Tényleg érdemes biozöldséget venned? A szakértő elárulja
A biozöldség-fogyasztás az utóbbi időben divat lett. De vajon tényleg jobb, mint a hagyományos?

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 3 db játék
Ez is érdekelhet

Kiegyensúlyozott otthonod lehet egyetlen kiegészítőtől - A titok a színben és mintában van (x)

16 ezer magnókazettát gyűjtöttek, és valami elképesztőt csinálnak belőle – Ettől leesik az állad! (x)

Tökéletesen hullámos hajad lesz 15 perc alatt, ha így göndöríted be (x)

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

beauty and style

Hullahoppozd magad karcsúra: centikben is érezni fogod a hatását »

Nagy a feneke, de így tökéletes: milliók rajonganak a 26 éves lányért »

Karcsúbb derékfazon varrás nélkül: így viseld nőiesen a bő inget »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A csapból is az folyik, hogy a biotermelésű zöldségek, gyümölcsök mennyivel egészségesebbek, mint hagyományos társaik, de arról már nem szól a fáma, hogy ezek valóban megérik-e az árukat.

Hogy érdemes-e költeni rájuk, arra Gunda Tamás, a Debreceni Egyetem Gyógyszerészi Kémiai Tanszékének egyetemi tanára adja meg a választ.

Istállótrágya vs. műtrágya

Korunk egyik gondja a túltápláltság, az elhízás, az abból fakadó betegségek. A cukorbetegség, a szív- és érrendszeri problémák, az ízületi bántalmak mind visszavezethetőek a túltápláltságra. Az elhízástól fellazult szövetek nemcsak az emberre jellemzőek: a túltáplált növények is puhábbak, szöveteik lazábbak. A gond nem önmagával a műtrágyával van, hiszen a növény ugyanazt kapja itt is, mint a biotrágya esetén.

Lassú felszívódás

Egyetlen növény sem tudja felvenni az istállótrágya szerves anyagait, hanem meg kell várnia, amíg azt a talajbaktériumok lebontják szervetlen nitráttá, foszfáttá, vagyis ugyanazokká az anyagokká, amelyeket a műtrágya is tartalmaz. A különbség az, hogy a talajbaktériumok igen lassan teszik a dolgukat, ezért az elérhető nitrát mennyisége mindig kicsi lesz, nem alakul ki túltápláltság.

Azonnal felhasználható tápanyagok

A műtrágya esetén nincs mennyiségi korlát, bármennyit ki lehet szórni belőle a földre, a növény szinte bele is fulladhat az azonnal felhasználható tápanyagokba. Az eredmény ugyanaz, mint amikor valaki egyfolytában tömi magába az ételt.

A zöldségek nitráttártalma

A zöldségfélék nitráttartalmát az utóbbi években kezdték vizsgálni. A nálunk gyakran fogyasztott zöldségek közül ebből a szempontból a spenót vezet: nitráttartalma igen tág határok között változhat, 700-4000 milligramm/kilogramm közötti értékeket határoztak meg. A nitrátnak önmagában nincs különösebb mérgező hatása, ami veszélyes, az a belőle keletkező nitrit. Ez az anyag a vér hemoglobinját, az oxigént szállító vérfesték minőségét rontja: a benne levő két vegyértékű vas(II)-ionokat vas(III)-ionokká oxidálja. A hemoglobin átalakul methemoglobinná, és nem tud oxigént szállítani, a szervezet fuldokolni kezd.

Sok zöldségfélének alapvetően és meglepően magas a nitráttartalma, de mindez erősen függ az évszaktól, sőt, a napszaktól, a talajtól és a műtrágyázástól, nem utolsósorban pedig az étel elkészítésének módjától. Főzésnél például a nitráttartalom körülbelül 70-75%-a kioldódik, ezért célszerű az első, egy-két perces főzőlevet kiönteni.

Egészséges táplálkozás

Ha az egészségedet szeretnéd sokáig megőrizni, akkor hallgasd meg, mit tanácsol a dietetikus!

Nincs jelentős különbség bio és nem bio között

Alan Dangour és munkatársai végeztek egy átfogó vizsgálatot arról, hogy a biozöldségek tápértéke jobb-e, mint a hagyományos úton termelteké. Összefoglaló közleményükhöz a kérdéskörrel foglalkozó 1958-2008 közötti cikkeket - a megbízhatóságuk szempontjából nagyon szigorú kritériumok alapján - válogattak össze.

Végül a témával foglalkozó 318 tanulmányból mindössze 55 maradt fenn a rostán. A tanulmányban a nitrogén-, foszfor-, C-vitamin-, magnézium-, kalcium-, kálium-, cink-, réz-, zsírtartalmat hasonlították össze. A végeredmény egyértelműen az volt, hogy a legtöbb esetben gyakorlatilag nincs különbség a bio- és a hagyományos termékek között. A nitrogén- és foszfortartalom szempontjából a biotermékek néhány százalékkal jobbak voltak ugyan, azonban a kis különbségek bőven beleférnek a termesztésbeli eltérések okozta szórásba.

Cikkünk megírásában Kovács Lajos-Csupor Dezső-Lente Gábor-Gunda Tamás Száz kémiai mítosz című könyve segített.

Blog.hu ajánló