Hogy ülsz most a monitorod előtt? Ha így, durva betegségekre számíthatsz
Dr. Zsiska Beáta reumatológus elmondja, hogy ülj az íróasztalnál.

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a szentendrei Skanzenbe: 2 darabot sorsolunk ki! (x)

Nyerj páros belépőt az októberi Femina Klubra, ahol eláruljuk a sikeres karrierváltás titkát!

Nyerj éves BBC History előfizetést! Az egyik legnépszerűbb történelmi magazin lehet a tiéd (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Pöttyös a csíkossal, rózsaszín a fémhatásúval? Mutatjuk, mit mivel párosíts az otthonodban (x)

Finn életérzés a legjobb finn ételekkel a Bartókon: régi Nokiák, pannukakku és igazi, finn kávé (x)

Ősszel még jobb a Balatonra menni? Nincs tömeg, és rejtett kincseket rejteget a vidék (x)

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

Megvannak a 2017-es ősz divatszínei: gyönyörű színek jönnek, bár a szürke még marad picit

beauty and style

Ilyen lenne egy esküvő, amit a Trónok harca sorozat inspirált »

Pihe-puha sálak, amikbe te is szívesen beleburkolóznál »

Táskák az utcáról: milyen darabok illenek a kabáthoz? »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ülés közben a gerinc rugalmasságát biztosító porckorongokra jóval nagyobb nyomás nehezedik, mint álló testhelyzetben.

Amennyiben ülőmunkát végzel, fontos, hogy tisztában legyél vele, milyen testhelyzetet érdemes felvenned ahhoz, hogy minél kisebb eséllyel számíthass gerincbetegségekre. Cikkünk megírásában dr. Zsiska Beáta reumatológus szakorvos segített.

Te is így ülsz az íróasztalnál?

- Legtöbb páciensem egy kényelmetlen vagy éppen a megszokottsága miatt kényelmesnek mondott székben hátrafelé domborodó derékkal, előreeső fejjel és vállakkal nyomogatja a billentyűzetet és bámulja a monitort, ami nagyon gyorsan a porckorongsérv kialakulásához vezethet.

Hölgy pácienseknél azt is gyakran tapasztalom, hogy ha idegesek vagy fáradtak, a feszültség miatt gyakran fordított pozícióban, inkább túlhomorított helyzetben tartják a derekukat, ami szintén nem egyenletesen terheli a porckorongokat és az izmokat - mondja dr. Zsiska Beáta.

Így ülj a monitor előtt!

Ezzel szemben a helyes ülőhelyzet a következő: a hátad legyen egyenes - a fej a gerinc vonalában helyezkedjen el. Vállaid legyenek lazák, ügyelj rá, hogy ne essenek előre. A derék ne legyen se túl homorú, se domború, illetve a medence esetében a súlypont az ülőgumók tetején legyen. Ezt a pozíciót a következőképpen találhatod meg.

- Ha a medencét egy vödör vízzel azonosítjuk, és billegtetjük az ülőgumókon előre-hátra, akkor megkeressük azt a helyzetet, ahol a víz nem borul ki belőle sem előre, sem hátra, hanem vízszintes helyzetben van. Ennek a pozíciónak a megtalálása már segít beállítani a megfelelő fejtatást is - magyarázza dr. Zsiska Beáta.

Ha mindez önállóan nehezen menne, a medence és derékcsigolyák helyes beállításában segítségedre lehet az ékpárna. Egy testmagasságodhoz helyesen megválasztott és megfelelően felfújt nagy labda is jó segítség lehet ebben. Korábbi cikkünkben találsz még olyan ülőalkalmatosságokat, amelyek segíthetnek gerincproblémák esetén.

Kérd szakember segítségét!

- Fontos beállítási szempont még, hogy ülésnél a talp mindig leérjen a talajra, és stabilan támaszkodjon. A szék és asztal magassága is megfelelően legyen beállítva - így a vállak kellően lazán lehetnek. A monitor a szemmel egy magasságban helyezkedjen el. Érdemes ebben legalább egyszer szakember - reumatológus, gyógytornász - segítségét kérni, mert kívülről sokkal könnyebb a rossz szokásokat korrigálni. Így elkerülhető a felesleges költekezés, a szakembernél kipróbált eszközökkel kiderülhet, mi a valóban megfelelő megoldás - részletezi dr. Zsiska Beáta.

Csak a gerincet veszélyezteti az ülőmunka?

Sokak számára még mindig csak az ülőmunka és a mozgásszervi megbetegedések közötti összefüggés nyilvánvaló, ám valójában az egész napos ülés a belső szervek működését is negatívan befolyásolja. Lassul a keringés és az anyagcsere, ebből adódóan az emésztő szervrendszer is visszafogottabban működik.

Könnyebben alakulnak ki a szervezeten belül gyulladások, megnő a kardiovaszkuláris betegségek és a metabolikus szindróma esélye. Több kutatás mutatott ki összefüggést a bélrák és az ülőmunka között - korábbi cikkünkben bővebben olvashatsz erről a témáról. Mindezek miatt fontos, hogy félóránként, de legalább óránként egyszer felkelj az íróasztaltól, és kinyújtóztasd a tagjaidat, sétálj kicsit, pihentesd a szemed is.

Blog.hu ajánló