Puffadás, fáradtság, hasmenés – A tejérzékenység tünetei
Ismerd meg a kellemetlen egészségügyi panaszok hátterében meghúzódó betegséget!

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a szentendrei Skanzenbe: 2 darabot sorsolunk ki! (x)

Nyerj páros belépőt az októberi Femina Klubra, ahol eláruljuk a sikeres karrierváltás titkát!

Nyerj éves BBC History előfizetést! Az egyik legnépszerűbb történelmi magazin lehet a tiéd (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Finn életérzés a legjobb finn ételekkel a Bartókon: régi Nokiák, pannukakku és igazi, finn kávé (x)

Ősszel még jobb a Balatonra menni? Nincs tömeg, és rejtett kincseket rejteget a vidék (x)

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

Megvannak a 2017-es ősz divatszínei: gyönyörű színek jönnek, bár a szürke még marad picit

Mivel foglalkozzon a gyerek iskola után? Mutatunk pár hasznos kikapcsolódást a kicsiknek

beauty and style

Házi fátyolmaszk rizspapírból: simább, ragyogóbb bőr, pillanatok alatt »

Ha így teszel, alapozó nélkül is ragyogni fog a bőröd! Tippek egy őszinte szépségbloggertől »

Tökéletesíti a bőrt, fent tartja a festéket: sminkalap készítése pár lépésben »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Allergiás reakciót gyakorlatilag bármilyen élelmiszer kiválthat, de bizonyos táplálékok gyakrabban okoznak ilyen jellegű problémát. A búza, a tehéntej, a kagyló, a földimogyoró vagy a tojás gyakran vezetnek allergiás reakcióhoz az arra érzékenyeknél. Az allergiás reakció során az immunrendszer a normál esetben teljesen veszélytelen ételre ellenanyag-termeléssel válaszol.

Ezen túlzott reakció következtében pedig hisztamin és más - allergiát okozó - vegyületek szabadulnak fel a testben. A tejérzékenység meglehetősen gyakori az élelmiszer-allergiák között. Egyes becslések szerint kisebb vagy nagyobb mértékben a világ lakosságának kétharmadát érinti.

Tejcukor- és tejfehérje-érzékenység

A tejtermékek többféle komoly bajt is okozhatnak. Ezek közül a legismertebbek a tejben lévő laktóz vagy tejcukor megemésztésével kapcsolatos problémák, melyet laktóz-intoleranciának hívnak. Oka az, hogy a bélben nem termelődik a laktózt lebontó enzim, a laktáz. Ennek hiányában nem történik meg a laktóz lebontása, hanem változatlan formában jut el a vastagbélbe. Itt a baktériumok megerjesztik, és az erjedés miatt kellemetlen tünetek jelentkeznek.

A tejcukor-érzékenység jelei

  • Hasfájás.
  • Fáradtság.
  • Hasmenés.
  • Haspuffadás.

A betegség kialakulása

A laktáz enzim örökletes hiánya nagyon ritkán fordul elő, és a születést követően hamar kiderül. Sokkal gyakoribb, hogy egy bélrendszeri fertőzést, például gyomor- és bélhurutot követően átmenetileg lép fel enzimhiány és tejcukor-intolerancia.

Tejfehérje-érzékenység

A tejérzékenység másik fajtája a tejfehérje-allergia. Ebben az esetben a tejben található fehérje vált ki allergiás reakciót, aminek az intoleranciához hasonló tünetei lehetnek. Ez jóval ritkább betegség, mint a laktóz-intolerancia, és bármely életkorban előfordulhat.

Súlyos vagy enyhe allergia?

A laktóz-intoleranciában szenvedők egy része fogyaszthat egy kevés tejet és tejterméket a tünetek kiváltása nélkül. Súlyosabb esetekben azonban teljesen száműznöd kell a tejtermékeket az étrendedből, és egyéb élelmiszerekkel, például szójával vagy más laktózmentes táplálékkal kell helyettesítened. Súlyos laktóz-intolerancia esetén a tejet minden formájában - még a juh- és kecsketejet is - teljesen ki kell hagynod az étrendből.

Nem fogyaszthatsz bizonyos tejtermékeket, például tejszínt vagy lágy sajtot sem. A vajat és a kemény sajtot azonban nem kell száműznöd az étrendedből, mivel ezekben nagyon kevés a tejcukor. A natúr joghurt is csak ritkán okoz problémát.

Honnan vegyél kalciumot?

A tej és tejtermékek sok kalciumot tartalmaznak, így valamilyen helyettesítő után kell nézned, ha ezeket nem fogyaszthatod. Nagyobb mennyiségben tartalmaznak kalciumot a konzervhalak, például a szardínia, a leveles zöldfőzelék, például a spenót. Ha attól tartasz, hogy tejtermékmentes diétád nem tartalmaz elég kalciumot, kérj tanácsot orvosodtól, hogy érdemes-e laktózmentes kalciumtartalmú táplálékkiegészítőt szedned.

Ajánlott körülnézned a közeli bioélelmiszer-boltokban is. Kísérletezz az ott található élelmiszerekkel: például fogyassz gabonapelyhet szójatejjel. Előfordulhat, hogy a tehéntejben található fehérjére allergiás vagy, ám más forrásból származó tejet, például juh- vagy kecsketejet, illetve az ezekből készített sajtot és joghurtot minden probléma nélkül fogyaszthatod.

Nem csak tejtermékekben

Sokféle gyárilag feldolgozott élelmiszer, valamint a mesterséges édesítőszerek és egyes gyógyszerek is tartalmaznak tejcukrot vagy nyomokban tejfehérjét. Ezért nem árt alaposan áttanulmányoznod a termékeken található tápanyag-ismertetőt. A tápanyagok listájában az alábbi összetevőkre kell figyelned.

Veszélyes alkotórészek

  • Tehéntej vagy laktóz.
  • Kazein vagy kazeinát.
  • Zsírmentes tejkivonat.
  • Hidrolizált kazein vagy savó.
  • Laktalbumin, nátrium-glutamát.

Cikkünk a Reader’s Digest Útmutató az egészséges élethez című könyve alapján készült.

Blog.hu ajánló