A krónikus fáradtság okozta súlyos betegségek
Az állandó kimerültségnek olyan veszélyes következményei lehetnek, mint a depresszió vagy a szívbetegség.

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a szentendrei Skanzenbe: 2 darabot sorsolunk ki! (x)

Nyerj páros belépőt az októberi Femina Klubra, ahol eláruljuk a sikeres karrierváltás titkát!

Nyerj éves BBC History előfizetést! Az egyik legnépszerűbb történelmi magazin lehet a tiéd (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Pöttyös a csíkossal, rózsaszín a fémhatásúval? Mutatjuk, mit mivel párosíts az otthonodban (x)

Finn életérzés a legjobb finn ételekkel a Bartókon: régi Nokiák, pannukakku és igazi, finn kávé (x)

Ősszel még jobb a Balatonra menni? Nincs tömeg, és rejtett kincseket rejteget a vidék (x)

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

Megvannak a 2017-es ősz divatszínei: gyönyörű színek jönnek, bár a szürke még marad picit

beauty and style

Minden őszi divatfotón felbukkan ez a sapka: te is viselni fogod? »

Isteni puding, ami nem hogy hizlal, de egyenesen fogyaszt »

Ilyen lenne egy esküvő, amit a Trónok harca sorozat inspirált »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A krónikus fáradtság szindróma egy valós és igen veszélyes betegség, mely egy 2006-os kutatás szerint egymillió diagnosztizált beteget érintett az Amerikai Egyesült Államokban. A helyzet pedig azóta sem javult, ráadásul hazánkat sem kerülte el.

A betegség veszélye abban rejlik, hogy nehezen diagnosztizálható, mivel egyelőre nem léteznek olyan mérési eljárások, melyek konkrétan a probléma megállapítására irányulnának. A kezelés igen összetett, a tünetek mérsékléséből és életmódbeli változtatásokból áll.

Tipikus tünetek

  • Fejfájás.
  • Kimerültség.
  • Koncentrációs zavarok.
  • Izom- és ízületi fájdalmak.
  • Teljesítőképesség romlása.
  • A folytonos fáradtság legalább hat hónapon át fennáll.

A veszélyeztetett csoportok

A betegség elsősorban a 20 és az 50 év közötti korosztályt érinti. Különösen azok érintettek, akik nem csupán a saját maguk eltartásáért felelnek, hanem gyermekeket nevelnek, esetleg idős szüleiket tartják el. Jellemzően a nők között fordul elő nagyobb gyakorisággal a probléma. Ettől függetlenül a férfiaknak is igen nagy hányadát érintheti a betegség, továbbá már az iskoláskorban is megfigyelhető – a túlterheltség, a rengeteg különóra, a testi-lelki terheltség következtében.

A probléma hátterében

A krónikus fáradtság szindróma kialakulásáért tehát elsősorban a mindennapi rohanás, a stressz, a folyamatos feszültség és a túlhajszoltság tehető felelőssé.

Van, akit mindez jobban megvisel, míg mások kevésbé érzékenyek rá, de ne feledd: a tűrőképességnek minden embernél határa van.

Milyen súlyos betegségeket okozhat?

Szív- és érrendszeri betegségek

Különösen azokat az embereket veszélyeztetik a szívproblémák, akik az átlagnál intenzívebben reagálnak a stresszre. Idegrendszerük ugyanis érzékenyebben működik, minek következtében olyan ingerek is megnövelhetik a pulzusszámukat, melyek környezetük számára semmiségnek tűnhetnek. Ezeket az embereket a pszichológiai szaknyelv A-típusú személyeknek hívja. Ők azok, akik az életet egy állandó versenynek tekintik, harcolnak az idővel és önmagukkal. Rendszerint idegesek, türelmetlenek, olykor agresszívek és rendkívül kimerültek. Ez a fajta folyamatos stresszes idegállapot és túlhevültség pedig idővel megterheli a szervezetet, szív- és érrendszeri panaszokhoz vezet.

Depresszió

Az állandó testi és szellemi kimerültség idővel megviseli a lelkedet, és reményvesztettség, búskomorság lesz úrrá rajtad. Ez a lelkiállapot pedig könnyen vezethet depresszióhoz. Ha nem tudsz időben kiszállni a megterhelő, mindennapi rohanásból, a fokozott stresszből, később egy sokkal súlyosabb betegséggel, a depresszióval kell szembenézned. Első lépésként a legjobb, ha igyekszel félretenni a kötelezettségeket, illetve többet foglalkozni azzal, ami örömet okoz. Találkozz például gyakrabban barátaiddal, a magányos életforma ugyanis nagyban elősegíti a depresszió kialakulását.

Emésztési zavarok

A betegség igen gyakori következménye az emésztési zavar. Ez jelentkezhet hasmenés vagy székrekedés formájában. A hosszú időn át tartó stressz és a rendszertelen életmód azonban olyannyira megviseli a szervezetet, hogy, ha nem vigyázol eléggé, akár gyomorfekélyed is kialakulhat.

Tegyél ellene!

Táplálkozás

Ha a krónikus fáradtság szindróma jeleit észleled magadon, rendkívül fontos, hogy növeld szervezeted B12-vitamin-szintjét. Ennek hiányában ugyanis a tünetek súlyosbodhatnak, és egyre nehezebben veszed majd a hétköznapi akadályokat. Fogyassz májat, tojást, tejet, hogy természetes úton pótold a hiányzó vitamint!

Ha a betegség izomfájdalommal, fejfájással jár, hatékony módszer lehet a magnéziumban gazdag táplálékok fogyasztása. A vegyület ugyanis fontos szerepet játszik az energiatermelésben és -szállításban. Fogyassz avokádót, spenótot, zellert, napraforgómagot, valamint dió- és mogyoróféléket – mindegyikük remek magnéziumforrás.

Relaxálás, pihenés

A krónikus fáradtság szindróma esetén a legrosszabb, amit tehetsz, hogy kávéval vagy energiaitallal tovább pörgeted magad. Ezzel a módszerrel ugyanis ideig-óráig talán csökkentheted a tüneteket, ám a későbbi következmények rendkívül súlyosak lehetnek.

A kimerültség legjobb ellenszere természetesen nem más, mint a pihenés. Tulajdonképpen mindegy, hogy egy jó könyvet választasz kikapcsolódásképp, relaxálsz, egy forró fürdőt veszel, vagy jógázol, a lényeg, hogy átadd magad a pihenésnek, és kizárd a stresszt.

Rendszer!

Rendkívül fontos a probléma megelőzése, illetve kezelése szempontjából a minél rendszeresebb életvitel kialakítása. Igyekezz mindennap körülbelül ugyanakkor felkelni és lefeküdni, valamint rendszeresen és kiegyensúlyozottabban táplálkozni.

Blog.hu ajánló