Mindig elálmosodsz kora délután? Többféle betegséget is jelezhet a tünet

Lehet egyszerű oka is, amit könnyű orvosolni, ha viszont krónikus, érdemes kivizsgáltatni.

ThinkstockPhotos-461851975

Nyereményjáték

Nyerd meg Sákovics Diana Hol rontom el? című pszichológiai könyvének dedikált példányát!

Nyerj párkapcsolati útikalauzt! A Szexbolondok illemtana című könyvet a szabad szerelem híveinek írták

Nyerj Hírhedt diktátorok asszonyai című történelmi könyvet!

összesen 3 db játék

Ez is érdekelhet

Lakást hónapokig, hitelt csak napokig keresnek, pedig életre szóló döntés (x)

Mi mulasztja el hatékonyan a hasmenést? - Ezek a leggyakoribb módszerek (x)

Imádni fogja a sportot és a mozgást, ha így foglalkoznak vele - Egyetlen dolog kell, hogy megszeresse (x)

Így jutott munkanélküliségtől a menő vállalkozásig két fiatal: csak 3 dolog kellett hozzá - Így csinálták (x)

A Válótársak sármos színésze új kihívások elé került – Interjú Lengyel Tamással (x)

beauty and style

Ettől a fonástól hihetetlenül dúsnak tűnik a haj - Esküvőre is tökéletes »

Így fesd ki a szemöldököd egy mozdulattal - Azt nem ígérjük, hogy jó lesz »

Tengerészmódi: a blogger megmutatja, hogy variáld a csíkosat! »

retikül.hu

Top lájkolt cikkek

bmi kalkulátor

nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A kora délutáni, ebéd utáni aluszékonyságot szinte mindenki tapasztalta már, épp ezért általában nem is tulajdonítanak neki túl nagy jelentőséget. Bizonyos mértékben általános jelenségről van szó, melynek magyarázata is igen egyszerű, ha azonban egyre gyakoribbá válik, és akadályoz a mindennapi teendők elvégzésében, érdemes utánajárni, pontosan mi okozza.

Amellett, hogy állhatnak a hátterében különféle rossz szokások is, komolyabb problémát is jelezhet, és súlyosabb betegségek tünete is lehet, így, ha esetedben különösen jellemző, nem biztos, hogy érdemes hallgatnod azokra, akik megnyugtatásképp hasi vérbőséget és olasz sziesztát emlegetnek. A leggyakoribb esetekben a következő tényezőkről lehet szó.

Szénhidrátban gazdag ebédet ettél

Ha ebéd után nem sokkal azt érzed, hogy energiaszinted drasztikusan csökkent, nem vagy kellően éber, nem tudsz koncentrálni, és legszívesebben elbóbiskolnál, könnyen lehet, hogy az egyszerű szénhidrátok jelentik az okot.

A fehér kenyér, a tésztaételek és a péksütemények elfogyasztása jelentős mértékben megemeli a vércukorszintet, ami azonban utána gyorsan le is esik, amitől kialakul a fáradtság, elnyűttség jellegzetes érzése. Ha szeretnél változtatni, cseréld előbbieket zöldségekre, gyümölcsökre, teljes kiőrlésű termékekre, és figyeld meg, tapasztalsz-e változást.

Órák óta egy helyben ülsz, és nem is szellőztetsz

Ha túl sokáig ülsz egy helyben, például irodai munka során, tested a stabilitást és a mozdulatlanságot az alváshoz társítja, aminek következtében óhatatlanul elálmosodsz. Mindezt csak súlyosbítja, ha friss levegő sincs körülötted, ha ugyanis az oxigén szintje csökken, természetes, hogy egyre fáradtabbnak érzed magad. Szellőztess ki alaposan, a legjobb azonban, ha csak öt percre is, de kimész a friss levegőre, mozogsz kicsit, és kinyújtóztatod tagjaidat. Öt percre amúgy is minden egyes órában állj fel, és mozogj egy kicsit.

Dehidratáltság és testhőmérséklet-csökkenés

Aluszékonyságot, koncentrációhiányt okozhat az is, ha szervezeted dehidratált, vagyis, ha nem fogyasztasz elegendő mennyiségű folyadékot, így érdemes az asztalodon tartani egy palack vizet, és a nap folyamán rendszeresen kortyolgatni belőle. Az ebéd utáni aluszékonyság mindemellett abból is fakadhat, hogy a napnak ezen szakában a testhőmérséklet jellemzően csökken - 2 és 4 óra között -, köszönhetően a szervezet természetes cirkadián ritmusának. A hőmérsékletcsökkenés alvásra késztetni a szervezetet, nem véletlen, hogy sokan iktatnak be délutáni szunyókálást, ha megtehetik. Ha azonban nem vagy köztük, végezz olyan tevékenységeket, amelyek felpörgetik a testet, menj ki a napfényre, sétálj intenzíven, vagy csak hallgass valami ütemes zenét.

Ha szeretnéd felfrissíteni a szervezeted, a következő italok egész biztos, hogy segítenek, nemcsak reggel fogyasztva.

Betegségek is okozhatják az aluszékonyságot

Ha az aluszékonyság az előbbi, National Sleep Foundation által is elismert okok egyikéhez sem köthető, és kezd krónikussá válni, lehet, hogy komolyabb a probléma, nem véletlen, hogy napközbeni aluszékonyság szindróma néven orvosi szakkifejezés is létezik rá.

A szindróma hátterében a krónikus kimerültség mellett állhatnak enyhébb és súlyosabb alvászavarok is - az alvás mennyiségének és minőségének elégtelensége mellett alvási apnoé és narkolepszia is -, de okozhatja az is, hogy a szervezet cirkadián ritmusa nem megfelelő, ami például jetlaghez, váltott műszakhoz is köthető lehet.

A krónikus aluszékonyságot okozhatja vitaminhiány - például a B7- és H-vitaminnak is nevezett biotiné -, vérszegénység és gyógyszerek mellékhatása is. Jellegzetes tünete lehet a depressziónak, a pajzsmirigy-alulműködésnek, emellett a cukorbetegséget, illetve a cukorbetegséget megelőző állapotot és az inzulinrezisztenciát is kísérheti.

Veseproblémát, súlyosabb esetben pedig agyi keringési és idegrendszeri zavart, sőt, sajnos tumorokat - többek között lassan növekvő agydaganatot - is jelezhet. Megijedni persze nem kell, hiszen az okok legtöbbször ennél jóval hétköznapibbak, mindenesetre nem árt egy alapos kivizsgálás, ha tartósan küzdesz a problémával.