Gyulladásgátló, agypörgető, és jó a rák ellen
Mi az?
Nem csupán a zöldségek és a gyümölcsök lehetnek egészségesek, a halfélék is előnyös hatással bírnak.

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a szentendrei Skanzenbe: 2 darabot sorsolunk ki! (x)

Nyerj páros belépőt az októberi Femina Klubra, ahol eláruljuk a sikeres karrierváltás titkát!

Nyerj éves BBC History előfizetést! Az egyik legnépszerűbb történelmi magazin lehet a tiéd (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Pöttyös a csíkossal, rózsaszín a fémhatásúval? Mutatjuk, mit mivel párosíts az otthonodban (x)

Finn életérzés a legjobb finn ételekkel a Bartókon: régi Nokiák, pannukakku és igazi, finn kávé (x)

Ősszel még jobb a Balatonra menni? Nincs tömeg, és rejtett kincseket rejteget a vidék (x)

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

Megvannak a 2017-es ősz divatszínei: gyönyörű színek jönnek, bár a szürke még marad picit

beauty and style

Így tedd rendbe a kibolyhosodott ruhát - Olyan lesz, mint új korában »

Egy szemöldöke van a modellnek, de így is imádja a szakma - Neked is tetszeni fog »

Minden őszi divatfotón felbukkan ez a sapka: te is viselni fogod? »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az omega-3 zsírsavak a vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz hasonlóan az emberi táplálkozás elengedhetetlen építőkövei. Mivel azonban szervezeted nem képes ezek előállítására, rendkívül fontos, hogy táplálék formájában vedd magadhoz őket.

Legfőbb forrásai

Elsősorban a tengeri halakban – így például a lazacban, a szardíniában – fordul elő nagy mennyiségben. De megtalálható még a kagylóban, a tofuban, a dióban, a mandulában, valamint a növényi olajokban is. Legnagyobb koncentrációban azonban a halfélék tartalmazzák – ráadásul a növényi eredetű omega-3 zsírsavaknak mindössze 10-15%-a hasznosul a szervezetben.

A betegségmegelőzés szempontjából ideális halfogyasztás heti 200-300 gramm lenne. Ezzel szemben a magyar lakosság ennek a mennyiségnek körülbelül nyolcadát eszi meg.

Az omega-3 pozitív hatásai

  • Javítja a memóriát.
  • Óvja szemed egészségét.
  • Gyulladásgátló hatással bír.
  • Gátolja a depresszió kialakulását.
  • Növeli a koncentrációs képességet.
  • Jótékony hatást gyakorol a keringési rendszerre.
  • Bizonyos fokú védelmet nyújt a cukorbetegség ellen.

Mit kell még tudni az omega-3 zsírsavakról?

A hasznos vegyület az esszenciális zsírsavak közé tartozik, így szervezeted csak felvenni tudja, előállítani nem képes. Klinikai vizsgálatok bizonyították, hogy az emberi agy szárazanyag-tartalmának 62%-a zsír, ennek pedig körülbelül 35%-át teszik ki az omega-3 zsírsavak. A létfontosságú vegyület a sejtmembrán egyik nélkülözhetetlen összetevője, a szervezetben való jelenléte elengedhetetlen a fejlődéshez és a növekedéshez. Mivel biztosítja az agyi receptorok rugalmasságát, a gyermekek számára különösen fontos a megfelelő mennyiségű omega-3 zsírsav fogyasztása. Ezt a tényt már jó ideje felismerték a szakemberek, épp ezért a brit kormány például fontolóra vette, hogy az iskoláskorú gyerekek számára biztosítja az omega-3 kapszulákat.

Szívbetegség ellen

A tudósok már körülbelül ötven évvel ezelőtt felfigyeltek rá, hogy a szív- és érrendszeri betegségek nagyobb arányban fordulnak elő a civilizált, nyugati világban, míg a sok halat fogyasztó eszkimóknál a betegség ismeretlen. A titok nyitja az omega-3 zsírsavakban rejlik. A hasznos vegyület ugyanis lazítja a vért, valamint csökkenti az LDL-koleszterin szintjét a szervezetben. Ennek köszönhetően megakadályozza az érelmeszesedés, az infarktus és más érrendszeri problémák kialakulását.

Daganatos betegségek megelőzése

Az omega-3 zsírsavak egyrészt megakadályozzák a rákos sejtek rendellenes burjánzását, másrészt gyulladáscsökkentő hatással is rendelkeznek. Már heti egy grammnyi omega-3 zsírsav elfogyasztása is csökkenti a mellrák, a petefészekrák, illetve a különböző emésztő-szervrendszeri daganatok kialakulásának valószínűségét.

A depresszió kezelése

A Journal of American Psychiatry nevű rangos pszichiátriai szaklapban egy 2006-ban publikált tanulmány szerint az omega-3 zsírsavak hatékonyan alkalmazhatóak a depresszió kezelése során. Elisabeth Sublette és Joseph Hibbeln a kutatások során arra a következtetésre jutottak, hogy azok az emberek, akik sok halat fogyasztanak, 50%-kal kisebb valószínűséggel követnek el öngyilkosságot.

Blog.hu ajánló