Nem a te hibád, hogy hízol!

Háttérben a kevés alvás

A legújabb kutatások bebizonyították: ha nem alszol eleget, elhízol. Ismerd meg az összefüggéseket!

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a Skanzenbe: 3 darabot sorsolunk ki!

Nyerj képes enciklopédiát, és ismerjétek meg együtt a világ titkait!

Nyerj közel 15 000 forint értékű, Natics prémium kozmetikumokat!

összesen 3 db játék

Ez is érdekelhet

Veszélyes tejföllel kezelni a napégést! Így hűtsd a leégett bőrt a szakértők szerint

Nem kell többé macerázni a gluténmentes étrenddel - Bármilyen diétát követsz, innen tudsz rendelni (x)

V-nyakú ruhához tilos felvenni: mutatjuk, melyik dekoltázshoz milyen nyaklánc illik

Újabb előrelépés a rákgyógyításban – Még inkább személyre szabott lehet a kezelés (x)

A legyegyszerűbb frizurák, ha nyári esküvőre vagy hivatalos - Ékszerekkel mutatjuk

beauty and style

Így viseld a gyönyörű sárgát, hogy ne keltsen bazári hatást! Inspiráló nyári szettek »

Közel 60 éve menő ez a rövid frizura, és még most sem unjuk! »

Olyan, mintha fodrász készítette volna: szuper konty minden alkalomra »

retikül.hu

Top lájkolt cikkek

bmi kalkulátor

nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Annyit hallani az elhízásról, a súlyfeleslegről és a kövérségről, mint népbetegségről. Tanulmány tanulmány hátán jelenik meg azzal kapcsolatban, hogy vajon mi indította el a kilók ily mértékű térhódítását.

Okok

Természetesen a legfőbb kiváltó ok az életmódunk. A legtöbb embernek nincs ideje az egészséges táplálkozással vagy akár a testmozgással foglalkozni. Ugyanakkor a munkával, az otthoni teendőkkel elegendő stressz jár ahhoz, hogy egészségi állapotunk leromoljon. Ugyanis a két dolog összefügg.

Az egészséges szervezet tökéletes időzítéssel emészt és választ ki. Megfelelő éhséggel és étvággyal rendelkezik, valamint nem raktároz el több zsírt és cukrot, mint amire szüksége van. De ez a természetes egyensúly felborult. A test mindent befogad, amit beviszel, nem emészt megfelelően, és alaposan elraktároz mindent, amit lenyelsz, hiszen nincs olyan tevékenység, ami zsírégetésre vagy gyorsabb emésztésre sarkallná.

Ez az állapot akkor is így lenne, ha nem ennél készételeket, hiszen a sport minden testi folyamatra kihat. Ha azonban még azt is számba vesszük, hogy általában egy hét alatt mi mindent fogyasztasz el, ráadásul milyen időbeosztásban, érthető, hogy miért veszítette el a test az eredeti formáját. Az izmok gyengék, a szövetek megereszkedtek, és jó sok tartalék zsír rakódott le.

Lehetne arról is beszélni, hogy miért nem hallani azokról a természetes és egészséges táplálékokról, melyek nem időigényesek, vagy hosszútávon védik egészségünket és alakunkat. De akkor már mélyen bele kéne menni a fogyasztói társadalom és a vezető élelmiszergyártók bevételének nyomásába.

Vannak azonban olyan okok is, melyekről nem tehetsz.

Kívülálló okok

Nem egy kutatás folyik azzal kapcsolatban, hogy mi minden befolyásolhatja még a kilók számát, az olyan triviális dolgokon kívül, mint a sport és a táplálkozás.

Mindenképpen érdemes megemlíteni a columbiai Obesity Research Center 16 éven át tartó kutatásának eredményét. 68 ezer középkorú nőt figyeltek meg alvási szokásaik és testsúlyuk összefüggésének tekintetében. Az eredmény több mint megdöbbentő. Azok a nők, akik öt óránál kevesebbet alszanak egy éjszaka, évente két-három kilóval is lehetnek nehezebbek, míg azok, akik hét óránál is többet alszanak, maximum 0,7 kilót híznak egy év alatt. A szám egy évre vetítve nem sok, ha azonban felszorzod tíz évvel, óriási különbségeket mutat.

Magyarázat

A kutatás magyarázata még józan paraszti ésszel is logikusnak tűnik, bár vannak, akik erősen cáfolják. A kialvatlanság ugyanis olyan hormonális változásokat indít el a szervezetben, melyek hatására növekszik az étvágy, az éhség, és lassul az emésztés is. A szervezet pedig lényegesen több zsírt és cukrot raktároz el, hiszen a kevés alvás miatt hiányzó energiát valahogyan pótolnia kell. Így, ha az illető sportol is, adott időegység alatt ugyanannyi mozgással lényegesen kevesebb kalóriát éget el, mint aki sokat alszik. A test ragaszkodik a súlyhoz, mert kimerült, és gyengének érzi magát.

Ellenérvek

Más kutatók cáfolják ezt a lehetséges magyarázatot, sőt, elítélik az ezzel foglalkozó kutatók munkáját, melyet azzal magyaráznak, hogy csökkenti a társadalom elhízással szembeni felelősségérzetét. Valóban nem szabad felmenteni magunkat a felelősség alól, de a 68 ezres mintán végzett kutatás egyöntetű eredménye semmiképpen nem elhanyagolható.

Blog.hu ajánló