélye. Ráadásul a makula-degeneráció kialakulása ellen is védelmet nyújthat. Rendkívül fontos a C-vitamin-pótlás, mivel az emberek – más fajokkal ellentétben – nemhogy megtermelni, de hosszabb ideig raktározni is képtelenek a C-vitamint. Fogyassz sok citrusfélét, kivit és csipkebogyóból készült termékeket.

A monitor a szem ellensége?

Nem feltétlenül szükséges, hogy a monitor károsítsa a szemedet – még akkor sem, ha egész nap a villódzó képernyőt bámulod. Ehhez azonban szükséges, hogy a monitort éppen veled szemben, tőled körülbelül 50-70 cm távolságra helyezd el. Fontos ezen kívül, hogy a számítógép környezetében a monitor fényénél gyengébb megvilágítást használj.

Ezt természetesen kiegészítheted egy asztali lámpával, mely megfelelően világítja meg a billentyűzetet. Továbbá tanácsos beruháznod egy LCD – folyadékkristályos – monitorra. Ez ugyanis nem villog olyan intenzitással, mint katódsugárcsöves társai. Végül pedig ajánlott óránként egyszer szemtornát végezned. Ezt egyrészt végezheted úgy, hogy zárt szemhéjad mögött lassan körzöl szemeiddel. Másrészt pedig kiválaszthatsz egy közeli és egy távoli pontot – és hol az egyikre, hol a másikra fókuszálsz. Ez utóbbival szemizmaidat tarthatod edzésben.

Blog.hu ajánló