Tilos napi 50 grammnál többet enni belőle: te is fogyasztod, pedig komoly problémákat okozhat
Ennek a cukornak a túladagolása is okozhat emésztőszervi problémákat.

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Beindul a D-vitamin-termelődés, és javítja a közérzetet: töltődj fel bioszoláriummal télen is! (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

A 79 éves Jane Fonda retus nélkül mutatta meg magát - Most is gyönyörű »

Képeken a H&M Erdem kollekciója! Csodás dizájner darabok »

Nem is gondolnád, milyen nőies lehet a fekete rúzs! »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A fruktóz, azaz gyümölcscukor kémiailag az egyszerű cukrok közé tartozó szénhidrát. A táplálékban egyszerű cukor formájában, diszacharid részeként, valamint oligo- és poliszacharid alkotójaként van jelen.

A fruktózt tartalmazó szénhidrátok egy része az emésztés során egyszerű cukrokká bontódik, majd felszívódik a vékonybélben. Hatásáról és túladagolásáról a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége beszélt.

A fruktózból lehet túl sokat enni

A kiegyensúlyozott táplálkozás nagyjából 10 gramm fruktózt tartalmaz naponta. A természetes fruktózforrások a gyümölcsök és zöldségek. Az ajánlásnak megfelelő 400 grammal naponta szervezet elegendő mennyiségű cukorhoz jut. Az emberek mintegy felénél a napi 50 grammot meghaladó fruktóz fogyasztása valamilyen bélrendszeri tünettel jár. Egy átlagos étrendben a szénhidrátbevitel körülbelül 3%-a fruktóz, azonban a magas fruktóztartalmú és fruktózzal édesített termékek megjelenésével túlzott fogyasztás alakulhat ki.

Ezekben az ennivalókban van fruktóz

A fruktózt manapság a répacukor helyett számos élelmiszeripari termék édesítésére használják. Megtalálható a süteményekben, kekszekben, müzlikben, müzliszeletekben, reggelizőpelyhekben, üdítőitalokban, csökkentett szénhidráttartalmú termékekben. Az élelmiszerek egyrészt glükóz-fruktóz szirupként vagy izocukorként tartalmazzák. A fruktózt olyan készítményeknél is alkalmazzák, ahol a cukor tömege nélkülözhetetlen, mint például piskótákban, lekvárokban és csokoládékban.

Felléphet fruktóz-malabszorpció is

A fruktóz-malabszorpció egy emésztési zavar, amely az esetek zömében átmenetileg áll fenn. A fruktóz felszívódása normálisan a vékonybélből történik, az emésztési zavarban azonban a fel nem szívódott gyümölcscukor továbbhalad a vastagbélbe, ahol a baktériumok használják fel. A vastagbélben található baktériumok rövid szénláncú zsírsavakat és hangyasavat szintetizálnak, amelyek a bélnyálkahártyát irritálhatják és gyulladást okozhatnak. Emellett még gázok is képződnek.

Komoly betegségekkel lehet összekeverni

Olyan jellegzetes emésztőrendszeri tünetek alakulnak ki, mint a haspuffadás, hasi fájdalom és görcsök, laza széklet vagy hasmenés. A tünetek erőssége betegenként eltérő. Ezek a tünetek számtalan betegségre utalhatnak, így a laktózintolerancia vagy a gyulladásos bélbetegségek tünetei is lehetnek. Lényeges tehát, hogy orvos zárja ki az egyéb betegségeket, illetve diagnosztizálja hidrogénkilégzési teszttel a gyümölcscukor emésztési zavarát.

Megfelelő étrend kialakítása a lényeg

Csökkenteni kell az étrend fruktóztartalmát, de nincs szó a gyümölcscukor teljes tilalmáról. Az étrendben a fruktózfogyasztás 50 gramm/nap alatti legyen, de inkább a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz hasonlóan 10 grammnyi naponta az ideális. Nem javasolt a nyers zöldségek, gyümölcsök teljes elhagyása, hiszen a szükséges élelmi rostot, vízben oldódó vitaminok többségét ezekkel lehet bevinni. Teljes mértékben ki kell zárni az étrendből a mézet, az aszalt és a kandírozott gyümölcsöket, dzsemeket, lekvárokat, szörpöket, nektárokat, leveket, smoothie-kat, befőtteket és gyümölcskoncentrátumokat. Hasonlóan tilos a fruktózzal, kukoricasziruppal, szorbittal és egyéb cukoralkoholokkal édesített élelmiszeripari termékek, vagyis a reggelizőpelyhek, müzlik, csokoládék, édesipari termékek és üdítőitalok fogyasztása.

Blog.hu ajánló