Tilos napi 50 grammnál többet enni belőle: te is fogyasztod, pedig komoly problémákat okozhat

Ennek a cukornak a túladagolása is okozhat emésztőszervi problémákat.

gyümölcs

Nyereményjáték

Nyerj Magyarország természeti csodái című könyvet, és ismerd meg hazánk legértékesebb kincseit!

Nyerd meg a Juno mesél című tündéres mesekönyvet! Minden kislány kedvence lesz

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék

Ez is érdekelhet

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

2 perc alatt lett éles a látása Katának, ma már nem is tudja, milyen volt szemüvegesnek lenni (x)

Észbontó programsorozat igen neves hazai és külföldi előadókkal, amiből 300 előadás és koncert ingyenes! (x)

Az utazás legfontosabb kelléke, és nem csak a fotózás miatt - Ezerszer könnyebb így nyaralni (x)

Milyen színű a szemed? Mutatjuk, melyik ékszer emeli ki legjobban a tekinteted

beauty and style

Körömlakkot kent a papírra: gyönyörű rajzok lettek belőle »

Szürke színű ruhákkal ünnepelte 70. születésnapját a divatház »

Salma Hayek elfelejtett öregedni – Iszonyat jól néz ki az új fotókon »

retikül.hu

Top lájkolt cikkek

bmi kalkulátor

nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A fruktóz, azaz gyümölcscukor kémiailag az egyszerű cukrok közé tartozó szénhidrát. A táplálékban egyszerű cukor formájában, diszacharid részeként, valamint oligo- és poliszacharid alkotójaként van jelen.

A fruktózt tartalmazó szénhidrátok egy része az emésztés során egyszerű cukrokká bontódik, majd felszívódik a vékonybélben. Hatásáról és túladagolásáról a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége beszélt.

A fruktózból lehet túl sokat enni

A kiegyensúlyozott táplálkozás nagyjából 10 gramm fruktózt tartalmaz naponta. A természetes fruktózforrások a gyümölcsök és zöldségek. Az ajánlásnak megfelelő 400 grammal naponta szervezet elegendő mennyiségű cukorhoz jut. Az emberek mintegy felénél a napi 50 grammot meghaladó fruktóz fogyasztása valamilyen bélrendszeri tünettel jár. Egy átlagos étrendben a szénhidrátbevitel körülbelül 3%-a fruktóz, azonban a magas fruktóztartalmú és fruktózzal édesített termékek megjelenésével túlzott fogyasztás alakulhat ki.

Ezekben az ennivalókban van fruktóz

A fruktózt manapság a répacukor helyett számos élelmiszeripari termék édesítésére használják. Megtalálható a süteményekben, kekszekben, müzlikben, müzliszeletekben, reggelizőpelyhekben, üdítőitalokban, csökkentett szénhidráttartalmú termékekben. Az élelmiszerek egyrészt glükóz-fruktóz szirupként vagy izocukorként tartalmazzák. A fruktózt olyan készítményeknél is alkalmazzák, ahol a cukor tömege nélkülözhetetlen, mint például piskótákban, lekvárokban és csokoládékban.

Felléphet fruktóz-malabszorpció is

A fruktóz-malabszorpció egy emésztési zavar, amely az esetek zömében átmenetileg áll fenn. A fruktóz felszívódása normálisan a vékonybélből történik, az emésztési zavarban azonban a fel nem szívódott gyümölcscukor továbbhalad a vastagbélbe, ahol a baktériumok használják fel. A vastagbélben található baktériumok rövid szénláncú zsírsavakat és hangyasavat szintetizálnak, amelyek a bélnyálkahártyát irritálhatják és gyulladást okozhatnak. Emellett még gázok is képződnek.

Komoly betegségekkel lehet összekeverni

Olyan jellegzetes emésztőrendszeri tünetek alakulnak ki, mint a haspuffadás, hasi fájdalom és görcsök, laza széklet vagy hasmenés. A tünetek erőssége betegenként eltérő. Ezek a tünetek számtalan betegségre utalhatnak, így a laktózintolerancia vagy a gyulladásos bélbetegségek tünetei is lehetnek. Lényeges tehát, hogy orvos zárja ki az egyéb betegségeket, illetve diagnosztizálja hidrogénkilégzési teszttel a gyümölcscukor emésztési zavarát.

Megfelelő étrend kialakítása a lényeg

Csökkenteni kell az étrend fruktóztartalmát, de nincs szó a gyümölcscukor teljes tilalmáról. Az étrendben a fruktózfogyasztás 50 gramm/nap alatti legyen, de inkább a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz hasonlóan 10 grammnyi naponta az ideális. Nem javasolt a nyers zöldségek, gyümölcsök teljes elhagyása, hiszen a szükséges élelmi rostot, vízben oldódó vitaminok többségét ezekkel lehet bevinni. Teljes mértékben ki kell zárni az étrendből a mézet, az aszalt és a kandírozott gyümölcsöket, dzsemeket, lekvárokat, szörpöket, nektárokat, leveket, smoothie-kat, befőtteket és gyümölcskoncentrátumokat. Hasonlóan tilos a fruktózzal, kukoricasziruppal, szorbittal és egyéb cukoralkoholokkal édesített élelmiszeripari termékek, vagyis a reggelizőpelyhek, müzlik, csokoládék, édesipari termékek és üdítőitalok fogyasztása.

Blog.hu ajánló