Dohányzol?
A legfontosabb, 1 perces óvintézkedések
Ha nem bírod letenni a cigit, legalább próbáld meg tompítani a dohányzás egészségromboló hatásait.

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Kiegyensúlyozott otthonod lehet egyetlen kiegészítőtől - A titok a színben és mintában van (x)

16 ezer magnókazettát gyűjtöttek, és valami elképesztőt csinálnak belőle – Ettől leesik az állad! (x)

Tökéletesen hullámos hajad lesz 15 perc alatt, ha így göndöríted be (x)

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

beauty and style

Hullahoppozd magad karcsúra: centikben is érezni fogod a hatását »

Nagy a feneke, de így tökéletes: milliók rajonganak a 26 éves lányért »

Karcsúbb derékfazon varrás nélkül: így viseld nőiesen a bő inget »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az, hogy a dohányosoknak fokozottan oda kell figyelniük az egészségükre, nem újdonság. A levegőben egyre nagyobb mennyiségben jelen lévő káros anyagok sokszorosa kerül be egy folyton pöfékelő ember szervezetébe.

Annak érdekében, hogy a belső egyensúlyod ne boruljon fel, érdemes az átlagosnál is nagyobb figyelmet fordítanod arra, hogy - az állandó cigizés mellett - valamelyest kompenzáld a szervezetedre nehezedő, fokozott terhelést.

Zöldség és gyümölcs, kötelező jelleggel

A nem dohányzó embereknek - egészségük megőrzése érdekében - javasolt, a dohányosoknak pedig kis túlzással kötelező naponta legalább ötször gyümölcsöt vagy zöldséget fogyasztaniuk. A dohányzás ugyanis az átlagosnál is nagyobb mértékben vonja el a szervezet belső egyensúlyának fenntartásához szükséges alapvető tápanyagok egy részét. Leginkább az E-, A- és C-vitamin pótlása létfontosságú. Ha teheted, kerüld a mesterséges táplálékkiegészítőket, és minél több friss gyümölcsöt és zöldséget egyél.

E-vitamin

Nagyobb mennyiségű antioxidáns tulajdonságú E-vitamint tartalmaznak a különböző növényi olajok, de a teljes kiőrlésű rozskészítményekben és a zöld színű zöldségekben - brokkoli, spenót, káposzta - is bőven akad a sejtek védelmét biztosító E-vitaminból.

C-vitamin

C-vitaminból is eleve nagyobb mennyiségre van szüksége a dohányosoknak: a téma szakértői az egészséges ember ajánlott napi adagján felül szálanként 50 milligramm pluszt javasolnak. A természetes formájában főként a citrusfélékben, a kiviben és zöldpaprikában megtalálható vitamin bevitele azért is életbevágó, mert a sejt membránját védő E-vitamin is hatékonyabban végzi a dolgát, ha legalább napi 1000 milligramm C-vitamin jut a dohányos szervezetébe.

Új rituálék

A dohányos emberek hajlamosabbak kevésbé odafigyelni a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásra, és el sem tudják képzelni a reggelt kávé és cigaretta nélkül. Abba csak kevesen gondolnak bele, hogy így már korán reggel - minden előzmény nélkül - mérgező anyagokkal sokkolják szervezetüket. Ha mindenképpen ragaszkodsz a rituálékhoz, akkor próbálj ki egy egészségesebbet. Például kávé és cigi helyett kezdd frissen facsart gyümölccsel a napot - meglátod, szervezeted is hálás lesz új szokásodért. Éhgyomorra pedig soha ne cigarettázz, legalább pár szem kekszet fogyassz el az első reggeli szál előtt.

Több folyadék

A cigaretta nem csak vitaminokat, hanem sok vizet is elvon a szervezettől. A folyadékpótlásáról azonban az épp csak egy cigiszünetre kiszaladó dohányosok is hajlamosak megfeledkezni. Ahhoz, hogy megakadályozd - vagy legalábbis lelassítsd - a méreganyagok felhalmozódását, legalább napi másfél liter vizet okvetlenül fogyassz el. Ez az emésztésserkentő művelet elősegíti a káros anyagok távozását, és mérsékelheti az érszűkület okozta panaszokat, veszélyeket is.

Vitamin dohányosoknak

Valamennyire tompítja a dohányzás kártékony hatásait, ha kimondottan dohányosoknak való vitamint szedsz. Erre azért van szükség, mert a dohányzás következtében az átlagosnál is több, úgynevezett szabadgyök keletkezik az anyacsere-folyamatok során.

Ezek a rákkeltő vegyületek csökkentik a szervezetben megtalálható C-vitamin mennyiségét, emellett hatástalanítják a B-vitamin-csoportba tartozó vegyületek jelentős részét is. Mindezzel pedig jelentősen gyengítik az immunrendszert.

Egyes kutatások szerint a dohányosok körében igencsak gyakori betegségnek számító tüdőtágulat összefüggésbe hozható az A-vitamin hiányával. A dohányosoknak is készült termékek - a cink, a szelén, a rutin, a likopin és a lutein mellett - ezt a nélkülözhetetlen nyomelemet is tartalmazzák, mérsékelve a súlyos betegség kialakulásának kockázatát.

Tipp
A 365+ nevű készítmény segít meggátolni a szervezetedben kialakuló oxidatív folyamatokat, hasonlóan a szintén a gyógyszertárakban beszerezhető Soletin C nevű, kifejezetten dohányosoknak készült vitaminhoz.

A fenti módszerek egyike sem garantál biztos védelmet a rendszeres füstölés következtében kialakuló betegségekkel szemben. A dohányzással összefüggésbe hozható kockázatokat csak és kizárólag a teljes leszokással tudod minimalizálni.

Blog.hu ajánló