A gerincbetegségek 5 oka
Hát- és derékfájás
Lehet egy hirtelen mozdulat is, de legtöbbször az egészségtelen életmód az oka a gerincproblémáknak. Megtudhatod, hogyan előzd meg!

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Kiegyensúlyozott otthonod lehet egyetlen kiegészítőtől - A titok a színben és mintában van (x)

16 ezer magnókazettát gyűjtöttek, és valami elképesztőt csinálnak belőle – Ettől leesik az állad! (x)

Tökéletesen hullámos hajad lesz 15 perc alatt, ha így göndöríted be (x)

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

beauty and style

6 könnyen kezelhető frizura, aminél előny, ha egy kicsit hullámos a hajad »

5 divatos kabátfazon, ami karcsúsít, és elfedi a pocakot »

Tüntesd el a mitesszereket egy fogkefével - Gyors és hatásos trükk »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Akinek nem volt, úgy gondolja, ezek a fájdalmak csak a hatvan feletti korosztályt veszélyeztetik, akit pedig kínoz, bármit megtenne, hogy elkerülje, az alapvető mozgásokat lehetetlenné tevő betegséget. A gerincünk tipikusan az a testrészünk, amit csak akkor veszünk észre, amikor már fáj, addig nem óvjuk egészségét. A gerinc- és derék fájdalmaknak számtalan fajtája és erőssége létezik: a pár napos húzódástól, a hetekig ágyhoz kötöttségig, az izomrándulástól, a gerincsérvig.

Hihetetlen, de az elmúlt több ezer év nem volt elég hozzá, hogy az emberi gerinc hozzászokjon a járás okozta terheléshez: gerincbetegségek nagy része abból fakad, hogy alapvetően a négykézláb járásra lett tervezve. Azt, hogy népbetegséggé nőtte ki magát, annak oka a mozgásszegény életmód. Fájdalom legtöbbször akkor alakul ki, ha valamit hirtelen megemelsz, és el is fordítod gerincedet. Ezért például pakoláskor a nagyobb dobozokat bízd csak a férfiakra.

Fokozottan veszélyeztettek a kismamák is, akiknek először pocakjuk, majd a bentlakó emelgetése okoz nagyobb megterhelést. Ha babát vársz, készülj fel erre a problémára is, az alsó háti szakasz megerősítésével, sok pihenéssel, és fokozatos igénybevétellel.
A folyamatos terhelés következtében, azonban komoly szervi elváltozások is bekövetkezhetnek, a gerincbajok eredete sokszor a foglalkozásban keresendő.

Fizikai és lelki okok

  • Kamaszkori rossz szokások: a hirtelen növés, a tinédzserekre jellemző helytelen testtartás, a féloldalas iskolatáska mind előidézik a felnőttkori gerincbajokat, ezért figyelj gyermekeidre! Ha neked voltak ilyen problémáid, akkor érdemes figyelembe venned életviteled során.
  • Női bajok: a magas sarkú cipő, bármilyen szexi és elegáns, nagy megterhelést ró a derékra, ezért ha fontos az egészséged használatát heti egy-két alkalomra korlátozd. A másik tipikusan női probléma, hogy az átlagosnál nagyobb mell is terheli a gerincet. Ezt a problémát egy vastagabb pántú, jó alátámasztást biztosító melltartóval küszöbölheted ki!

  • Iskolapad, számítógép szék: komoly problémákat okozhat az is, ha napi több órát számítógép előtt ülsz, vagy az iskolapadban görnyedsz egész nap. Használj gerinc formáját követő széket, vagy ha lehetőséged van rá, ülj fitt ballon, mivel gerinced íve így helyezkedik el ideálisan. Mindkét esetben fontos, hogy kelj fel minél többször, nyújtózzál, hogy az izmaid ellazuljanak.
  • Egészségesen, álmodban is: mivel napjaid 1/3-át ágyban töltöd, abban, hogy ne kínozzon derék és hátfájás, az ágyad is fontos szerepet játszik. Legfontosabb, hogy ne legyen puha, és ne legyen kifeküdve. Rengeteg matrac létezik, a kőkeménytől a pihe puha érzést nyújtóig, a lényeg, hogy izmaid ellazuljanak. Legjobb, ha oldalt fekve, lábaidat felhúzva alszol, így pihen leginkább gerinced.
  • A lélek üzenete: a derékfájdalom a túlhajszoltság egyik jele. A túl sok stressz, ha nem relaxálsz, nem végzel testmozgást, megmerevíti az izmokat. Másrészt azt jelzi, hogy túl sokat vállalsz, nagy terhet cipelsz. A helytelen, görnyedt testtartás mögött pedig, önbizalomhiány rejtőzik, azt jelzi, hogy valamit szégyellsz. A lelki okok megoldása nélkül nem is lehet hatásosan kezelni ezt a betegséget.

Megelőzés és kezelés

Mivel a gerincedet nem tudod áttervezni, ezért megelőzésként legjobb, ha sportolsz. A futás és az aerobik nem a legjobb választás, ha hajlamos vagy a gerincbetegségekre, viszont számtalan mozgásforma létezik kifejezetten e terület erősítésére.

  • A pilates például olyan mélyizmokat is átmozgat, ami máshogy nem tudsz megdolgoztatni.
  • A jóga egyik lényege a helyes tartás elsajátítása, a relaxáció, a harmónia megteremtése, amivel a lelki okokat is leküzdheted.
  • Klasszikus, enyhe gerincferdülést is javító sport az úszás: nemcsak növeli az állóképességet, hanem az ízületeket is kíméli.

Ha már meg van a baj, akkor legfontosabb a szakszerű orvosi segítség. Számtalan gyógymód létezik, a fizikoterápiától, az akupunktúráig, de hazánkban nagy számban található gyógyfürdők is segítséget nyújthatnak. Mindkét esetben ajánlott a masszíroztatás, ami oldja a merevséget a derék és hát izmaiban.

Blog.hu ajánló