Út a fáradtságtól az idegösszeroppanásig

Egy kis álmossággal indul az egész, aztán hirtelen azon kapod magad, hogy idegbeteggé válsz. Vigyázz, az út nagyon gyorsan bejárható!

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a Skanzenbe: 3 darabot sorsolunk ki!

Nyerj képes enciklopédiát, és ismerjétek meg együtt a világ titkait!

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék

Ez is érdekelhet

Veszélyes tejföllel kezelni a napégést! Így hűtsd a leégett bőrt a szakértők szerint

Nem kell többé macerázni a gluténmentes étrenddel - Bármilyen diétát követsz, innen tudsz rendelni (x)

V-nyakú ruhához tilos felvenni: mutatjuk, melyik dekoltázshoz milyen nyaklánc illik

Újabb előrelépés a rákgyógyításban – Még inkább személyre szabott lehet a kezelés (x)

A legyegyszerűbb frizurák, ha nyári esküvőre vagy hivatalos - Ékszerekkel mutatjuk

beauty and style

Olyan, mintha fodrász készítette volna: szuper konty minden alkalomra »

Házi sminkfixáló spray csupán 3 összetevőből - Nem szárítja ki a bőröd »

Igen, valaki ráfestette a körmére: eddig sem értettük a kaki emojit »

retikül.hu

Top lájkolt cikkek

bmi kalkulátor

nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A kezdet…

A fáradtság mindenki számára ismert állapot. Olyannyira, hogy szinte nincs is nap, amikor el ne hagyná szánkat, hogy fáradtak vagyunk. Ez a probléma több dologra is visszavezethető.

  • A munkaidő megnyúlt.
  • A napi elvégzendő tevékenységek száma lényegesen megnőtt.
  • A ránk nehezedő stressz erősebb, mint valaha.
  • Mindezek által a nappali időszak hosszabbá vált, és a lefekvési időpont kitolódott.

Köztudott, hogy az igazi pihenést, amikor is agyad és tested is pihen és regenerálódik, mindig az éjfél előtti alvás jelenti. A WHO 2005-ös felmérése alapján azonban az aktív népesség - tehát a dolgozókorban lévő férfiak és nők – mindössze 30 százaléka fekszik le rendszeresen éjfél előtt. És bár igaz az a mondás, hogy az embernek elegendő hat óra alvás, egyáltalán nem mindegy, hogy az mikor van. Vajon miért van az, hogy az idősebb generáció korán fekszik, és korán kel? Éppen azért, hogy mindössze hat óra alatt kipihenhesse magát.

Ami csak rátesz…

Mindemellett nem fordítunk elegendő időt fizikumunk erősítésére. És bármilyen hihetetlen, ez nemcsak azért szükséges, hogy ne hízzunk el, hanem azért is, mert ha nem mozogsz, nem fárasztod el tested agyaddal egyenlő arányban, tehát a pihenésed sem lehet kielégítő.

Az első lépés az úton…

Az álmosság egy idő után könnyedén vezet állandó fáradtsághoz, amikor már úgy érzed, hogy ok nélkül vagy fáradt. Az érzés jogos, ha lemeríted az energiatartalékaidat, akkor szervezeted nem piheni ki magát kellőképpen akkor sem, ha egy egész hétvégét töltesz ágyban. Ilyenkor a hirtelen, hosszabb távú semmittevés csak még jobban elfáraszt. Brit kutatók szerint az is hozzájárul ennek az állapotnak az eléréséhez, hogy gyerekkorodban mennyire voltál aktív. Azok a felnőttek, akik sokat játszottak szabad levegőn, és sportoltak, nehezebben esnek az ok nélküli fáradtság helyzetébe.

A második lépés…

Egy idő után a fáradtságnak komoly fizikai tünetei is vannak. Vannak emberek, akik hiába fáradtak, nem tudnak aludni, mert szervezetük átesett a holtponton, és a bennük dolgozó stressz magasan tartja adrenalin-szintjüket, és nem engedi, hogy kikapcsoljanak. Mások ezzel ellentétben mindenhol elalszanak, és reggel nem bírnak felkelni. Az alvás ezen kívül befolyásolja az emésztést és a vérnyomást. Hozzájárul az étvágyhoz, az életkedvhez.

Közel az út végéhez…

A semmire sincs időm érzése hamar átcsaphat állandó érdektelenségbe és idegi fáradtságba. Az állandó rohanás és kimerültség negatívan befolyásolja a hangulatot is. Jellemző kórlefolyás az alábbi:

  • Eleinte azért nem mész sehova, mert nincs rá időd, ha tudsz, dolgozol.
  • Csökkent koncentrációs képességed miatt lassabban halad a munka, ezért még feszültebb vagy, és még kevesebb időd van.
  • A munka és az egyéb családi elfoglaltságok annyira betelepszenek az elmédbe, hogy a szabadidőd nehezen párosítod a kikapcsolódással.
  • Ennek hatására pedig - még ha rá is érnél - inkább a szokásos rutinnal töltöd az időt, és nem mozdulsz ki kis dolgozó- vagy lakókörnyezetedből.

Hosszútávon a fáradtság ingerültséghez és egyedülléthez vezet, ami pedig egyenes út a depresszióhoz.

A vég…

A végső pont, ha a folyamatot nem állítod meg időben, az idegösszeroppanás. Sajnos ennek nincsenek konkrét előjelei, a legtöbb ember csak akkor veszi észre, ha már bekövetkezett. Az idegösszeroppanást természetesen nemcsak a fáradtság válthatja ki, hanem minden, ami meghaladja a tűrőképességedet. A kimerültség azonban önmagában is és kísérő tényezőként is oda vezethet, hogy idegrendszered egy időre csődöt mond.

Hogy kiből mit vált ki az idegösszeroppanás, az teljesen változó. Van, aki teljesen deviánsan viselkedik, botrányokat rendez, tudat alatt arra törekszik, hogy polgárpukkasztásával minél inkább felhívja magára a figyelmet. Míg mások otthon maradnak, és a depressziósokhoz hasonló életet kezdenek élni, egyedül, csöndben, szorongásokkal telve.

Egy azonban biztos: minden esetben kezelésre szorul, hiszen kezeletlenül elérheti azt a stádiumot is, hogy a beteg egy rosszabb napján egyszerűen véget vet életének. Tény viszont, hogy amilyen egyszerű az idevezető út, olyan nehéz ugyanezt megtenni visszafelé, azaz kigyógyulni belőle.

OLVASD EL EZT IS!

no szomor
  • menstruáció
  • női egészség

A menstruációs panaszok lelki háttere

Blog.hu ajánló